Navigation Navigation

محتوا محتوا

مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری یزد:

کمک‌هایی که گدایی را رواج می دهد


مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری یزد گفت: این نیست که بگوییم شهر یزد هیچ وقت متکدی ندارد، اما می‌شود گفت نسبت وجود آن‌ها در مقایسه با سال قبل یا سال قبل‌ترش چقدر است.

به گزارش یزدامروز؛امرالله سیف‌الدینی در مصاحبه با خبرنگار یزدرسا گفت: عموما متکدی چیزی نیست که بگوییم صفر می‌شود، شهری هم که می‌گوید ما اصلا متکدی نداریم شاید در یک لحظه از زمان واقعا متکدی نباشد اما متکدی سیار است، از اتوبوس پیاده می‌شود، دستش را دراز می‌کند و این شهر هم دارای متکدی می‌شود.

وی با بیان اینکه مهم این است که رویکرد ما در قبال متکدیان چی باشد؟ اظهار داشت: رویکرد شهرداری یزد در رابطه با تکدی‌گری این است که خط قرمز دارد، یعنی ما هر کجا متوجه بشویم متکدی وجود دارد یا ببینیم یا اطلاع بدهند هر کاری که داشته باشیم در هر شرایطی رها می‌کنیم و اول می‌رویم متکدی را جمع‌آوری می‌کنیم و آن روند قانونی که دارد برای او طی می‌شود.

متکدیان در یزد هر سال کمتر می‌شوند

مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری یزد افزود: لذا این نیست که بگوییم شهر یزد هیچ وقت متکدی ندارد، نه اصلا اینطور چیزی که نمی‌شود؛ خواه ناخواه در شرایطی افرادی هستند که تکدی‌گری می‌کنند، اما می‌شود گفت نسبت وجود آن‌ها در مقایسه با سال قبل یا سال قبل‌ترش چقدر است.

سیف‌الدینی خاطرنشان کرد: طبیعتا کسانی که الان در شهر یزد تکدی‌گری می‌کنند نسبت به سال گذشته خیلی کمتر هستند و سال قبل نسبت به سال قبل‌ترش کمتر بود، برنامه‌ریزی که صورت گرفته این است که این کم کم در حد صفر برسد، هرچند هیچ وقت صفر نخواهد شد.

وی درباره پدیده تکدی‌گری به عنوان بیمار و در اطراف مطب پزشکان هم گفت: این‌ها یک‌سری افراد هستند که اصلا ممکن است به شکل و شمایل گدا نباشند، خیلی شیک، با خانواده و با زن و بچه اقدام می‌کنند به‌طوری‌که در نگاه ظاهری شما متوجه نمی‌شوید که این‌ها گدا هستند؛ لذا مأموران شهرداری به واسطه رؤیت نمی‌توانند تشخیص بدهند که این‌ها گدا هستند مگر اینکه در حین تکدی‌گری آن‌ها را ببینند که احتمالش ضعیف است.

مردم کسانی را که در قالب بیمار تکدی‌گری می‌کنند به شهرداری معرفی کنند

مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری یزد اضافه کرد: بنابراین اینگونه موارد را مردم ضرورتا باید با ما تماس بگیرند و به ما اطلاع دهند؛ ما یک مرکز پیام 24 ساعته داریم که در هر ساعت از شبانه‌روز که تماس بگیرند پاسخگو است و حداقلش این است که ما تا 12 شب بطور فعال داریم کار انجام می‌دهیم. مردم می‌توانند با شماره 7250020 تماس بگیرند و مورد را اعلام کنند، مأموان اعزارم می‌شوند و مورد جمع‌آوری می‌شود.

سیف‌الدینی عنوان کرد: آماری که من خودم از نزدیکان در رابطه با مطب پزشکان گرفتم، دقیقا این عنوان شد که قبلا این موارد خیلی زیاد بوده، اما الان خیلی کم شده، هرچند هنوز هم مواردی هست؛ اما من به گزارش‌های مردمی استناد می‌کنم، وقتی گزارش‌های مردمی ما کاهش پیدا می‌کند، برداشت ما این است که اینطور موارد هم تقریبا خیلی کمتر شده و الان گزارش‌های مردمی کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه برای فرهنگ‌سازی جهت کاهش تکدی‌گری رسانه‌ها باید وارد میدان شوند، تصریح کرد: رسانه‌ها وقتی معضلی را در سطح شهر می‌بینند وظیفه سازمانی‌شان است که راجع به این معضل حساس باشند؛ وقتی می‌دانند چیزی به نام تکدی‌گری وجود دارد و شهرداری در حد توان و وسع خودش دارد کار می‌کند، به نظر من بر اصحاب رسانه واجب است که بیایند مداخله کنند و فرهنگ‌سازی را تقویت کنند.

برای فرهنگ‌سازی رسانه‌ها ورود کنند

مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری یزد با بیان اینکه رسانه‌ها از دستگاه‌های نظارتی دعوت کنند تا گزارش بدهند و منتشر شود، تأکید کرد: شهرداری در حد بضاعت خودش اطلاع‌رسانی می‌کند اما این‌ به تنهایی پاسخگوی فرهنگ‌سازی نیست، اگر قرار است فرهنگی ایجاد شود در رابطه با مقابله تکدی‌گری نیاز است که اصحاب رسانه بیش از پیش فعال باشند.

سیف‌الدینی با بیان اینکه همواره رابطه‌ای بین عرضه و تقاضا وجود دارد، بیان کرد: مردم تقاضا می‌کنند و می‌خواهند صدقه بدهند، گدا هم خودش را عرضه می‌کند و توازنی برقرار می‌شود؛ اگر مردم نخواهند از این طریق صدقه‌های خودشان را بدهند و اگر بدانند که این نحوه صدقه دادن جایگاه معنوی برایشان ندارد و واقعا کمک‌های مردم هدفمند بشود بحث تکدی‌گری هم کم می‌شود.

اگر مردم به متکدیان کمک نکنند تکدی‌گری جمع می‌شود

وی ادامه داد: اتفاقا فرماندار تهران هم چند وقت قبل همین گلایه را از مردم تهران کرده بود که تهرانی‌ها زیاد به گدایان کمک می‌کنند و گدایان را در این شهر جمع می‌کنند؛ تا مردم کمک نکنند که گدایی وجود ندارد این گداها عمومشان گدا نیستند سوءاستفاده‌چی هستند، ای کاش مردم این را متوجه شوند و باور کنند که نباید کمک کنند، این دلسوزی‌هایشان به قیمت خدشه‌دار شدن چهره خدماتی شهر تمام می‌شود.

مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری یزد اظهار داشت: مردم کمک کنند اما کمک‌ها هدفمند باشد، کمیته امداد به عنوان نماد جمع‌آوری کمک‌های مردمی است، از طریق کمیته امداد اقدام کنند؛ یا یک‌سری خیریه‌هایی هستند که در راستای کمک به افراد بی‌بضاعت دارند کار می‌کنند، این خیریه‌ها در دسترس مردم قرار بگیرند و مردم هم رصد کنند و ببینند کمک‌هایشان کجا می‌رود؛ قطعا با این اقدامات وضعیت تکدی‌گری از چیزی که هست متفاوت خواهد بود.

برخی تکدی‌گری‌ها خیلی پیشرفته شده است

سیف‌الدینی افزود: یک سری تکدی‌گری‌ها هم هست که متأسفانه خیلی پیشرفته شده به عنوان مثال این اتباع غیریزدی در محله‌های قدیمی توسط برخی از مالک‌ها اسکان داده شده‌اند بعد زمانی که توریستی به شهر یزد مراجعه می‌کند از خانه در می‌آیند سریع تکدی می‌کنند بعد برمی‌گردند به خانه. خب در این شرایط به قدری زمان کوتاه است که اصلا شهرداری نمی‌تواند شریع ورود کند حتی اگر ورود هم کند  فرد به خانه‌اش رفته و امکان جمع‌آوری‌اش نیست.

وی گفت: لذا این‌ها مورادی است که باید اصحاب رسانه فرهنگ‌سازی کنند، البته برای اینگونه موارد هم ما برنامه داریم و اینطور نیست که بی‌برنامه باشیم اما ذات مسئله به مردم و کمک‌های آن‌ها باز می‌گردد اگر مردم کمک نکنند تکدی‌گری از بین می‌رود.

انتهای پیام/






آخرین اخبار آخرین اخبار