Navigation Navigation

محتوا محتوا

رئیس جامعه هتل داران استان یزد:

کرونا 3 هزار میلیارد به جامعه هتل داران خسارت زده است


سید امیر طباطبایی گفت: بر اساس بررسی های صورت گرفته در کشور بیماری کرونا به جامعه هتل داران بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان خسارت وارد کرده است.

به گزارش یزدامروز؛ صنعت گردشگری یکی از بخش هایی است که بزرگترین و سخت ترین ضربه ها را از شیوع کرونا متحمل شده است.

پای کرونا از اواسط اسفند ماه به ایران باز شد یعنی دقیقا در همان زمانی که اوج کار هتل ها بود.

با این وجود هتلداران استان یزد برای قطع زنجیره کرونا و پیش از اعلام دولت در اقدامی خودجوش اقدام به تعطیلی هتل های خود کردند اقدام قابل تقدیری که لزوم حمایت دولت از این حوزه را بیش از پیش مشخص می کند.

حمایت دولتی نباشد؛ هتل ها دیگر سر پا نمی شوند

اصغر نبیل عضو هیئت مدیره جامعه هتلداران یزد در این رابطه اعلام کرد: هتل‌های یزد جز اولین هتل‌هایی در کشور بوند که با توجه به در اولویت بودن سلامت مردم، به صورت داوطلبانه تعطیل شدند.

وی تاکید کرد: گردشگری به عنوان صنعتی سبز و پاک محور توسعه اقتصادی استان یزد به شمار می‌آید.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان یزد افزود: انتظار ما از دولت  این است که برای دوباره روی پا آمدن صنعت گردشگری و هتل‌ها، به ما کمک کند مشکلات هتل داران در زمینه انرژی، حقوق کارکنان، بیمه حق کارفرما، بازپرداخت تسهیلات و وام‌ها و بدهی‌های مالیاتی است که دولت می‌تواند سیاست حمایتی در این زمینه‌ها داشته باشد تا از بحران خارج شویم و بتوانیم نیروی انسانی خود را حفظ کنیم.

خسارت 3هزار میلیارد تومانی کرونا به هتل داران کشور

سید امیر ناصرالدین طباطبایی هم در گفتگو با خبرنگار یزدرسا؛ با اشاره به  این مطلب که جامعه هتل داران از اولین صنوفی بودند که در بحث مقابله با کرونا فعالیت خود را تعطیل کردند گفت: برای مجموعه مشاغل مرتبط با گردشگری در طول سال دو فصل مهم کاری وجود دارد اولین فصل، فرودرین، اردیبهشت و خرداد ماه و فصل دوم، شهریور، مهر و آبان در زمینه تورهای گردشگری و  البته در ماه های بهمن و اسفند که بحث برگزاری کنفرانس ها و سمینارها مطرح است.

رئیس جامعه هتل داران استان یزد افزود: در سال 98 پس از اتفاقات پر فراز و نشیبی که کشور را درگیر کرد آمار گردشگران خارجی تقریبا به صفر رسید و بسیاری از تورهای گردشگری کنسل شد پس از آن نیز شیوع کرونا تمامی برنامه های گردشگری را دچار چالش کرده و به تعطیلی کشاند.

طباطبایی با بیان اینکه بر اساس بررسی های صورت گرفته در کشور بیماری کرونا به جامعه هتل داران بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان  خسارت وارد کرده اظهار داشت: خسارت به جامعه هتل داران در حقیقت خسارت به بخش قابل توجهی از اقتصاد کشور است یعنی با تعطیلی هتل ها و صنعت گردشگری عملا بسیاری از صنوف من جمله قصابی ها،نانوائی ها،خواربافروشی ها،فروشندگان صنایع دستی و ......متضرر می شوند چرا که در بازار فعلی بیشترین حجم خرید توسط هتل ها صورت می گیرد و در بحث خرید صنایع دستی هم این گردشگران هستند که به این بازار رونق می دهند.

