ID : 31012438
مدیرگروه اقتصاد دانشگاه یزد:

حذف کارت سوخت؛ زمینه ساز بروز پدیده رانت اقتصادی/شرایط برای واقعی کردن قیمت حامل های انرژی فراهم است


مدیرگروه اقتصاد دانشگاه یزد تصمیم دولت مبنی برحذف کارت های سوخت را منطقی ندانست و گفت: برای اجرایی شدن طرح سهمیه بندی بودجه کلانی هزینه برای مدیریت مصرف سوخت فراهم شد که حذف این طرح از یک سو از بین بردن پول مردم بوده و از سوی دیگر زمینه ساز بروز پدیده رانت اقتصادی می شود.

به گزارش صبح مهریز به نقل از یزدرسا، در حالیکه طرح یک فوریتی اصلاح مادۀ ۱ قانون توسعۀ حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مشهور به طرح حفظ کارت سوخت، در کمیسیون انرژی و سایر کمیسیون‌های فرعی به تصویب رسید، و مجلسیان خواهان بازگشت کارت سوخت به چرخه عرضه بنزین هستند، دولت در اقدامی یکجانبه، در فرودین ماه سال جاری حذف کارت سوخت را رقم زد و شرکت پالایش و پخش، با تغییر تنظیمات تجهیزات پمپ بنزین شماره ۲۴ تهران، فروش بنزین در این جایگاه را به‌عنوان پایلوت و بدون نیاز به استفاده از کارت سوخت آغاز نمود.

کارت سوخت به عنوان مدلی بومی برای کنترل مصرف سوخت، از زمان اجرای آن تاکنون، با توجه به رشد بیش از  ۲ برابری تعداد خودرو در کشور میزان مصرف بنزین را تقریبا ثابت نگه داشته بود. رشد تقاضای سالیانه بنزین در زمان آغاز سهمیه بندی بنزین حدود ۱۰% بود که با اجرای سامانه هوشمند عرضه سوخت به کمتر از ۲ % تنزل پیدا کرد و با تداوم استفاده از کارت سوخت رشد تقاضای بنزین به حدود صفر رسیده بود.

اصلاح قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، امکان شناسایی خودروهای فرسوده،برای کاهش آلودگی هوا، تعیین کرایۀ حمل‌ونقل عمومی و اطمینان از عدم قاچاق در جایگاه‌های سوخت از مزیت های استفاده از کارت سوخت در عرضه بنزین کشور است.

با وجود آنکه نهادهای پژوهشی معتبر و غیرسیاسی کشور از جمله مرکز پژوهش‌های مجلس بارها بر حفظ این سامانه تاکید کرده اند وزارت نفت و به صورت خاص زنگنه خواستار حذف کارت سوخت است.

در همین راستا به سراغ حبیب انصاری سامانی مدیرگروه اقتصاد دانشگاه یزد رفتیم تا نظر وی را در خصوص این اقدام دولت و تاثیر آن برافزایش مصرف سوخت جویا شویم؛

انصاری در مصاحبه با خبرنگار یزدآوا، با اشاره به این مطلب که درآمدهای کشور انفال بوده و مالکیت اعتباری آن از سوی امام جامعه مسلمین در اختیار دولت قرار گرفته و بر اساس قوانین اسلامی این درآمدها باید در جهت رفاه مردم و توسعه کشور هزینه شود گفت: بر اساس تئورهای اقتصادی و توزیع درآمد بهترین روش در هزینه کرد پول مردم این است که این پول به صورت یارانه در اختیار آنها  قرار داده شود تا خود به بهترین شکل ممکن هزینه کنند .

مدیرگروه اقتصاد دانشگاه یزد افزود: غیر واقعی بودن قیمت های حامل های انرژی، ناکارآیی توزیعی و تحقیقی را در کشور ایجاد می کند و زمینه های سوء استفاده اقتصادی را برای برخی افراد به وجود می آورد. 

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه پرداخت یارانه ها و سهمیه بندی مصرف سوخت حرکت بزرگی بود که توسط دولت دهم رقم خورد اظهار داشت: این اقدام زیرساخت های  مناسبی را در کشور به وجود آورد وفضا را برای استفاده برخی افراد از رانت های موجود در این زمینه تنگ کرد.

وی افزود: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته مقرر شد قیمت های حامل های انرژی رفته رفته به سوی واقعی شدن گام بردارد که متاسفانه این اقدام به دلایلی اجرایی نشد که البته معتقدم اگر این طرح به درستی انجام شده بود می توانست توزیع ثروت در جامعه راعادلانه تر کند چرا که با اجرای این طرح برابری حقوق مردم از انفال رقم می خورد به گونه ای که مابه اتفاوت استفاده برخی افراد از حامل های انرژی مانند بنزین، به افرادی پرداخت می شد که سهمی از استفاده این حامل ها ندارند.

انصاری؛ تصمیم دولت مبنی برحذف کارت های سوخت را منطقی ندانست و گفت: بالاخره برای اجرایی شدن طرح سهمیه بندی بودجه کلانی هزینه شده و زیرساخت بسیار مناسبی برای مدیریت مصرف سوخت در کشور فراهم شده است که حذف این طرح از یک سو از بین بردن پول مردم بوده و از سوی دیگر زمینه ساز بروز پدیده رانت اقتصادی می شود و در این میان افرادی که از ژن خوبی برخوردارند و روش های تصاحب سرمایه مردم را یاد دارند با توجیه اینکه این سرمایه ها حق آن هاست دست به ویژه خواری می زنند.

این کارشناس اقتصادی؛ با بیان این مطلب که منابع طبیعی دارائی های ملی به شمار می روند و همه مردم باید برای هزینه کرد آن تصمیم بگیرند اظهار داشت: باید درامدهای فروش این منابع به صورت یارانه در اختیار مردم قرار گیرد تا مردم خود برای پولشان تصمیم بگیرند.

وی در پایان شرایط کنونی برای حرکت به سمت آزادسازی قیمت حامل های انرژی و نزدیک کردن قیمت ها به قیمت های منطقه ای را فراهم دانست و گفت:اولا در شرایط گذشته ترس از فشارهای تورمی در جامعه وجود داشت چرا که اختلاف بنزین 100تومانی با قیمت واقعی 4000هزار تومانی اختلافی فاحش بود اما امروزه  بین بنزین 1000 تومانی با قیمت واقعی آن اختلاف فاحشی وجود ندارد ضمن اینکه مردم نیز به این باور رسیدند که آزادسازی قیمت حامل های انرژی به نفع اقتصاد کشور است چرا که طبیعی است که با آزاد سازی، هرکس استفاده بیشتری از این حامل ها ببرد باید سهم بیشتری از عایدی خود از انفال را هم پرداخت کند و بدین گونه حق افرادی که مصرف کمتری داشتند به جیب دیگران واریز نشده و عدالت به شکل بهتری رعایت می شود.

انتهای پیام/ج





آخرین عناوین آخرین عناوین