ID : 31538508
عدم توجه دولت‌مردان به هشدارهای رهبری عامل مخصمه امروز؛

آنچه رهبر انقلاب در خشت خام دیدند و دیگران در آیینه ندیدند


رهبر معظم انقلاب در 12 آبان سال 1392: «من اعتماد ندارم، خوشبین نیستم به مذاکره، لکن می‌خواهند مذاکره کنند، بکنند.»

به گزارش یزدرسا، بدون تردید اگر چند سال قبل که رهبر معظم انقلاب بر عدم اعتماد به آمریکا و عدم خوشبینی به مذاکرات تأکید کردند، دولت‌مردان و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نیز به این تأکیدها و هشدارها توجه لازم را می‌کردند؛ امروز کشور دچار چنین مخمصه‌ای نمی‌شد.

اما مع‌الاسف به مروز زمان شواهد نشان داد که آنچه برای دولت موضوعیت دارد، نه منافع ملی کشور، بلکه منافع سیاسی و جناحی است؛ به طوری که حتی ظریف هم در شورای روابط خارجی آمریکا به آن اذعان کرد. در ادامه برخی از تذکرات رهبر انقلاب پیرامون مذاکرات هسته‌ای را از نظر می‌گذرانیم:

من خوشبین نیستم

رهبر معظم انقلاب در 12 آبان سال 1392 بحث عدم خوشبینی به مذاکرات را توجه قرار دادند و فرمودند: «بنده اوّلِ امسال در مشهد مقدّس در سخنرانی گفتم [که‌] مذاکره در موضوعات خاص اشکالی ندارد؛ منتها گفتم من اعتماد ندارم، خوشبین نیستم به مذاکره، لکن می‌خواهند مذاکره کنند، بکنند.»

رهبر معظم انقلاب در آن سخنرانی همچنین به تجربه سال 82 همان زمانی که حسن روحانی مسؤول مذاکرات بود اشاره کردند و فرمودند: «مثل تجربه‌ای که در سال ۸۲ و ۸۳ در زمینه‌ی تعلیق غنی‌سازی انجام گرفت، که آن‌وقت تعلیق غنی‌سازی را در مذاکرات با همین اروپایی‌ها، جمهوری‌اسلامی برای یک مدّتی پذیرفت. خب ما دو سال عقب افتادیم، لکن به نفع ما تمام شد. چرا؟ چون فهمیدیم که با تعلیق غنی‌سازی، امید همکاری از طرف شرکای غربی مطلقاً وجود ندارد. اگر ما آن تعلیق اختیاری را -که البتّه به‌نحوی تحمیل شده بود، لکن ما قبول کردیم، مسؤولین ما قبول کردند- آن روز قبول نکرده بودیم، ممکن بود کسانی بگویند خب یک ذرّه شما عقب‌نشینی می‌کردید، همه‌ی مشکلات حل می‌شد، پرونده‌ی هسته‌ای ایران عادی می‌شد. آن تعلیق غنی‌سازی این فایده را برای ما داشت که معلوم شد با عقب‌نشینی، با تعلیق غنی‌سازی، با عقب افتادن کار، با تعطیل کردن بسیاری از کارها مشکل حل نمی‌شود؛ طرف مقابل دنبال مطلب دیگری است؛ این را ما فهمیدیم، لذا بعد از آن شروع کردیم غنی‌سازی را آغاز کردن».

حرف زدن با آمریکایی‌ها بدون فایده است

رهبر حکیم انقلاب همچنین در 22 مرداد 1393، فرمودند: «البته در زمینه‌ی ادامه‌ی مذاکرات هسته‌ای، منع نمی‌کنیم و کاری که دکتر ظریف و دوستانشان شروع کردند و تا امروز هم خوب پیش رفتند دنبال می‌شود اما این، یک تجربه‌ی ذی‌قیمت دیگر برای همه بود که متوجه شویم نشست و برخاست و حرف زدن با آمریکایی‌ها، مطلقاً تأثیری در کم کردن دشمنی آن‌ها ندارد و بدون فایده است.»

ایشان در اولین روز سال 1395 در حرم مطهر رضوی هم فرمودند: «قضیه از این هم بالاتر است؛ تدریجاً موضوع را به این خواهند کشاند که اصلاً چرا نیروی قدس تشکیل شده است، چرا سپاه تشکیل شده، چرا سیاست‌های داخلی جمهوری‌اسلامی طبق قانون اساسی، باید با اسلام تطبیق داده بشود؛ مطلب به اینجاها می‌رسد. شما وقتی در مقابل دشمن، درحالی‌که می‌توانید ایستادگی کنید -که بعداً عرض خواهم کرد- عقب‌نشینی کردید، دشمن جلو می‌آید-دشمن متوقّف نمی‌شود- و کم‌کم کار را به اینجا می‌رسانند که اینکه شما میگویید دولت جمهوری‌اسلامی، مجلس شورای اسلامی و قوّه‌ی قضائیه باید برطبقِ احکام اسلام و شریعت اسلامی باشد، این‌ها برخلاف آزادی است و لیبرالیسم این‌ها را قبول ندارد؛ کم‌کم به اینجاها می‌رسد. اگر عقب‌نشینی کردیم، عقب‌نشینی به این نقطه‌ها منتهی خواهد شد که [بگویند] شورای نگهبان چه نقشی در جامعه دارد و چرا باید شورای نگهبان به‌خاطر مخالفت با شرع قوانین را بردارد؟ حرف اینجا است. این همان چیزی است که بنده بارها عرض کرده‌ام که این، تغییر سیرت جمهوری‌اسلامی است.»

