Navigation Navigation

محتوا محتوا

در حاشیه افزایش درخواست‌ها برای لغو کنسرت موسیقی

آیا مسئولان یزد به خواست علما و مردم احترام می‌گذارند؟


هشدار علما و بزرگان از یک سو و اعتراض قشرهایی از جامعه به عنوان مشت نمونه خروار، کافی است تا مسئولان محترم استان را به تجدیدنظر در نوع نگاه خود درباره برگزاری مراسم کنسرت موسیقی سوق دهد

یزدامروز؛موضوع برگزاری کنسرت موسیقی همچنان در زمره مباحث مهم استان قرار دارد و ائمه جمعه و جماعات و امنا و معتمدان استان به انحای گوناگون در برابر برگزاری چنین مراسمی موضع گرفته اند. از باب نمونه می‌توان به سخن آیت الله ناصری نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد اشاره کرد که تاکید کرده‌اند: کنسرت های موسیقی در یزد جایگاهی ندارند و  باید با اینگونه جلسات ضد ارزشی مقابله جدی شود(+).

همچنینآیت الله سید محمد کاظم مدرسی، از بزرگان مورد احترام مردم، هشدار داده اند که علما و جامعه روحانیت نسبت به تحرکات مخرب فرهنگ دینی و بومی یزد دارالعباده اعتراض شدید دارند. و تصریح کرده اند: کنسرت‌ها امنیت اخلاقی را  به شدت تضعیف کرده و زیر سؤال می برد و بر خلاف مبنای شرع و فتاوای رهبری و نظر شورای فرهنگ عمومی استان می باشد.

آیت الله مدرسی البته به یک نکته قابل تامل هم اشاره کرده است: به نظر می رسد مراکز قدرت و مسئولان استان با کم تعهدی که از خود نشان می دهند درصدد تحمیل اینگونه برنامه ها بر فرهنگ عمومی یزد هستند(+).

پس از هشدارهای علما و معتمدان شهر و استان، بسیاری از دلسوزان فرهنگ و اصالت‌های ناب دارلعباده هم مردم با تجمع در میدان میرچخماق، نسبت به برگزاری کنسرت های موسیقی هشدار دادند و از مسئولان خواستند در این باره تجدیدنظر کنند.

 البته طبیعی است تجمع‌کنندگان در میرچخماق، مشت نمونه خروار به شمار می‌آیند و قاطبه مردم متدین دارالعباده مخالف برگزاری هرگونه برنامه هنجارشکن و قبح زدا در استان هستند؛ برنامه‌هایی که هرچند تحت پوشش نام های زیبا چون هنر و ... برگزار می شوند اما تجربه های گذشته شان نشان می دهد که در حین برگزاری و بعد از آن، پیامدهای منفی قابل توجهی را بر فرهنگ دارالعباده تحمیل می کنند؛ پیامدهایی تلخ که فرهنگ دین داری و حجب و حیای مردم و جوانان این خطه دین باور را بسیار ظریف و مرموز دستخوش تغییر و استحاله و ... قرار می دهد.

هشدار علما و بزرگان شهر از یک سو و اعتراض قشرهایی از جامعه به عنوان مشت نمونه خروار، کافی است تا مسئولان محترم استان را به تجدیدنظر در نوع نگاه خود درباره برگزاری مراسم کنسرت موسیقی سوق دهد. اینک چشم ها به سوی مسئولان اجرایی در استان دوخته شده است تا با تاملی صادقانه در نصایح بزرگان دینی و اعتقادی شهر و نیز خواست نیروهای متعهد و متدین، برخوردی شایسته در زمینه کنسرت های موسیقی از خود بروز دهند.

مسئولان محترم نیک می دانند که برگزاری کنسرت موسیقی در برخی شهرهای بزرگ دیگر نمی‌تواند مجوزی برای برگزاری آن در استان یزد باشد؛ استان یزدی که به دارالعباده و حسینیه ایران شهرت یافته و شخصیت مردمانش تبلور دین باوری و پاسداشت ارزش های و هنجارهای ارزشی و اخلاقی است.

وانگهی چه اصراری است در حالی که اقتصاد استان به تبع اقتصاد کشور، در رکودی سنگین به سر می برد و درصد مهمی از واحدهای صنعتی و کارنجات استان تعطیل شده‌اند و یا با کم تر از ظرفیت واقعی به تولید مشغول هستند، به جای تمرکز بر حل مسائل اساسی و دغدغه های مهم جامعه، با مجوز دادن به برنامه هایی چون کنسرت موسیقی و تئاترهای ناصواب، موجبات نگرانی علما و مردم را فراهم سازیم؟!

نویسنده :‌ هادی پیغمبری






آخرین اخبار آخرین اخبار