ID : 6017495

سفر اولاند به عربستان؛ تلاش فرانسه برای نجات اقتصاد بحران زده/ دیدار با سعد حریری و احمد جربا


فرانسوا اولاند در شرایطی به عربستان سفر کرده است که اقتصاد فرانسه در رکود به سر می‌برد و عربستان در تلاش است تا از این کشور در پیش برد سیاست خود در منطقه بهره‌برداری کند.

به گزارش صبح مهریز، فارس به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان واس، فرانسوا اولاند که روز یکشنبه در یک دیدار رسمی وارد ریاض شده بود با ملک عبد الله پادشاه عربستان دیدار و گفت و گو کرد.
بر اساس گفته‌های طرفین و همچنین تیمی که در این سفر فرانسوا اولاند را همراهی می‌کنند رئیس جمهور فرانسه در این دیدار تمرکز خود را بر اهداف اقتصادی گذاشته است. در این سفر لوران فابیوس نخست وزیر فرانسه و بیکول بریک وزیر تجارت، ارنو موتنبورگ وزیر توسعه و تولید صنعتی و همچنین جان ایف لوردیان وزیر دفاع رئیس جمهور فرانسه را همراهی می‌کنند. بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی عربستان، ملک عبد الله و اولاند در این دیدار دورنمای همکاری بین دو کشور و راه‌های تقویت آن را بررسی کردند. پادشاه عربستان نیز در این دیدار از نزدیکی مواضع دو کشور در مورد پرونده‌های مختلف خبر داد. یک منبع نزدیک به رئیس جمهور فرانسه فاش کرد که ملک عبد الله در این دیدار تاکید کرده است که فرانسه و عربستان در مورد پرونده ایران و سوریه توافق نظر دارند. ملک عبد الله در این دیدار بشار اسد را متهم کرد که کشور سوریه را تخریب کرده و باعث شده است که تندرو‌های اسلامی وارد این کشور شدند. در شرایطی که فرانسه در این سفر تمرکز خود را بر منافع اقتصادی گذاشته است ملک عبد الله بر دو مسئله ایران و سوریه تمرکز کرده است. اولاند همچنین روز گذشته با احمد جربا رئیس ائتلاف معارضان سوریه و سعد الحریری نخست وزیر پیشین لبنان در محل اقامت خود دیدار کرد.  
   
  اولاند گفته است: چندین تماس با میشل سلیمان رئیس جمهور لبنان داشته است و سلیمان هر درخواستی که از ما داشته باشد به آن پاسخ خواهیم داد. این در حالی است که سلیمان شب گذشته اعلام کرد که پادشاه عربستان قصد دارد تا ۳ میلیارد دلار به ارتش لبنان کمک کند. فرانسوا اولاند بعد از این دیدار در یک کنفرانس خبری در سفارت فرانسه جزئیات این دیدار و سفر به عربستان را تشریح کرد.    
   
  اولاند درمورد همکاری دفاعی بین دو کشور گفت که شرکت صنایع دریایی متخصص در زیردریایی‌ها و ناوها و شرکت «ای دی اس» متخصص در ماهواره و شرکت تالس متخصص در موشک با عربستان همکاری دارند. اولاند همچنین از همکاری گسترده دو کشور در زمینه اقتصادی خبر داد و گفت که ما تصمیم داریم این روابط را در زمینه‌های مختلف گسترش دهیم. اولاند در این کنفرانس خبری به بحران سوریه و مواضع دو کشور عربستان و فرانسه در قبال آن پرداخت. فرانسوا اولاند گفت که عربستان و فرانسه از چندین ماه پیش در مورد سوریه با هم همکاری دارند. وی تاکید کرد که در کنفرانس ژنو ۲ همه باید تلاش کنیم که دوره ریاست جمهوری بشار است تمدید نشود. وی در مورد پرونده هسته‌ای ایران نیز گفت فرانسه می‌خواهد که پرونده هسته‌ای ایران به صورت نهایی حل شود. رئیس جمهور فرانسه همچنین در مورد سوریه تاکید کرد که بحران سوریه باید از راه حل سیاسی و حمایت از گروه‌های معتدل که آینده سیاسی سوریه را تشکیل می‌دهند، حل شود.





آخرین عناوین آخرین عناوین