ID : 5999258

مردمی بودن شورا، ريشه يابي معضلات را راحت تر می کند


شورای شهر به دليل ذات مردمي اش و همچنين دارا بودن ارتباطات نزديك با مردم و مشكلات آنان بسيار راحت تر و سريع تر، قادر به ريشه يابي معضلات و مشكلات اساسي مردم خواهد بود.

صبح مهریز- مشارکت و حضور مردم و اقشار مختلف جامعه در مسائل مرتبط با زندگی شهری و حل و فصل مشکلات و چالش های پیش رو در هر جامعه، چیزی غیر قابل انکار است. اسلام در ضمن این‌که عمل به احکام الهى و خواست و مشیت پروردگار را در هدایت و صلاح انسان ها مهم می داند، اراده انسان، حضور انسان و حضور آحاد مردم را هم در همه کارها پیش‌بینى کرده است.

نمونه ای از آیاتی که در این زمینه به عنوان یکی از علائم مؤمنین در قرآن به آن اشاره شده « و امرهم شورى‌ بینهم» است؛ اینکه کارهایشان را با مشورت انجام مى‌دهند و پر واضح است که مشورت، با شکل هاى مختلفى ممکن است انجام گیرد.

شکل گیری و فعالیت شوراهای اسلامی شهر و روستا در سطح خرد و کلان جامعه، نمونه ای از این مشارکت مردمی است. شورا بخشي از مديريت اجتماعي شهر و روستا را در دست مي گيرد و دوازدهم شهریورماه مصادف با آغاز به کار منتخبین چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستاست؛ افرادی که با مشارکت بالای مردم در انتخابات گذشته انتخاب شده و فرصتی یافته اند تا در جهت خدمت به مردم قدم بردارند. خدمت به مردم توفیقی است که وقتی کسی آن را به دست آورد باید آن را مغتنم شمرده و در بهر مندی از آن کوتاهی نورزد.

رهبر معظم انقلاب در توصیه هایی به منتخبین شوراها، ضمن فرصت دانستن این مهم برای افراد انتخاب شده در جهت خدمت به مردم می فرمایند:"پس با نام و ياد خدا، براى خدمت به خلق خدا نيّت كنيد. شما براى حقيقت، براى رضاى خدا، براى وظيفه و براى اصلاح سرنوشت اين ملت بزرگ، آنچه را كه وظيفه داريد، انجام دهيد. هر كسى و در هر سطحى كه در اين كشور بارى بر دوش دارد، وظيفه‌اش اينست كه آن بار را - بارِ خدمت به مردم را - بردارد. من بارها عرض كرده‌ام، كسانى كه مسؤوليت هايى بر دوش دارند– مسؤوليت هاى اجرايى و شبيه اجرايى- اگر همه‌ى وقت خودشان را صرف اين مسؤوليت كنند، شايد انشاءا... بتوانند آن وظيفه را به نحو احسن انجام دهند؛ اما چنانچه مقدارى از آن وقتى را كه براى اين كار است به كارهاى ديگر مصروف كردند، كارها زمين خواهد ماند. من توصيه مى‌كنم وقت را مصروفِ خدمت كنيد، مصروفِ كار كنيد، قصد را خدايى كنيد و آنچه را كه وظيفه‌ى شماست- و با انتخاب مردم اين وظيفه بر دوش شما آمد- انشاءا... با اخلاص و به بهترين وجهى انجام دهيد."

بار دیگر ضمن تبریک به اعضای منتخب این دوره از شورای اسلامی شهرمان، انتظار می رود که این عزیزان با استعانت از خداوند متعال تمام تلاش خود را برای حل و فصل مشکلاتی که مربوط به حوزه فعالیت آنهاست صرف کرده و در هر اقدام و تصمیمی خداوند و رضایت او را مد نظر قرار داده و کمبودها و کاستی ها و بی عدالتی های برخی از دوره های گذشته را تا حد امکان برطرف نمایند.

دکتر حمزه دهقانی زاده






آخرین عناوین آخرین عناوین