ID : 22254513
عملیات بزرگ فرهنگی زیر سایه خورشید یزد آغاز شد

یزدی ها با اشک و دعا از خدام رضوی استقبال کردند/مهریز اولین میزبان خدام امام رضا(ع)


با آغاز جشنواره زیر سایه خورشید، مردم ولایتمدار یزد، با حضور در آستان امامزاده جعفر(ع) از کاروان خدام بارگاه ملکوتی شاه خراسان(ع)، استقبال کردند.

به گزارش صبح مهریز، مسئول کانون جوانان رضوی، حجت الاسلام مهدوی نژاد، صبح دیروز در برنامه زنده تلویزیونی «صبح عالی بخیر» شبکه تابان حضور یافت و به تبیین جشنواره زیر سایه خورشید استان یزد پرداخت.
حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد با اعلام خبر ورود 14 نفر از خدام حرم مطهر امام رضا(ع) در ساعت 8 امروز (یکشنبه 17 مرداد) به استان یزد گفت: استقبال باشکوه مردمی عصر امروز در محل امامزاده جعفر(ع) برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینکه استان دارالعباده هشت روز میزبان این خدام خواهد بود، عنوان کرد: جشنواره زیر سایه خورشد برای نهمین سال متوالی است که برگزار می شود و در حال حاضر تمامی استان‌های کشور و بیش از 20 کشور دنیا میزبان این جشنواره هستند.
وی افزود: اخیراً در سفر خادمان حرم رضوی به نیجریه، پرچم متبرک حرم امام رضا(ع) نزد شیخ مجاهد، شیخ زکزاکی که در زندان است، برده شد و فضای معنوی ویژه‌ای در زندان ایجاد شد.
مسئول کانون جوان رضوی در بیان تفاوت این برنامه با سال‌ قبل گفت: تعداد برنامه‌های دیدار در سال جاری نسبت به سال قبل، از از 120 برنامه به 180 برنامه، و زمان حضور خدام از 6 روز به 8 روز افرایش یافته، همچنین خدام سال گذشته در شش شهرستان و امسال در 9 شهرستان (یعنی تمامی شهرستان‌های استان) حضور می‌یابند. از طرفی سعی شده به کیفیت برنامه‌‌ها هم افزوده شده است.
حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد رویکرد جشنواره امسال را با توجه به صفت معین‌الضعفا بودن امام رضا(ع)، توجه به محرومان و سرکشی به مناطق محروم و محرومین جامعه بیان کرد و گفت: استقرار کاروان سلامت در یکی از مناطق محروم، افتتاح کارگاه تولیدی کمیته امداد و معلولین با حضور خدام، تقدیر از پزشکان خیر، ویزیت رایگان یک روزه در درمانگاه کوثر، برنامه گلریزان و آزادسازی زندانیان و اهدای جهیزیه از جمله برنامه‌هایی است که در همین راستا تدارک دیده شده است.
وی افزود: اهدای قرآن دست‌نویس دانش آموزان یزدی و قرآن دست‌نویس زندانیان یزد به موزه آستان قدس رضوی، دیدار خدام با نخبگان، علما، سرکشی از بیمارستان‌ها، خانواده شهدا و جانبازان و ایثارگران، تقدیر از فعالین عرصه اردوهای جهادی و فعالین فرهنگی، زیارت گلزار شهدا، حضور در آسایشگاه جانبازان و ... نیز از جمله برنامه‌های این کاروان فرهنگی – تبلیغی است.
مسئول کانون جوانان رضوی در یزد ضمن اعلام اینکه در این برنامه فرهنگی 500 خادم فقط در شهرستان یزد، مشغول به فعالیت هستند، گفت: در این جشن برای بهره‌مندی همه اقشار برنامه‌ریزی شده، از حضور خدام در بخش نوزادان و گفتن اذان و اقامه در گوش آنها تا گلزار شهدا و کل اقشار اجتماع؛ به تعبیری «الی المهد الی اللحد» است.
وی همچنین با اعلام همکاری بسیار خوب راهنمایی – رانندگی استان گفت: روز سه‌شنبه 19 مردادماه به برکت ایام جشن میلاد امام رضا(ع) و اعلان رسمی رئیس پلیس راهبر استان، موتوسیکلت‌های توقیفی آزاد خواهد شد و تعدادی کلاه ایمنی هم توسط راهنمایی – رانندگی به موتورسواران اهدا می‌شود.
حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد در برنامه «صبح عالی بخیر» درباره جشن بزرگ زیر سایه خورشید که پنج شنبه 21 مردادماه در آستان مقد س سیدجعفر محمد برگزار می‌شود، گفت: این مراسم، بزرگترین اجتماع مذهبی مردم یزد در طول سال است که در سال گذشته جمعیتی قریب به 40 هزار نفر جمع شده بودند.
وی گفت: این جشن با اقامه نماز مغربین آغاز و سپس مراسم دعای کمیل توسط حاج احمد واعظی، از مداحان آستان قدس رضوی، برگزار خواهد شد. سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی، با مجری توانای صدا و سیما جناب آقای یراق بافان از دیگر برنامه‌های این جشن است. قلّه این جشن، حضور کاروان خدام از میان جمعیت و اهتزاز پرچم بارگاه امام هشتم(ع) در مراسم است که با شور معنوی خاصی همراه است.
مدیر مسئول کانون جوانان رضوی در پایان از همکاری صدا و سیما، اداره اوقاف، سازمان فرهنگی – ورزشی شهرداری، راهنمایی رانندگی و نیروی انتظامی و ... تقدیر کرد.


