Skip to Content

مشاور عالی سازمان نظام روان شناسی:

پایه های اعتماد به نفس و عزت نفس در دانش آموز از محیط خانوادگی او نشات می گیرد


مشاور عالی سازمان نظام روان شناسی گفت: والدین وظیفه دارند که در خانه حس خود ارزشمندی را در فرزندشان تقویت کنند در همین راستا بسیار تاکید می کنم که توانمندی فرزندنتان را تشویق کنید و همواره رفتارهای مثبت آن ها را ببینید تا فرزند با اعتماد به نفس بیشتر بتواند با دیگران برخورد خوب کند.

به گزارش یزدبانو، دکتر محمد حاتمی، دکترای روان شناسی بالینی در گفتگو با خبرنگار طنین یاس به ارتباط به ارتقای تحصیل و کسب آرامش اشاره کرد و گفت: آرامش رمز سلامت و روان است و سلامت روان هم رمز موفقیت تحصیل است، بنابراین ارتقاء تحصیل و خلاقیت رابطه تنگاتنگی با آرامش دارد. هر دانش آموزی که دارای ذهن آرام و بی دغدغه باشد بهترمی‌تواند مسائل را تجزیه و تحلیل کند بنابراین استرس و اضطراب موجبات ناآرامی در تحصیل در دانش آموزان را به وجود می آورد و رفتارهای فرد را تحت تاثیر خود قرار می دهد که باید جلوی آن گرفته شود و به طور کل ارتقای دانش آموز و خلاقیت او در عرصه تحصیل نیازمند آرامش او است که به هر شکلی باید تامین شود.

مشاور عالی سازمان، در پاسخ به این سوال که استرس و اضطراب چقدر در افت تحصیلی دانش آموزان می تواند نقش داشته باشد اظهار کرد: به طور کلی در روان شناسی اعتقاد دارم وقتی که استرس در نوجوان وجود دارد در اولین اقدام باید علت استرس را جویا شویم. استرس می تواند  از علت های مختلفی نشات گرفته باشد. یا دارای منشاء خانوادگی است و یا می تواند مربوط به دوران مدرسه باشد، بنابراین ممکن است چند عامل در این امر دخیل باشد . یکی از این موارد مهم مربوط به نمره قبولی در دروس امتحانات است . به طور مثال دانش آموزی در درس ریاضی وقتی نمره خوبی را نمی آورد احساس ترس از والدین و به تبع آن استرس در آن به وجود می آید بنابراین خود می تواند یکی از موارد از استرس در تحصیل باشد. یا نحوه برخورد معلم با دانش آموز خود می تواند استرس به وجود بیاورد به هر حال نحوه برخورد هر معلمی متفاوت است و ممکن است یک دانش آموزی از رفتار یک معلم احساس ترس داشته باشد که این خود می تواند بسیار مضر در سلامت روحی و جسمی دانش آموز باشد.

باهوش کسی است که می تواند با دیگران سازگاری داشته باشد

حاتمی تصریح کرد: هر خانواده ای آرزو دارد که فرزندشان در محیط مدرسه، سلامت تحصیلی داشته باشد بنابراین نقش خانواده و تاثیر آن در سازگاری دانش آموز با محیط مدرسه یک نقش انکار ناپذیر است ما روانشناسان معتقدیم که باهوش کسی است که می تواند با دیگران سازگاری داشته باشد برای اینکه دانش آموز در مدرسه  با دیگران سازگاری داشته باشد باید قبل از اینکه وارد سال تحصیلی شود وظیفه پدر و مادر است که به نحو صحیح فرزندانشان را برای رفتن به مدرسه آماده کنند. ضمن اینکه مدرسه ای را انتخاب کنند که با شرایط هوشی و فرهنگی و اجتماعی فرزندشان همخوانی داشته باشد و قبل از ورود به مدرسه فرزندشان را از هر لحاظ چه جسمی و چه روحی کنترل کنند و به سلامت روان فرزند خود بیشتر اهمیت بدهند تا از این طریق دانش آموز بتواند با همکلاسی خود ارتباط بهتری برقرار کند .

نکته مهم آن که اگر خانواده ها هم مشغله ذهنی و گرفتاری و دغدغه دارند سعی کنند آن را برطرف و رفتارهای خود را اصلاح کنند تا فرزندشان با خیال آسوده به مدرسه بروند.

این روانشناس به چگونگی ارتباط موثر و سالم با همکلاسان اشاره کرد و گفت: نحوه چگونگی ارتباط دانش آموز با همکلاسی خود بسیار حائز اهمیت است چرا که مدرسه محیطی است خواه یا ناخواه باید با دیگران ارتباط برقرار کنیم و یک کار گروهی و جمعی را می طلبد. ریشه این توانمندی ارتباط به اعتماد به نفس دانش آموز بر می گردد اگر دانش آموز از اعتماد به نفس بالایی برخوردار باشد و این توانمندی را داشته باشد که از حق خودش دفاع کند و در قبال آن بتواند رابطه خوبی با همکلاسی خود برقرار کند بسیار موفق عمل کرده است که البته با این را بدانیم که پایه های اعتماد به نفس و عزت نفس در دانش آموز از محیط خانوادگی او نشات می گیرد و در مدرسه به بهره برداری می رسد پس بنابراین والدین وظیفه دارند که در خانه حس خود ارزشمندی را در فرزندشان تقویت کنند در همین راستا بسیار تاکید می کنم که توانمندی فرزندنتان را تشویق کنید و همواره رفتارهای مثبت آن ها را ببینید تا فرزند با اعتماد به نفس بیشتر بتواند با دیگران برخورد خوب کند . در حقیقت اگر بخواهیم فرزندمان فعال و پویا باشد حس مسئولیت پذیری و شایستگی را در آن ها ایجاد کنیم تا فرزند احساس کامل خوبی نسبت به خودش داشته باشد .