وی در خصوص پیشنهادات جامعه هتل داران برای جبران خسارت های ناشی از کرونا اظهار داشت: سه پیشنهاد توسط وزیر محترم گردشگری عنوان شده است اول اینکه یک تعطیلی یک هفته ای یا ده روزه اعلام شود تا سفرهای نوروزی را جبران کند. پیشنهاد دوم، طرح تعطیلی پنجشنبه هاست که  با توجه به تعطیل بودن برخی از ارگان های دولتی در بیشتر استان ها پیشنهاد شده این تعطیلی سراسری شود تا مردم بتوانند در اواخر هفته برای  سفر به استان های همجوار برنامه ریزی کرده و از این طریق تحرکی به بخش گردشگری داده شود.

طباطبایی با اشاره به این مطلب که دو سالی است به دنبال تصویب تعطیلی  پنجشنبه ها در مجلس شورای اسلامی هستیم در خصوص زمان اجرای تعطیلی ده روزه هم گفت: زمان اجرای این تعطیلی پس از مهار بیماری کرونا و با هماهنگی با وزارت بهداشت خواهد بود که با توجه به اظهارات وزیر محترم بهداشت  مبنی بر احتمال مهار کرونا تا پایان اردیبهشت ماه به نظر میرسد بتوان این طرح را همزمان با پایان ماه مبارک رمضان اجرایی کرد.

عدم استقبال جامعه هتلداران از تسهیلات 12 درصدی دولت

عضو جامعه هتل داران کشوربا ابراز امیدواری  از تصویب این طرح با توجه به مشکلات اخیراذعان داشت: پیشنهاد سوم هم اعطای بسته های تسهیلات بلاعوض به صنعت گردشگری است چرا که تسهیلات  12 درصدی دولت به این بخش هیچ دردی را دوا نخواهد کرد و البته از سوی جامعه هتل داران وآژانس داران کشور نیز این موضوع مورد استقبال قرار نگرفته است.

این فعال حوزه گردشگری در تشریح عدم استقبال فعالان صنعت گردشگری از تسهیلات دولت بیان داشت: اعطای وام 12 درصد به صنعت گردشگری خنده دار و شبیه یک شوخی است و به نظر میرسد دولت با این وام بیشتر به فکر خود است نه به فکر این صنعت. تازه نکته جالب توجه اینکه برای همین وام نیز شرط و شروط می گذارد و می گوید به ازای هر کارگری که اخراج نشود 12 میلیون پرداخت می کند یعنی کارفرمایی که 30 نفر پرسنل دارد 360 میلیون وام می گیرد با نرخ 12 درصد که البته کارفرما باید هم به پرسنل حقوق بدهد، هم بیمه و مالیات پرداخت کند،هم پیش دریافت های خود از آژانس ها را پس بدهد و هم سایر هزینه هایش را پوشش دهد.

طباطبایی افزود: تمامی هتل ها از چند ماه قبل با پیش پرداخت آژانس ها جهت رزرو هتل، اقدام به بروزکردن تجهیزات وخرید  اقلام مصرفی و مواد اولیه کرده که اکنون باید بسیاری از آن ها را به دلیل تمام شدن مهلت انقضا دور بریزند بنابراین مجموع این مسائل به متضرر شدن کارفرما منتهی می شود پس حمایت دولت باید به صورت بسته های حمایتی بلاعوض باشد تا بتواند بخشی از ضرر هتلداران را جبران کند.

 توجه دولت به صنعت گردشگری موجب جهش تولید خواهد شد

رئیس جامعه هتل داران استان در پایان تاکید کرد: توجه به صنعت گردشگری در حقیقت توجه به بخش عظیمی از اقتصاد است که به این صنعت گره خورده چرا که این حوزه هم سبب رونق  کسب و کارهای خرد و هم رونق تولید خواهد شد و با توجه به نامگذاری امسال توسط رهبر معظم انقلاب «جهش تولید» در سایه توجه به گردشگری و فراهم آوردن زیرساخت های آن خواهد بود.

انتهای پیام/ح






آخرین اخبار آخرین اخبار