Skip to Content


جایگاه روابط عمومی/ روابط عمومي سخنگوی سازمان


برقراری ارتباط ورابطه با خلقت انسان ، همزمان است . هنگامی که انسان بر روی زمین پدید آمد موضوع ارتباط نیزهمراه آن زاده شد انسان ذاتا موجودی مدنی الطبع است ولی با گستردگی جوامع وبوجود آمدن دولتها ، رفته رفته این ارتباط ها دارای پیچیدگیهای بیشتری شدند ولیکن امروزه یکی از ابزار کار مدیران ارشد ومدیر روابط عمومی دارای نقش تاثیر گذار برای رشد وتوجیه وجود سازمان مربوطه می باشد . روابط عمومی دراعتلای سازمانی و تحقق اهداف مدیریت عالی سازمان نقش تاثیر گذاری را بر عهده دارد به رغم اینکه روابط عمومی یکی از بازوهای فعال مدیریت سازمان است ولی متاسفانه بعضی از مدیران دید چندان مطلوبی نداشته وگاه در مسیر تضعیف گام برمی دارند شاید علت آن است که این دسته ، به درستی به نقش وکارکرد روابط عمومی واقف نیستند ونمی دانند که روابط عمومی می تواند آنان رادر پیشبرد اهداف حقیقی دستگاه همراهی کند براین اساس بیشتر آن را به صورت یک رقیب می شناسند .بنابراین روابط عمومی یک عامل رشد وترقی سازمانی است البته مشروط براینکه درست شناخته وبطور صحیح از آن استفاده شود در موارد نادر مشاهده می شود که بعضی از مدیران قصد دارند از روابط عمومی بصورت ابزار برای ایستادگی در مقابل جریان طبیعی چرخه اطلاع رسانی استفاده نمایند لذا افراد با توان پایین رابرای تامین خواسته های خود مسئول روابط عمومی قرار می دهند تا بله قربان گوی خاص مدیران باشند در صورتیکه روابط عمومی باید محل اتکاء کارمندان ومراجعین باشد. روابط عمومی باید نسبت به چالشهای موجود ویا حوادث آتی شناخت و برای پیشگیری ویا مدیریت بحران راهکارهایی صحیح وکار آمد در ذهن داشته باشد بنابراین یکی از نقشهای روابط عمومی ، "سخگویی سازمان بودن " است که با اهداف وراهکارها ونقش وجودی سازمان مربوطه را برای مردم تبیین ومشخص کند . در همین راستا روابط عمومی باید نظر مثبت مردم را به سازمان متبوع خود جلب کند واز نقش حمایتی مردم برای پیشبرد اهداف سازمان بهره ببرد لذا باید فردی در راس روابط عمومی قرار گیرد که دارای ویژگیهای خاصی باشد که برخی از آنها عبارتند از : - آشنایی کامل با وظایف روابط عمومی - صداقت وصراحت در کار - وقت شناسی برای انجام امور - برقراری ارتباط وتامل سازنده با مدیران وکارمندان بخشهای مختلف سازمان همراه با صمیمیت منطقی - منظم بودن همراه با رعایت نظافت وپوشش مناسب - تحلیل صحیح وقایع وکمک در ارتقاء سازمان وجلوگیری یا کنترل چالشها - مستقل بودن - راز دار بودن - یکی از موارد تاثیر گذار در روابط عمومی تعریف صحیح وتعیین شرح وظایف روابط عمومی است . - روابط عمومی باید امکان تماس با تمام رسانه ها را داشته باشد. - روابط عمومی باید بتواند منعکس کننده خدمات دستگاه متبوع خود به جامعه باشد. - روابط عمومی باید جوابگوی مراجعین باشد وتوان راهنمایی های لازم را داشته باشد . - هیچ دربی نباید به روی روابط عمومی بسته باشد روابط عمومی باید از تمام مسائل دستگاه متبوع خود آگاهی داشته وبه هنگام ، توصیه ها وپیشنهادات ارزشمند خود را ارائه دهد . خلاصه کلام : روابط عمومی علاوه براینکه یک جایگاه مدیریتی است می تواند آئینه تمام نمای یک دستگاه باشد. ارتقاء جایگاه روابط عمومی در یک دستگاه به شرایط ذیل بستگی دارد : - ارائه تعریف صحیح از روابط عمومی وتعیین شرح وظایف بر مبنایی منطقی - شناخت مسئولین ارشد ومیانی دستگاه از نقش روابط عمومی - حضور مدیر روابط عمومی با شرایط یاد شده ، جهت تصدی این مسئولیت - وسایل وابزار کار لازم برای انجام امور از دیگر عوامل موثر درارتقاء روابط عمومی وجود امکانات وبودجه مناسب است روابط عمومی که نتواند بموقع خبر رسانی داشته باشد کارآیی لازم را نخواهد داشت ودر نهایت مدیر دستگاهی موفق است که دارای یک روابط عمومی سالم ، پویا وهدف گرا باشد لذا مدیران باید به شناخت کاملی از روابط عمومی برسند که مدیر روابط عمومی بازوی قوی وتوانمندآنان در پیشرفت درست کارها می باشد وتوانمند ترین نیروی انسانی دستگاه با شرایط خاص خود باید بعنوان مدیر روابط عمومی مشغول به کار باشد.   رضيه زارع زاده- مسئول روابط عمومي مركز بهداشت شهرستان يزد  