عملیات بزرگ فرهنگی زیر سایه خورشید یزد آغاز شد / ورود خادمان بارگاه خورشید هشتم(ع) به شهر دارالعباده
خادمان بارگاه هشتمین خورشید صبح یکشنبه، هفدهم مردادماه در میان استقبال گرم جمعی از مردم ولایتمدار دارالعباده و دبیر جشواره زیر سایه خورشید وارد دیار قنات و قنوت و قناعت شدند.
خدام امام هشتم، حضرت علی‌بن موسی الرضا(ع) حوالی ساعت 8 صبح، دیار دارالعباده را با قدومشان غرق در عطر و بوی حریم معطر رضوی نمودند.
سفیران امام هشتمین(ع) با حضور مسئولین جشنواره زیر سایه خورشید یزد و خادمان امامزاده سید جعفر محمد(ع) در حالی که نوای صلوات خاصه امام رضا(ع) در سالن فرودگاه طنین انداز شده بود، به دیار دارالعباده قدم گذاشتند.
در این استقبال، حجت‌الاسلام صداقت، دبیر جشنواره زیر سایه خورشید به خادمان امام هشتم(ع) خوشامد گفت و ضمن گرامیداشت حضورشان، توضیحاتی پیرامون جشنواره زیر سایه خورشید و برنامه‌های این کاروان فرهنگی - تبلیغی در یزد، خدمت این عزیزان ارائه داد.
 


حضور خدام علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) در شهرستان مهریز
کاروان چهارده نفره خدام حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) یکشنبه هفدهم مرداد در میان استقبال مردم مهریز وارد این شهرستان شد.
کاروان خادمان امام هشتم(ع) در آغاز برنامه‌های خود در اولین روز از سفرشان، ابتدا در شهرستان مهریز حضور یافتند و در این شهر با شور و ارادت مردم مهریز روبرو شدند. در این مراسم علاوه بر اقشار مختلف مردم، شهردار مهریز و نیروی انتظامی نیز حاضر بودند.
عاشقان علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) در این دیدار، یک به یک بر پرچم امام رئوف(ع) بوسه زدند. بعد از تبرک‌جویی حاضران، یکی از خدام به ذکر توسل به آستان نورانی آل‌الله(ع) پرداخت.
 


نشست سفیران امام رضا(ع) با مسئول کانون جوانان رضوی دارالعباده
سفیران ثامن الحجج(ع) یکشنبه هفدهم مردادماه در اولین روز سفر خود به دیار دارالعباده با مسئول کانون جوانان رضوی در محل اسکان خود دیدار کردند.
در ابتدای این جلسه، مسئول تشریفات جشنواره، ضمن خوشامدگویی به خدام، به تشریح برنامه‌های این جشنواره فرهنگی پرداخت و گزارشی از پیشینه و فعالیت‌های گوناگون هیئت انصار ولایت در طول سال ارائه داد.
حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد در این دیدار، با بیان این که مجموعه هیئت انصار ولایت دارالعباده در طول سال 130 مراسم برگزار می‌کند، توضیح داد: دسته اولِ مراسمات هیئت، مراسمات ویژه خدام هیئت می‌باشد که با عنوان «محافل انس» برگزار می‌شود، دسته دوم برنامه‌های هفتگی است که با هدف تربیت نیروهای انقلابی در سطح استان اجرا می شود و دسته سوم نیز مراسمات بزرگ عمومی همچون عرفه، محرم و... است.
در ادامه نماهنگی از فعالیت‌های هیئت انصار ولایت پخش شد که با توضیحات مسئول این مجموعه همراه گردید.
در ادامه یکی از خدام ضمن تشکر از برگزارکنندگان جشنواره زیر سایه خورشید درباره فعالیت‌های فرهنگی این هیئت گفت: این فعالیت‌ها در سطح کشور زبانزد است و از جامعیت خوبی برخوردار است.
وی از مسئول هیئت انصار ولایت درخواست نمود این فعالیت‌ها را در سطح کشور گسترش دهد تا مجموعه‌های دیگر هم از این مجموعه الگو بگیرند.
در پایان، پخش سرود پایانی هیئت انصار ولایت یزد، حال و هوای معنوی به این نشست بخشید.


دیدار نمایندگان حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) با امام جمعه یزد
جمعی از خدام بارگاه نورانی ثامن‌الحجج(ع) عصر یکشنبه هفدهم مردادماه با حضور در دفتر نمایندگی ولی فقیه در استان یزد با وی دیدار کردند.
در ابتدای این دیدار آیت‌الله ناصری ضمن خوشامدگویی به نمایندگان آستان قدس رضوی، حضور ایشان را مایه خیر و برکت برای مردم استان دانست و عنوان کرد: این برنامه می‌تواند برای مردم یزد تلنگر باشد و از این دست برنامه‌ها برای مردم لازم و ضروری است.
در ادامه یکی از خدام با ذکر توسل به علی بن موسی‌الرضا(ع) دل‌های حضار را مهمان صحن و سرای رضوی کرد. در پایان این دیدار نیز خدام رضوی هدایای تبرکی حرم را تقدیم دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در استان یزد کردند.
   


استقبال مردم دارالعباده از خدام رضوی در امامزاده جعفر(ع)
با آغاز جشنواره زیر سایه خورشید، مردم ولایتمدار یزد، با حضور در آستان امامزاده جعفر(ع) از کاروان خدام بارگاه ملکوتی شاه خراسان(ع)، استقبال کردند.
خادمان امام مهربانی‌ها ابتدا به زیارت هشت شهیدی که در سال 93 در سالروز شهادت امام رضا(ع) در حسینیه امیرچخماق به خاک سپرده شدند، رفتند و به مقام والای این شهدای گمنام ادای احترام کردند. سپس با حضور در امامزاده جعفر(ع) در حلقه استقبال مردم دارالعباده قرار گرفتند.
در ادامه مدح و ثنای امام الرئوف(ع) توسط یکی از خدام رضوی در جوار ضریح مطهر امامزاده جعفر(ع)، دل و جان حاضرین را به ضریح نورانی ثامن الحجج(ع) پیوند زد.
گفتنی است: در این مراسم جمعی از شیعیان افغان نیز حضور داشتند که با ذبح قربانی از این کاروان فرهنگی – تبلیغی استقبال و عرض ارادت کردند.
   


حضور کاروان فرهنگی – تبلیغی زیر سایه خورشید در برنامه زنده شبکه تابان
کاروان فرهنگی – تبلیغی زیر سایه خورشید در شامگاه یکشنبه، هفدهم مردادماه در صدا و سیمای یزد حضور یافتند. خدام پس از استقبال رئیس صدا و سیما و اصحاب رسانه در برنامه زنده تلویزیونی شرکت کردند.
در این برنامه یکی از خدام آستان رضوی به ذکر خاطره‌ای زیبا از کرامات حضرت رضا‌(ع) پرداخت و در ادامه با ذکر توسل دسته جمعی، به عرض ارادات به ساحت این امام همام پرداختند.
سلام به محضر ای امام رئوف(ع) پایان بخش حضور خدام در این برنامه زنده تلویزیونی بود.
گفتنی است: در  پشت صحنه این برنامه، خدام هدیه‌های تبرکی را به اصحاب رسانه و دست اندرکاران برنامه اهدا کردند.


شب شعر رضوی با حضور خادمان حرم رضوی در یزد برگزار می‌شود
با آغاز دهه کرامت، مسئول انجمن شعرای مع‌الحسین از برگزاری شب شعر رضوی در یزد با حضور خدام امام رئوف(ع) خبر داد.
دبیر انجمن شعر رضوی با اعلام خبر برگزاری شب شعر رضوی با حضور خادمان امام رضا(ع) گفت: امسال دومین سالی است که شب شعر رضوی با عنوان خورشید هشتم و با حضور خدام حرم رضوی توسط انجمن مع الحسین (ع) در دهه کرامت و ایام ولادت آقا علی بن موسی الرضا(ع) برگزار می‌شود که این اتفاق مبارک هر ساله عطر و بوی حرم علی بن موسی الرضا (ع) را در فضای معنوی دارالعباده پراکنده می‌کند.
وی هدف اصلی از اجرای این برنامه را هم‌افزایی بین شعرا و مداحان استان یزد و در مرحله بعد انس و الفت بیشتر بین این دو قشر تأثیرگذار در فرهنگ جامعه و تأکیدات ویژه مقام معظم رهبری در سال‌های قبل عنوان کرد.
دبیر شب شعر رضوی بیان کرد: در اجرای این برنامه از مجموعه‌های مختلفی دعوت بعمل آمده که الحمدلله استقبال خوبی از این برنامه شده، از جمله این مجموعه‌ها انجمن‌های شعر استان یزد، کانون مداحان، هیئات مذهبی و... بوده است، همچنین این برنامه با حمایت و پشتیبانی هیئت انصار ولایت، حوزه هنری استان یزد و با حمایت معنوی جبهه فرهنگی استان یزد همراه بوده است.
وی افزود: مهمانان این برنامه شعرای آیینی، پیشکسوتان عرصه ستایشگری و مادحین جوان استان و همچنین شعرای مهمان از تهران آقایان بابایی، حیدری و جانفدا خواهند بود.
محسن محمدی‌پناه در ادامه خاطرنشان کرد: انجمن مع‌الحسین که محفل ادبی شعرا و مداحان هیئت انصارولایت دارالعباده یزد است؛ از حدود 5 سال پیش جلسات رسمی خود را آغاز نمود که ماحصل این جلسات اشعار، نوحه‌ها و سبک‌هایی بود که سعی شد با شاخصه‌های تراز انقلابی تولید شود و در جلسات جشن و عزاداری اهل بیت(ع) مورد استفاده ذاکرین هیئت قرار گیرد.
وی افزود: طرح اولیه تشکیل انجمن مع الحسین(ع) از حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد و با راهنمایی دوستان بزرگواری چون حجت الاسلام علوی و بعضی از عزیزان دیگر بوده و این دغدغه را ایجاد کردند که می‌توان از سرمایه‌های بومی استان یزد در راستای تحقق منویات مقام عظمای ولایت استفاده نمود.
دبیر شب شعر رضوی گفت: جلسات انجمن به صورت هفتگی برگزار و روز به روز به کیفیت کارها افزوده و اعضای جدید به بدنه این مجموعه اضافه گردیدند. لیکن شب شعر رضوی سال قبل اولین برنامه رسمی این انجمن بود که توفیق داریم امسال نیز میزبان خادمان آن آستان ملک پاسبان و دعبلان خوش ذوق امام رئوف در استان یزد باشیم.
وی از همه کسانی که علاقه به شعر و مداحی در این آستانه را دارند، دعوت کرد تا در برنامه خورشید هشتم ـ شب شعر رضوی – که سه شنبه 19 مردادماه ، ساعت 20:30 در سالن همایش فرهنگسرای غدیر واقع بلوار دانشجو برگزار می‌شود، شرکت نمایند.

انتهای پیام/س*

تصاویر ارسالی از مخاطبین

 






آخرین عناوین آخرین عناوین