این روانشناس بالینی، تربیت خانوادگی غلط را در انزوای دانش آموز در مدرسه بسیار مهم دانست و خاطر نشان کرد:بحث خود پذیری خیلی مبحث مهمی است که باعث می شود نسبت به دیگران دچار ترس از استرس در رابطه برقرار کردن نشویم . متاسفانه بعضی از دانش آموزان در ارتباط برقرار کردن احساس ترس و حتی تحقیر شدن می کنند که این می تواند نشات از تربیت او در محیط خانه باشد، همچنین اگر دانش آموزان یک دانش آموزی را به رسمیت نشناسند و او را متاسفانه مورد اذیت و آزار قرار بدهند در این جاست که فرد دچار انزار از محیط مدرسه می شود و در رفتار او اثر سویی می گذارد که این عامل می تواند باعث افت تحصیلی شود به هر حال خود مسئولین مدرسه، خانواده ها  و مشاور باید به دانش آموز کمک کنند و یک میحط ایمن بخشی برای او فراهم کنند تا دانش آموز از هر لحاظی احساس حمایت کند و بتواند در شرایط ایده آل قرار بگیرد.

وی  انتظار بیش از حد والدین در رابطه با نمره خوب آوردن دانش آموزان را توقعی بالا دانست و اظهار کرد: به نظر من توقع نمره بالا گرفتن دانش آموز از سوی والدین همواره نمی تواند یک توقع خوب از سوی پدر و مادر باشد به هر حال آن ها باید شرایط فرزندان خود را در نظر بگیرند چرا که احتمال دارد دانش آموزی نمره پایینی بیاورد و آن حد مطلوب پدر و مادر را برآورده نکند در این جا والدین به جای غر زدن و سرزنش کردن توصیه ما این است که علت پایین آوردن نمره را جویا شوند و آن را به طور غیر مستقیم بررسی کنند و درصدد رفع عوامل آن باشند به هر حال هر کسی در حد توانمندی و تلاش خود نمره کسب می کند به طور مثال پزشک بسیار حاذق و ماهری در حال حاضر مشغول به طبابت است و خیلی از افراد از وجود او در جامعه بهره می برند در حالی که همین پزشک ممکن بوده است در دوران مدرسه بعضی از دروس را نمره پایین آورده باشد پس این دلیل نمی شود چون او نمراتش ایده آل نبوده است در آینده نمی تواند یک فرد مفید باشد.

مشاور عالی سازمان نظام روانشناسی افزود: والدین هم باید سطح توقعات خود را نسبت به توانمندی و تلاش فرزندشان بیان کنند چرا که در غیر این صورت اگر فرزندشان نمره ایده آل مورد نظر را نیاورد در خود احساس سرخوردگی و شکست می کند که چرا انتظار والدینش را برآورده نکرده است و همین عامل استرس و بر هم خوردگی آرامش روحی و روانی دانش آموز را به وجود می آورد.

وی در مورد اصطلاح مدرسه گریزی گفت: اصطلاح مدرسه گریزی و یا پدیده فرار باید با نگاه کارشناسانه به آن پرداخته شود و در غالب جواب یک سوال نمی توان به آن پرداخت اما با این حال باید تصریح کرد که اساساً چرا فرار اتفاق می افتد . فرار زمانی اتفاق می افتد که دانش آموز در مدرسه احساس ترس و انزار دارد و می خواهد به هر دلیلی از آنجا خارج شود. دانش آموزی که از مدرسه فرار می کند به آن علت بوده که محیط امن و دلپذیری ممکن بوده است برای او فراهم نشده باشد که دست به چنین کاری زده است. عواملی مثل بزه کاری، اختلالات روانی ، آزار و اذیت همکلاسی ها یا محیط ناامن خانواده یا بی توجهی مسوولین مدرسه موجبات فرار را می تواند در دانش آموزان به وجود آورد در این مسئله نقش خانواده خیلی پر رنگ تر است. به طور مثال من دانش آموزی را می شناسم که از مدرسه فرار کرده است و مهم ترین عامل را، آن دانش آموز انتظار غیرمعقول خانواده خود دانسته بود چرا که مدام از او خواسته بودند که به بهترین نحو در تحصیل خود باشد . این توصیه را به خانواده داشته باشم که این قدر به فرزندان خود نگویید که تو حتماً باید پزشک یا مهندس بشوید اولاً نگاه به استعداد و علاقه خود به فرزندان خود بکنند و ثانیاً استعداد در فرزند خود شکوفا سازند. چرا که در غیر این صورت فشار از سوی خانواده ها بر فرزند خود می تواند یکی از مهم ترین عامل فرار از مدرسه و در نتیجه موجبات افت تحصیلی او را فراهم سازد.

مشاور عالی سازمان نظام روانشناسی به نقش روانشناس و مشاوره در مدرسه اشاره کرد و گفت: وجود مشاوره در هر مدرسه ای لازم است به شرط آن که مشاور در کار خود مهارت داشته باشد این خیلی مهم است که مشاور می تواند مسیر زندگی در اهداف دانش آموز را تغییر بدهد پس بنابراین باید تحصیلات و مدارک او مطابق با شغل او باشد پس سعی کند تمام تلاشش را به کار بگیرد که با ایجاد یک رابطه حرفه ای بتواند بهترین مشاوره را به دانش آموز بدهد.

انتهای پیام/
 




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری