Navigation Navigation

محتوا محتوا

پیامدهای فرهنگ کور و ناآگاهانه؛

استقبال مجتمع‌های تجاری یزد از کریسمس زودتر از غرب!/جشن‌های باشکوه ملی و مذهبی فدایی فرهنگ غرب می شوند


چند سالی است که جشن‌هایی مانند کریسمس و هالوین که جشن‌هایی غربی هستند وارد ایران شده و سعی دارند جای اعیاد مذهبی و ملی ما را بگیرند.

به گزارش یزدامروز، با قدم زدن در برخی مجتمع‌های تجاری یزد متوجه عید کریسمس می‌شویم؛ دلیل آن هم در معرض نمایش قرار گرفتن درخت‌های کریسمس در سایزهای مختلف و با قیمت‌های متفاوت هست؛ درخت‌هایی که برای فروش جلوی مغازه‌ها خودنمایی می‌کند.
 
گذاشتن درخت کریسمس در سال نو میلادی ریشه در فرهنگ کشورهای اروپایی دارد که البته قدمت آن به صورت محدود به قرن 16 میلادی در آلمان برمی‌گردد. پارسایان در سده هفدهم میلادی به دلیل کار‌های ناشایستی که در روز کریسمس انجام می‌شد، برگزاری جشن در این روز را ممنوع اعلام کردند و آن را به عنوان یک تعطیلی سالانه در تقویمشان نگه داشتند. البته جشن کریسمس در اوایل سده نوزدهم میلادی و با پیدایش جنبش آکسفورد دوباره رونق گرفت؛ به گونه‌ای که چارلز دیکنز و نویسندگان دیگر با تأکید بر اینکه کریسمس یک جشن خانوادگی، مذهبی و وسیله‌ای برای دادن هدیه است جلوهٔ اجتماعی تازه‌ای به آن بخشیدند و باعث فراموشی گذشتهٔ آن شدند.
 
حال این فرهنگ نه چندان قدیمی به کشور و شهر ما یزد رسیده و این عید که بیشتر مخصوص مسیحیان است در بین مسلمانان و در شهری که پیشینه و فرهنگ غنی آن زبانزد خاص و عام بوده، در حال جا افتادن است.
 
 
فاطمه زارع جامعه شناس یزدی در این خصوص اذعان کرد: مسیحیان در کشور ما رسم خود را به جا می‌آورند، به حق است، اینکه جشن‌های غربی بخواهد جای نوروز را بگیرد و رفته رفته فرهنگ غربی را جایگزین فرهنگ اصیل یزدی کنند باعث خواهد شد که نسل‌های بعدی با فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی بیگانه شوند و آن را به دست فراموشی بسپارند.
 
وی با بیان اینکه عده ای می خواهند ادای غربی ها را در بیاورند، تصریح کرد: شاید فضای مجازی یکی از دلایل استقبال مسلمانان کشورمان از جشنهای غربی باشد؛ چشم و هم چشمی‌های فضای مجازی و عکس‌های پروفایل انگیزه‌ای برای این مسئله شده است.
 
زارع با بیان اینکه این جشن‌ها پیام‌های فرهنگ غربی را با خود به دنبال دارد، خاطر نشان کرد: فرهنگ ما فرهنگ اصیل ایرانی_اسلامی است که جشن های باشکوهی را در خود جای داده است؛ باید تلاش کنیم تا فرهنگ و سبک زندگی ایرانی اسلامی را به فرزندانمان منتقل کنیم.
 
 
«ابوالقاسم دهقان چناری» کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار یزد بانو جشن‌های وارداتی را آفتی برای سبک زندگی ایرانی عنوان کرد و گفت: ترویج و پر رنگ شدن فرهنگ و جشن‌های غربی از جمله جشن هالوین، کریسمس، ولنتاین و ... در سرزمین ما ممکن است پیامدهایی را در پی داشته باشد.
وی با بیان اینکه چه بسا عده ای در پی رونق دادن به جشن های کریسمس و در کل جشن‌های غربی اهداف مذهبی را دنبال می‌کنند، خاطر نشان کرد: عده‌ای با تلفیق این اعیاد، مناسبت‌ها و استفاده از امکانات روز طبیعتا سعی می کنند که مردم را به فاصله گرفتن از سبک زندگی ایرانی اسلامی گرایش دهند.
وی ادامه داد: ما ایرانیان جشن هایی داریم مانند جشن های مذهبی، نوروز، یلدا و ... که صله رحم ، شعر خوانی و شاهنامه خوانی، دید و بازدید و ... با جشن های ما عجین شده است؛ پس چه بهتر که با حفظ فرهنگ اصیلمان از ورود فرهنگ بیگانه جلوگیری کنیم.
 
انتهای پیام/
 





آخرین اخبار آخرین اخبار