برجام یعنی خسارت محض

رهبر معظم انقلاب در ادامه همین سخنرانی ابتدای سال 95، فرمودند: «کسانی که امید می‌بندند به اینکه بنشینیم با آمریکا در فلان مسئله مذاکره کنیم و به یک نقطه‌ی توافقی برسیم -یعنی ما یک تعهّدی بکنیم، طرف مقابل هم یک تعهّدی بکند- از این غفلت می‌کنند که ما ناگزیر باید به همه‌ی تعهّدهای خود عمل کنیم [امّا] طرف مقابل با طُرق مختلف، با شیوه‌های مختلف، با خدعه، با تقلّب سر باز می‌زند و به تعهّدهایی که کرده است عمل نمی‌کند. این چیزی است که ما امروز در مقابل چشم خودمان داریم می‌بینیم؛ یعنی خسارت محض.»

رهبر فرزانه انقلاب در خرداد سال 95 در دیداری که با مسؤولان نظام در ماه مباررک رمضان داشتند با اشاره به سخنان خود در 12 آبان سال 92 فرمودند: «من دو سه سال قبل از این در اوایل این قضیّه‌ی مذاکرات هسته‌ای، گفتم آمریکایی‌ها از همین الان به ما بگویند اگر جمهوری‌اسلامی تا کجا عقب‌نشینی کند، آن‌ها دیگر دشمنی نمی‌کنند؛ این را بگویند. اگر مسئله‌ی هسته‌ای حل شد، دیگر قضیّه تمام است؟ خب حالا قضیّه‌ی هسته‌ای حل شده، ببینید تمام است قضیّه؟ قضیّه‌ی موشک‌ها پیش آمد؛ قضیّه‌ی موشک‌ها حل بشود، قضیّه‌ی حقوق بشر است؛ قضیّه‌ی حقوق بشر حل بشود، قضیّه‌ی شورای نگهبان است؛ قضیّه‌ی شورای نگهبان حل بشود، قضیّه‌ی اصل رهبری و ولایت ‌فقیه است؛ قضیّه‌ی ولایت فقیه حل بشود، قضیّه‌ی اصل قانون اساسی و حاکمیّت اسلام است؛ این‌ها است، دعوا سر چیزهای جزئی نیست. بنابراین این تصوّر، تصوّر غلطی است.»

تجربه برجام نشان داد که در هیچ مسئله‌ای نمی‌توانیم به آمریکا اعتماد کنیم

ایشان در دیدار با اقشار مختلف مردم در 11 مرداد 1395 نیز گفتند: «وقتی ثابت شد که دشمن، دشمن نابکار است، دشمنی است که در عمل، از نقض عهد هیچ ابائی ندارد... با این [دشمن‌] نمی‌شود وارد مذاکره شد. اینکه بنده سال‌ها است دائم تکرار می‌کنم که با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم علّتش این است... تجربه برجام به ما نشان داد که ما در هیچ مسئله‌ای نمی‌توانیم [باآمریکا] مثل یک طرف مورد اعتماد بنشینیم صحبت کنیم... مرتّب تکرار کردم که به آمریکایی‌ها نمی‌شود اعتماد کرد -بعضی‌ها سخت‌شان بود قبول کنند- امّا امروز خود مسئولین ما [می‌گویند]».

رهبر انقلاب در بیاناتی حکیمانه در 3 آذر 1395 یعنی در دورانی که دونالد ترامپ انتخاب شده بود ولی باراک اوباما همچنان در کاخ سفید بود، با انتقاد از تمدید قانون 10 ساله تحریم ها، آن را نقض برجام دانستند و تاکید کردند که برجام نباید وسیله ای برای فشار به مردم ایران شود: «حرف من در این زمینه به مسؤولین و به مردم این است که این توافق هسته‌ای که اسمش را گذاشته‌اند برجام، نباید تبدیل بشود به یک وسیله‌ای برای فشار هرچند وقت یک‌باری از سوی دشمن به ملّت ایران و به کشور ما؛ یعنی نباید اجازه بدهیم که این را وسیله‌ی فشار کنند.»

رهبر حکیم انقلاب در خرداد سال گذشته همزمان با تهدید ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی مبنی بر نقش و آتش زدن برجام فرمودند: «ما البتّه برجام را ابتدائاً نقض نخواهیم کرد؛ این را همه بدانند! ما نقض نمی‌کنیم برجام را لکن اگر طرف مقابل نقض کند که حالا همین‌طور این کسانی که نامزد ریاست جمهوری آمریکایند، مدام دارند تهدید می‌کنند که ما می‌آییم پاره می‌کنیم، نقض می‌کنیم، این‌ها اگر پاره کردند، ما آتش می‌زنیم. اینکه حالا نقض نمی‌کنیم، متّکی است به دستور قرآن: اَوفوا بِالعَهد؛ بالاخره یک معاهده‌ای است انجام داده‌ایم، نمی‌خواهیم معاهده را ما به هم بزنیم؛ و آنکه اگر آن‌ها نقض کردند، ما هم نقض خواهیم کرد، این هم متّکی است به آیه‌ی قرآن: وَ اِمّا تَخافَنَّ مِن قَومٍ خِیانَةً فَانبِذ اِلَیهِم عَلی‌ سَوآء؛ اگر آن طرف نقض کرد نقض کن. "فَانبِذ" یعنی پرتاب کن طرف خودش، رد کن. بنابراین ما تابع اصول قرآنی هستیم؛ هم در این طرف قضیّه، هم در آن طرف قضیّه.»

انتهای پیام/






آخرین عناوین آخرین عناوین