Skip to Content


جایگاه عقیم کردن در حقوق شهروندی کجاست؟


خانم مولاوردی، برای اینکه جامعه و مردم را از دامن خطرات کارتن خواب‌ها نجات دهند، عقیم کردن زنان کارتن خواب و گورنشین را پیشنهاد دادند... بااین تفاسیر اگرخانم مولاوردی با منشور حقوق شهروندی بیشتر آشنا شوند و البته به آن عمل هم کنند، دیگر نه شاهد کارتن خوابی می‌بودیم و نه دیگر، عقیم شدن زنان کارتن خواب را راه حل مسئله می‌دانستید.

به گزارش یزدبانو به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی ؛ دبیرکانون  مطالعات زنان و خانواده بسیج دانشجویی دانشگاه بجنورد طی یادداشتی  درنقد نظریه معاون امورزنان و خانواده رئیس جمهور مبنی بر کاهش تعدادکارتن‌خواب‌ها نوشت:


بسم الله الرحمن الرحیم

عقیم کردن در حقوق شهروندی

بعد از ماجرای کارتن خواب ها و گورنشینان که مصداق بارزی از بیداد کردن فقر و اختلاف طبقاتی شدیددر جامعه می باشند ، آقای روحانی که به تازگی و در همین چندروز اخیر ۲۹ آذرماه حقوق شهروندی را به ملت ایران اعلام کردند، به شدت متاثر شدند و گفتند:کارتن خواب شنیده بودیم اما گورخواب و گورنشین را نشنیده بودیم.

به دنبال رسانه ای شدن ماجرای گورنشینان و گورخواب ها که مشمول هم مردان و هم زنان میشود ، طرح پیشنهادی جالبی از جانب خانم شهیندخت مولاوردی ،معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور مطرح شد با این استدلال که برای کاهش میزان هزینه ها و خطرات زنان کارتن خواب ،راه حل هایی اندیشید و در نهایت بهترین راه حل از نظر ایشان برای اینکه جامعه و مردم را از دامن خطرات کارتن خواب ها نجات دهند، عقیم کردن زنان کارتن خواب و گورنشین بوده است.

حال اینجا چند سوال به وجود می آید!

آیا عقیم کردن زنان کارتن خواب، راه حل است یا راه خلاص شدن و شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت!؟

آیا زنانی که از این قشر هستند ، خارج از محدوده ی بشر و انسان هستند؟

در جمهوری اسلامی ایران کدام ماده و قانون میتواند به خاطر کارتن خوابی و در راه ماندگی ،زنی را عقیم کند؟

 چرا به جای رسیدگی و ساماندهی و از بین بردن کارتن خوابی باید شاهد  ارائه همچنین پیشنهادات دور از اخلاق و شرم آوری، از جانب معاونت دولت باشیم؟ان هم به دلیل خطرات و هزینه ها!

چند درصد از زنان کارتن خواب،به تشکیل خانواده و مادرشدن فکر میکنند؟

چرا در جمهوری اسلامی ، دولت منشور حقوق شهروندی را ارائه می دهد اما در عمل به جای حمایت و ازبین بردن کارتن خوابی، میخواهد نسل کشی راه بیاندازد؟!

معنای عقیم کردن کارتن خواب چیست؟؟خانم مولاوردی میخواهد چطور ادای مسئولیت کند؟

این نشان دهنده ی این است که اولا دلسوزان حقوق زن در این دولت، تصمیم و چاره ی جدی ای در خصوص زنان کارتن خواب و ساماندهی آنان ندارند و ثانیا میخواهند خیال خودشان ا راحت کنند چرا که رسیدگی و حمایت از کارتن‌خوابان که جز مفاد صریح منشور حقوق شهروندی آقای روحانی می باشد، برایشان سخت و طاقت فرسا و وقت گیر میباشد و از همه مهم تر تا زمانی که دغدغه ی عدالت و اشراف ستیزی در ذهنیت آنان نباشد، کاری از دستشان بر نخواهد آمد.

ای کاش مسئولین و خصوصا سرکارخانم مولاوردی ، کمی دردمند بودند و ای کاش به مفاد منشور حقوق شهروندی جامه ی عمل بپوشانند.

در فصل دوم مهم ترین حقوق شهروندی : حیات سلامت زندگی شایسته بند۳-۲: بهره مندی از زندگی  شایسته از جمله خوراک،پوشاک،مسکن،آموزش ،بهداشت و درمان مناسب از حقوق شهروندان محسوب می شود.

در همین فصل در بند ۳-۳از موظف بودن دستگاه های اجرایی برای افزایش سطح سلامت عمومی ،حفظ حقوق بنیادین حیات،شرایط مطلوب برای زندگی ،کاهش میزان مرگ و میر و چندین حقوق دیگرشهروندی صحبت به میان آورده اند.

سخن آخر من:

بااین تفاسیر ،اگر این خانم ملاوردی با منشور حقوق شهروندی بیشتر آشنا شوند و البته به آن عمل هم کنند،دیگر نه شاهد کارتون خوابی می بودیم و نه دیگر ، عقیم شدن زنان کارتون خواب را ،راه حل مسئله میدانستید.

در سیاست اینان،وقتی حقیقتی مانند فقر و بی عدالتی متجلی میشود ،به جای پذیرفتن حقیقت و از بین بردن فقر، حقیقت را صرفا ابزاری می دانند که باید در خدمت راحتی و آسودگی آنها و توسعه ای که از آن حرف میزنند ،در آید.

من فکر میکنم بیشتر از فرزندان زنان کارتون خواب و بیشتر از مادر شدن یک زن ، حقوق بگیران نجومی و سیاست های اشرافی گری ،هزینه و خطر بیشتری برای جمهوری اسلامی ایران دارند که اگر نسل آن ها عقیم میشدند شاهد این اختلاف طبقاتی و بی عدالتی ها نمی بودیم.

دبیرکانون مطالعات زنان و خانواده بسیج دانشجویی دانشگاه بجنورد

انتهای خبر/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری