Navigation Navigation

محتوا محتوا

با حضور نماینده یونسکو و معاون میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور؛

«قنات زارچ» به عنوان طولانی ترین قنات دنیا به ثبت جهانی رسید


«قنات زارچ» با حضور نماینده یونسکو و معاون میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور به عنوان طولانی ترین قنات دنیا به ثبت جهانی رسید.

به گزارش خبرنگار یزدامــروز از زارچ ، نماینده میراث فرهنگی زارچ از ثبت جهانی قنات زارچ به عنوان طولانی ترین قنات دنیا با حضور نماینده یونسکو و معاون میراث فرهنگی کشور خبر داد.

بر اساس این گزارش «قنات زارچ» با طول 120كيلومتر و تعداد  2115 حلقه چاه‌ و با سابقه 3000 سال قدیمی ترین وطولانی ترین قنات در جهان است که دارای سه شاخه یا تونل زیرزمینی جدا از هم بوده که تونل های شیرین، شور و ابراهیم خویدکی نام دارد که البته دو شاخه ابراهیم خویدکی و شیرین این قنات در حال حاضر خشکیده و اکنون تنها شاخه شور با افت آبدهی بسیار جریان دارد.

مبدأ قنات در حوالی روستای فهرج بوده که پس از طی روستاهایی مانند خویدک ،دهنو و اکرمیه وارد شهر یزد شده و از محلات مختلف شهر از جمله میدان امیر چقماق عبور و پس از گذر از مسجد جامع ،از شهر یزد خارج و بطرف زارچ حرکت ادامه دارد.

گفتنی است  اين قنات 3000 ساله، سالیان متمادی است که  بشدت در حال دست و پنجه نرم كردن با فاضلاب و خشكسالی می باشد و با توجه به در خطر بودن حيات قنات زارچ به عنوان يکي از سازه های آبی کهن که از قدمتي ديرينه درکشوربرخورداراست ، ثبت جهانی این قنات می تواند در زمينه حفاظت و نگهداری آن موثرباشد.

  






آخرین اخبار آخرین اخبار