Navigation Navigation

محتوا محتوا

همزمان با سالروز شکست آمریکا در صحرای طبس؛

«فصل شیدایی» دریزد به روی صحنه می‌رود/ بزرگداشت سالروز شکست آمریکا، 5 اردیبهشت در صحرای طبس


رئیس حوزه هنری یزد با اشاره به نمایش گوشه‌ای از ایثارگری‌های مردم استان یزد در نمایش فصل شیدایی، گفت: نمایش فصل شیدایی از پنجم اردیبهشت همزمان با سالروز شکست آمریکا در صحرای طبس در یزد به روی صحنه می‌رود.

به گزارش یزد امــــــروز؛  محمدصادق کوچک‌زاده در دیدار اعضای ستاد نمایش چند رسانه‌ای فصل شیدایی با نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه این نمایش به کارگردانی سعید اسماعیلی، از خلقت حضرت آدم(ع) تا ظهور حضرت ولی عصر(عج) با محوریت توسل به پنج‌تن آل‌عبا(ع) را روایت می‌کند، اظهار داشت: در بخش معاصر این نمایش، گوشه‌هایی از حوادث و رشادت‌های مردم استان یزد در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نمایش داده می‌شود.


رئیس حوزه هنری یزد با اشاره به اینکه این نمایش از پنجم اردیبهشت در یزد به روی صحنه می‌رود گفت: اجرای بخش معاصر این نمایش متناسب با موضوعات بومی هر استان طراحی و اجرا می‌شود.


کوچک‌زاده افزود: در بخش ویژه استان یزد حادثه دهم فروردین، نقش محوری سومین شهید محراب، حضرت آیت‌الله صدوقی(ره) در انقلاب و دفاع مقدس، گوشه‌هایی از شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در صحرای طبس و بخشی از ایثار و رشادت‌های رزمندگان گردان امام حسین(ع) یزد در عملیات رمضان 61 به نمایش گذاشته می‌شود.


رئیس حوزه هنری یزد تصریح کرد: فصل شیدایی برای نخستین بار در سال 1384 در منطقه شوش استان خوزستان کلید خورد و استان یزد دوازدهمین استان کشور است که این نمایش در آن اجرا می‌شود.


وی با اشاره به حضور 120 هنرمند در اجرای این نمایش گفت: این نمایش در دهکده مقاومت واقع در جاده تفت، بعد از پارک کوهستان برگزار می‌شود و عموم شهروندان می‌توانند این نمایش را به تماشا بنشینند.


رئیس حوزه هنری یزد، ابعاد بزرگ سن نمایش، دکورهای عظیم، وقوع حوادث طبیعی در قالب جلوه‌های ویژه میدانی، استفاده از اسب و ادوات نظامی در صحنه و حضور چند صد نفر هنرور در نمایش را از جمله ویژگی‌های نمایش‌های میدانی دانست.


وی افزود: مخاطب با قرار گرفتن در این فضا، احساس حضور در یک سینای چهار بعدی را پیدا کرده و موفق به ارتباط تنگاتنگ با اثر می‌شود.


کوچک‌زاده با بیان اینکه مرکز هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی علاوه بر اجرای نمایش میدانی و بومی‌سازی آن، آموزش هنرمندان مستعد و جوان استان‌ها را در دستور کار خود قرار داده، اظهار داشت: ترویج مفاهیم و آموزه‌های اسلامی و انقلابی با استفاده از هنر و ترویج فرهنگ شهامت و شهادت در طول تاریخ تشییع، روشنگری و تبیین خط حق و باطل در طول تاریخ بشریت، و ترویج سبک زندگی اسلامی انقلابی از جمله اهداف اجرای این نمایش است.


وی گفت: نمایش فصل شیدایی تولید مرکز مهنا(مرکز هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی به کارگردانی سعید اسماعیلی و به نویسندگی و روایت رسالت بوذری است که اجرای آن همزمان با سالروز شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در طبس آغاز می‌شود و تا 14 اردیبهشت در یزد به روی صحنه می‌رود.
 

 

مراسم بزرگداشت سالروز شکست آمریکا، 5 اردیبهشت در صحرای طبس برگزار می‌شود

به گزارش یزد رسا،دبیر ستاد بزرگداشت پنجم اردیبهشت گفت: مراسم سالروز شکست مفتضحانه و خفت‌بار حمله نظامی آمریکا در صحرای طبس، پنجم اردیبهشت‌ماه و همزمان با سالروز این واقعه‌ی مهم تاریخی در محل صحرای طبس و باشکوه‌تر از سال‌های گذشته برگزار می‌شود.


مهدی صادق‌احمدی اظهار داشت: مراسم سالروز شکست مفتضحانه و خفت‌بار حمله نظامی آمریکا در صحرای طبس، پنجم اردیبهشت‌ماه و همزمان با سالروز این واقعه‌ی مهم تاریخی در محل صحرای طبس و باشکوه‌تر از سال‌های گذشته برگزار می‌شود.


وی ادامه داد: مقامات کشوری و لشگری، خانواده معظم شهید محمد منتظر قائم تنها شهید این واقعه، جمعی از خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران، جانبازان، آزادگان و میهمانانی از مرکز استان خراسان جنوبی و سایر استان‌های همجوار نیز به این مراسم دعوت شده‌اند.

 

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج طبس و دبیر ستاد بزرگداشت پنجم اردیبهشت افزود: اعزام مردم به صحرای طبس ساعت 8 صبح شنبه 5 اردیبهشت همراه با رژه موتوری از مقابل ناحیه مقاومت بسیج طبس واقع در بلوار شهید مطهری این شهر انجام و مراسم ساعت 10 صبح شنبه در محل صحرای طبس آغاز می‌شود که این مراسم تا اقامه نماز جماعت ظهر و عصر و نماز شکر ادامه خواهد یافت.

 

وی بیان کرد: 200 نفر از پیشکسوتان هشت سال دفاع مقدس نیز پس از کویرنوردی، خود را به محل برگزاری این مراسم خواهند رساند.

 

صادق‌احمدی یادآور شد: برخی از قطعات، تجهیزات و آثار بجامانده از هواپیماها و بالگردهای آمریکا در جریان شکست طبس نیز همزمان با پنجم اردیبهشت به محل صحرای طبس منتقل شده و به برای عموم به نمایش در می‌آید.

 

وی خاطرنشان کرد: به شکرانه شکست حمله نظامی آمریکا در صحرای طبس، ویژه برنامه‌های متعدد دیگری نیز در این شهرستان برگزار می‌شود که برگزاری دعای ندبه به صورت کشوری صبح روز جمعه 4 اردیبهشت در محل آستان مبارک حضرت حسین‌بن موسی‌الکاظم(ع) طبس با همکاری هیأت رزمندگان اسلام همراه با پخش زنده از شبکه یک سیما، برگزاری آئین شکرگزاری به درگاه الهی جمعه شب در محل همین آستان مبارک، و برگزاری مراسم و یادواره‌های شهدا در 4 و 5 اردیبهشت در مساجد و هیأت‌های مذهبی شهرها و روستاهای سطح شهرستان طبس از جمله‌ی آن است.






آخرین اخبار آخرین اخبار