ID : 29228464
مدیر کل دامپزشکی استان یزد مطرح کرد

تولید 90 درصد گوشت استان از طریق کشتارگاه های صنعتی و با شیوه های بهداشتی/ نکاتی برای جلوگیری از ابتلا به تب کنگو


مدیر کل دامپزشکی استان یزد گفت: در زمینه کشتارگاه صنعتی و پیش سرد گذاری لاشه ها که در واقع کلید سلامت گوشت در زمینه این بیماری است زیر ساخت های بسیار خوبی در استان داریم و لذا دغدغه ای در این قضیه نداریم.

به گزارش صبح مهریز؛ مدیر کل دامپزشکی استان یزد در مصاحبه با یزدرسا با اشاره به شیوع تب کریمه کنگو در کشور عنوان کرد: عامل تب کریمه  کنه «هیالوما» است که در صورت آلودگی می تواند این بیماری را هم به دام و هم به انسان منتقل کند.

دکتر علی اکبر حداد زاده تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به گرم شدن هوا مخصوصاً در استان ما که گرم و خشک است رشد و تکثیر این کنه بیشتر از مناطق دیگر است. بنابراین اگر آلودگی وارد استان بشود می تواند ایجاد مشکل بکند.

وی گفت: به دامداران توصیه می شود که محل های نگه داری دام را سم پاشی کنند و اگر قصد دارند دامی را وارد گله و جمعیت دامی خودشان بکنند حتماً بررسی کنند که کنه نداشته باشد و در صورت آلوده بودن به کنه حتماً سم پاشی صورت بگیرد تا خدایی نکرده اگر کنه آلوده ای وجود دارد به مجموعه وارد نشود.

دکتر حدادزاده ادامه داد: اگر ویروس این بیماری وارد کنه ای که در دامداری است بشود از طریق انتقال به تخم و نوزاد بعدی، این ویروس در نسل های بعدی کنه هم ماندگار می شود و از بین نمی رود لذا اگر آلودگی وارد یک مجموعه پرورش دام شود می تواند خطر بالقوه ای را حتی برای سال های آینده ایجاد کند و منطقه را تحت الشعاع قرار دهد.

وی اظهار کرد: دامداران وقتی وارد دامداری می شوند برای حفظ سلامت خودشان حتماً از چکمه، لباس های سرتاسری یک تکه، دستکش و لوازم حفاظت فردی استفاده کنند تا اگر کنه آلوده ای در واحدشان وجود دارد با گزش بیماری را به بدنشان منتقل نکند.

این مقام مسئول توصیه کرد: دامداران به هیچ وجه کنه را با دست از بدن دام جدا نکنند. چون امکان متلاشی شدن این کنه وجود دارد و اگر ویروسی در بدن این کنه باشد می تواند از طریق دست وارد بدن شود و یا خود بدن کنه چون حالت سخت دارد سطح دست را آزرده کند و ویروس وارد بدن فرد شود.

حداد زاده گفت: این بیماری بیشتر بیماری شغلی است. یعنی دامداران و افرادی که در کشتارگاه ها فعالیت می کنند مانند ه دامپزشکان،  ناظران کشتارگاه و کسانی که کار سلاخی انجام می دهند می توانند به عنوان افرادی باشند که در خط اول انتقال بیماری قرار دارند. به همین دلیل باید لوازم حفاظت فردی را  مخصوصاً در حین کشتار استفاده کنند و با لوازم کامل کار کشتار را انجام بدهند.

مدیر کل دامپزشکی استان یزد با اشاره به اقدامات این اداره کل گفت: با هماهنگی های صورت گرفته در کشتارگاه های استان دام ها قبل از کشتار بررسی شده و بازرسی کامل انجام می شود و هر دامی که تب دار و یا دارای کنه باشد  اجازه کشتار نمی دهند.

وی بیان داشت: بحمدالله در زمینه کشتارگاه صنعتی و پیش سرد گذاری لاشه ها که در واقع کلید سلامت گوشت در زمینه این بیماری است زیر ساخت های بسیار خوبی در استان داریم. تقریباً 85 تا 90 درصد گوشت استان از طریق کشتارگاه های صنعتی و با پیش سردگذاری تولید می شود و عمده مصرف استان که حوزه یزد و شهرهای اطرافش را شامل می شود از این طریق تأمین می شود لذا دغدغه ای در این قضیه نداریم.

حدادزاده بیان داشت: توصیه می کنیم حتماً مصرف کنندگان قبل از تهیه گوشت به دو نکته توجه کنند. اولاً گوشت را از محلی خریداری کنند که به هیچ وجه غیر مجاز و غیر بهداشتی نباشد. ثانیاً لاشه ای که ارائه می شود برچسب با تاریخ به روز و همچنین مهر آبی رنگ روی خود لاشه را داشته باشد.

وی افزود: به مردم اطمینان می دهم که اگر چنین گوشتی را تهیه بکنند، هیچ مشکلی برایشان پیش نمی آید اما دلیل نمی شود نکات ایمنی را به خاطر تهیه از کشتارگاه صنعتی نادیده گرفت. و باز هم رعایت احتیاطات لازم  ضروری است. اگر چه ما سلامت این گوشت را تضمین می کنیم اما مصرف کنندگان اگر دست زخمی دارند از تماس دست با گوشت و خونابه گوشت اجتناب کنند و اگر چاره ای ندارند حتماً با دستکش های مطمئن گوشت را خرد کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان یزد تاکید کرد: شهروندان به هیچ وجه خارج از کشتارگاه دامی را کشتار نکنند و اگر به هر دلیلی گوشتی را خارج از کشتارگاه تهیه یا ذبح کردند حتماً 24 ساعت در یخچال خانه قسمت پائین (به صورتی که یخ نزند) در دمای 0 تا 4 درجه نگهداری کنند و نهایتاً مصرف کنند. چون با این عمل یعنی پیش سرد PH  پائین می آید و ویروس از بین می رود.

وی با هشدار نسبت به استفاده از گوشت جگر تهیه شده از خارج از کشتارگاه ها گفت: استفاده از جگر آن هم به صورت نیم پخت بسیار خطرناک است. چون ویروس می تواند در جگر ماندگار تر باشد و پیش سرد نیز اثری بر آن ندارد. بنابراین برای مصرف جگر باید با احتیاط خیلی خاص رفتار کرد و در صورتی که خواستند مصرف کنند به صورت کامل بپزند پخته شود و بهتر آن است که جگر را به طور کامل در روغن سرخ کنند.

وی اعلام کرد: بحمدالله هیچ موردی از تب کریمه کنگو در یزد نداشته ایم و چند مورد مشکوکی هم که وجود داشته منفی اعلام شده است.

دکتر حدادزاده با اشاره به وجود دو کشتارگاه صنعتی در استان یزد خاطر نشان کرد: خوشبختانه ما یکی از استان های معدودی هستیم که طرح کشتارگاه های صنعتی به طور کامل انجام شده و نتیجه اش هم شرایط نسبتاً خوبی است که داریم. گوشتی که اکنون در مراکز عرضه در استان وجود دارد تحت نظارت و کنترل است و خوشبختانه تا کنون مورد خاصی پیش نیامده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: تب کریمه کنگو بیشتر در گاو و گوسفند وجود داشته، در شترمرغ و تا حدودی شتر هم وجود دارد اما شامل طیور نمی شود. همچنین استفاده از فرآورده‌های لبنی نیز مشکل خاصی ندارد.

انتهای پیام/ج






آخرین عناوین آخرین عناوین