برقراری ارتباط ورابطه با خلقت انسان ، همزمان است . هنگامی که انسان بر روی زمین پدید آمد موضوع ارتباط نیزهمراه آن زاده شد انسان ذاتا موجودی مدنی الطبع است ولی با گستردگی جوامع وبوجود آمدن دولتها ، رفته رفته این ارتباط ها دارای پیچیدگیهای بیشتری شدند ولیکن امروزه یکی از ابزار کار مدیران ارشد ومدیر روابط عمومی دارای نقش تاثیر گذار برای رشد وتوجیه وجود سازمان مربوطه می باشد . روابط عمومی دراعتلای سازمانی و تحقق اهداف مدیریت عالی سازمان نقش تاثیر گذاری را بر عهده دارد به رغم اینکه روابط عمومی یکی از بازوهای فعال مدیریت سازمان است ولی متاسفانه بعضی از مدیران دید چندان مطلوبی نداشته وگاه در مسیر تضعیف گام برمی دارند شاید علت آن است که این دسته ، به درستی به نقش وکارکرد روابط عمومی واقف نیستند ونمی دانند که روابط عمومی می تواند آنان رادر پیشبرد اهداف حقیقی دستگاه همراهی کند براین اساس بیشتر آن را به صورت یک رقیب می شناسند .بنابراین روابط عمومی یک عامل رشد وترقی سازمانی است البته مشروط براینکه درست شناخته وبطور صحیح از آن استفاده شود در موارد نادر مشاهده می شود که بعضی از مدیران قصد دارند از روابط عمومی بصورت ابزار برای ایستادگی در مقابل جریان طبیعی چرخه اطلاع رسانی استفاده نمایند لذا افراد با توان پایین رابرای تامین خواسته های خود مسئول روابط عمومی قرار می دهند تا بله قربان گوی خاص مدیران باشند در صورتیکه روابط عمومی باید محل اتکاء کارمندان ومراجعین باشد. روابط عمومی باید نسبت به چالشهای موجود ویا حوادث آتی شناخت و برای پیشگیری ویا مدیریت بحران راهکارهایی صحیح وکار آمد در ذهن داشته باشد بنابراین یکی از نقشهای روابط عمومی ، "سخگویی سازمان بودن " است که با اهداف وراهکارها ونقش وجودی سازمان مربوطه را برای مردم تبیین ومشخص کند . در همین راستا روابط عمومی باید نظر مثبت مردم را به سازمان متبوع خود جلب کند واز نقش حمایتی مردم برای پیشبرد اهداف سازمان بهره ببرد لذا باید فردی در راس روابط عمومی قرار گیرد که دارای ویژگیهای خاصی باشد که برخی از آنها عبارتند از : - آشنایی کامل با وظایف روابط عمومی - صداقت وصراحت در کار - وقت شناسی برای انجام امور - برقراری ارتباط وتامل سازنده با مدیران وکارمندان بخشهای مختلف سازمان همراه با صمیمیت منطقی - منظم بودن همراه با رعایت نظافت وپوشش مناسب - تحلیل صحیح وقایع وکمک در ارتقاء سازمان وجلوگیری یا کنترل چالشها - مستقل بودن - راز دار بودن - یکی از موارد تاثیر گذار در روابط عمومی تعریف صحیح وتعیین شرح وظایف روابط عمومی است . - روابط عمومی باید امکان تماس با تمام رسانه ها را داشته باشد. - روابط عمومی باید بتواند منعکس کننده خدمات دستگاه متبوع خود به جامعه باشد. - روابط عمومی باید جوابگوی مراجعین باشد وتوان راهنمایی های لازم را داشته باشد . - هیچ دربی نباید به روی روابط عمومی بسته باشد روابط عمومی باید از تمام مسائل دستگاه متبوع خود آگاهی داشته وبه هنگام ، توصیه ها وپیشنهادات ارزشمند خود را ارائه دهد . خلاصه کلام : روابط عمومی علاوه براینکه یک جایگاه مدیریتی است می تواند آئینه تمام نمای یک دستگاه باشد. ارتقاء جایگاه روابط عمومی در یک دستگاه به شرایط ذیل بستگی دارد : - ارائه تعریف صحیح از روابط عمومی وتعیین شرح وظایف بر مبنایی منطقی - شناخت مسئولین ارشد ومیانی دستگاه از نقش روابط عمومی - حضور مدیر روابط عمومی با شرایط یاد شده ، جهت تصدی این مسئولیت - وسایل وابزار کار لازم برای انجام امور از دیگر عوامل موثر درارتقاء روابط عمومی وجود امکانات وبودجه مناسب است روابط عمومی که نتواند بموقع خبر رسانی داشته باشد کارآیی لازم را نخواهد داشت ودر نهایت مدیر دستگاهی موفق است که دارای یک روابط عمومی سالم ، پویا وهدف گرا باشد لذا مدیران باید به شناخت کاملی از روابط عمومی برسند که مدیر روابط عمومی بازوی قوی وتوانمندآنان در پیشرفت درست کارها می باشد وتوانمند ترین نیروی انسانی دستگاه با شرایط خاص خود باید بعنوان مدیر روابط عمومی مشغول به کار باشد.   رضيه زارع زاده- مسئول روابط عمومي مركز بهداشت شهرستان يزد  



رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری