Navigation Navigation

محتوا محتوا

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان یزد خبر داد

اجرای طرح مرغ سایز در استان یزد


مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان یزد از اجرای طرح مرغ سایز در استان یزد با هدف افزایش میزان کیفیت و سلامت مرغ مصرفی مردم خبر داد.

به گزارش یزدامروز؛ حسین محمدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یزد، از اجرای طرح مرغ سایز در استان یزد، خبر داد و اظهار داشت: طرح مرغ سایز یک طرح ملی است که در سراسر کشور اجرا می‌شود و بر اساس آن، سایز و وزن مرغ‌ها در هنگام کشتار بر روی یک عدد مشخص که در واقع پیش از چربی‌گیری بدن مرغ است انجام می‌شود.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با بیان اینکه هدف این کاهش هزینه تولید و بهبود کیفیت محصولات تولیدی است، عنوان کرد: با افزایش سن مرغ، هزینه تولید به دلیل افزایش هزینه غذا افزایش می‌یابد و در کنار آن، کاهش سن و وزن کشتار سبب می‌شود تا از مواد خوراکی جیره‌ با بیشترین راندمان بهره گرفت.

وی ادامه داد: با این تفاسیر، گوشت حاصل از مرغ در سن پایین و کم وزن از چربی کمتری برخوردار است و در کاهش هزینه‌های بهداشتی نیز تأثیرگذار است.

محمدزاده همکاری اتحادیه، تعاونی‌ها و متعاقب آن مرغداران با این طرح را مناسب ارزیابی کرد و گفت: البته برخی عوامل ممکن است اجرای صد در صدی طرح را با مشکل مواجه کنند و برای نمونه، بالا رفتن قیمت جوجه یک‌روزه و یا نهاده‌های تغذیه‌ای ذرت و سویا ممکن است در روند کار اختلال ایجاد کند.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان یزد افزود: اما تلاش مجموعه زنجیره‌ تولید گوشت مرغ در اجرای کامل این طرح است و با راه‌اندازی سامانه‌های تولید از سطح مزارع مرغ مادر، مؤسسات جوجه‌کشی و مزارع مرغ گوشتی امید داریم طرح 100 درصد اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد: تولید محصول سالم و باکیفیت‌تر و کم‌چربی تر، کاهش هزینه‌های بهداشتی و تغذیه‌ای به گونه‌ای که 70 درصد هزینه مرغداری مربوط به تغذیه است، افزایش تعداد دوره پرورش و تولید گوشت مرغ استاندارد و فراهم شدن زمینه برای صادرات بیشتر گوشت مرغ از مزیتی‌های اجرای طرح مرغ سایز است.

محمدزاده  اظهار داشت: از زمان شروع کار، سازمان جهاد کشاورزی با همکاری اداره کل دامپزشکی و اتحادیه مرغداران استان در چندین همایش، برنامه رادیویی، تلویزیونی، فرهنگ خرید و مصرف مرغ با سایز کوچک را گسترش داده است و اینکه یکی از مشکلات عدم پذیرش مصرف کنندگان بود زیرا عرف چنین بود که مرغ‌های سنگین‌تر سالم‌ترند ولی با اجرای این طرح این ذهنیت عوض شده و الان مردم خودشان مرغ با وزن کمتر را مطالبه می‌کنند.

انتهای پیام/






آخرین اخبار آخرین اخبار