Navigation Navigation

محتوا محتوا

جوکار در واکنش به سفر ظریف به قطر:

نزدیکی قطر به ایران حاوی پیامی جدی برای عربستان است


محمدصالح جوکار با اشاره به سفر وزیر امورخاجه کشورمان به عمان و قطر عنوان کرد: قدر مسلم نزدیکی قطر به ایران می‌تواند پیامی جدی برای عربستان سعودی داشته باشد.

به گزارش یزدامروز؛ نماینده سابق مردم یزد در مجلس در گفت وگو با خبرنگار یزدرسا، اظهار کرد: سفرهای منطقه‌ای در حوزه سیاست خارجی بسیار حائز اهمیت است. این نوع سفرها پیام‌هایی به همراه دارد که این پیام هم برای دوستان است و هم برای دشمنان.

محمدصالح جوکار با اشاره به سفر وزیر امورخاجه کشورمان به عمان و قطر عنوان کرد: با توجه به خروج قطر از ائتلاف ناتوی عربی و اختلاف‌هایی که امروز بین قطر و ائتلاف مذکور ایجاد شده، قدر مسلم نزدیکی این کشور به ایران می‌تواند پیامی جدی برای عربستان سعودی داشته باشد.

وی ادامه داد: چون عربستان همواره از بحث اتحاد و ائتلاف بین کشورهای حوزه خلیج فارس سعی کرده برای مقابله با ایران استفاده کند. اما خروج قطر و حتی پاکستان از این ائتلاف پیامدهای جدی برای عربستان سعودی دارد.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: لذا در این زمینه راهبرد جمهوری‌اسلامی بایستی به گونه‌ای باشد که بتواند این کشورها را در راستای اهداف خودش و ایجاد اتحاد و امنیت پایدار منطقه هم‌راستا کند.

جوکار اظهار داشت: سفری که ظریف به عمان و قطر داشت، با توجه به اینکه ما همواره با عمان رابطه دیرینه و دوستانه داشته‌ایم قابل اهمیت است. در کنار آن، قطر هم اگر به این جمع افزوده شود، در سیاست‌های منطقه‌ای و امنیت منطقه خلیج فارس بسیار تأثیر خواهد داشت.

وی با اشاره به اعمال سیاست‌های آمریکا در منطقه توسط عربستان اضافه کرد: به طور کلی سیاست‌های نیابتی که امروز آل‌سعود دارد و با توجه به اینکه این رژیم سیاست‌های آمریکا را در سطح منطقه انجام می‌دهد، همگرایی کشورهایی مانند قطر با ایران می‌تواند این رویه سعودی را محدودسازی کند و تأثیر جدی هم در آینده در سطح منطقه داشته باشد.

نماینده سابق مردم یزد در مجلس عنوان کرد: این رابطه دیپلماتیک و این سفر وزیر خارجه بسیار خوب است، گرچه ما بایستی با کشورهای دیگر هم این روابط را برقرار کنیم و محدود نکنیم به کشورهایی که از ائتلاف خارج شده‌اند.

جوکار در پایان گفت: البته ما باید سیاستی کلان در منطقه داشته باشیم و صرفا تاکتیکی نباید عمل کنیم بلکه راهبردمان باید ارتباط با کشورهای دوست و همسایه از جمله عمان قطر و همچنین کشورهای دیگری که تمایل به این موضوع دارند، باشد و هم‌پیمانی با آن‌ها در مسائل کلی منطقه‌ای در دستور کار قرار بگیرد.

انتهای پیام/






آخرین اخبار آخرین اخبار