Navigation Navigation

محتوا محتوا

نواختن شیپور از سر گشاد!

ارائه آمار نجومی صنعت،معدن و تجارت یزد برای لاپوشانی ضعف در پرداخت تسهیلات/ رشد 120 درصدی یا عملکرد 14 درصدی؟


رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت یزد به جای اینکه بگوید تنها 14 درصد از تسهیلات مصوب در را پرداخت کرده از افزایش 120 درصدی پرداخت آن در دوره استاندار جدید سخن به میان آورد.

به گزارش یزدامروز، رئیس سازمان صنعت و معدن استان یزد، در پنجاهمین کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان یزد از رشد ۱۲۰ درصدی پرداخت تسهیلات بانکی از زمان حضور استاندار جدید یزد خبر داد.

 رشد 120 درصدی آن هم در این مدت کوتاه (حدوداً 40 روز) موضوع بسیار عجیبی است و مطمئنا باعث سردرگمی بسیاری شده است، لذا لازم است نگاه دقیق تری به این موضوع بیاندازیم.

 در سال جاری جمعاً حدود 78 میلیارد تومان در قالب طرح رونق تولید به متقاضیان پرداخت شده است که از این میزان حدود 38 میلیارد تومان در زمان میرمحمدی استاندار سابق و مبلغی حدود 40 میلیارد تومان نیز در زمان استاندار فعلی پرداخت شده است. حال اینکه علمدار چطور به رقم 120 درصد رسیده جای سوال دارد.

نکته مهم تر از چنین آمارهایی که ظاهرا برای ادامه حضور در بین مدیران اقتصادی استان بیان می شود، ذکر این نکته است که صنعتگران بسیاری از استان هایی که صنعت چندان پویایی ندارند تسهیلاتی به مراتب بیشتر از استان صنعتی یزد با صنایع نظیر فولاد، کاشی سرامیک و نساجی دریافت کرده اند.

برای استانی صنعتی که 95 درصد از واحدهای صنعتی آن کوچک و متوسط است و اغلب با رکود و تعطیلی مواجه هستند این میزان پرداخت تسهیلات رقم قابل ملاحظه ای نیست که آن را در بوق و کرنا کنند.

در سال گذشته مجموع مصوبات کارگروه رفع موانع تولید استان حدود 500 میلیارد تومان بود و در نهایت 380 میلیارد تومان به واحدهای تولیدی استان تسهیلات پرداخت شد این در حالی است که مصوبات امسال نزدیک به 556 میلیارد تومان بوده و تاکنون تنها 78 میلیارد تومان آن پرداخت شده است به عبارتی تنها 14 درصد از مصوبات این کارگروه عملیاتی شده است و اگر مدیر سازمان صنعت معدن و تجارت استان به دنبال آمار دادن بود باید این آمار را بیان می کرد.

 با توجه به رکود و وضعیت بد واحدهای تولیدی و صنعتی استان این میزان پرداخت تسهیلات نمی تواند گره ای از مشکلات موجود صنعت استان باز کند و بازی با اعداد و ارقام و اعلام رشد 120 درصدی پرداخت تسهیلات در زمان حضور استاندار جدید نمی تواند معنایی جز تلاش برای حفظ مقام و منسب داشته باشد.

تعطیلی گسترده واحدهای تولیدی، تولید در کمتر از ظرفیت، تعدیل نیرو و .... وضعیت این روزهای تولید در سومین استان صنعتی کشور است و متاسفانه مسئولین نیز نتوانسته اند اقدام موثری برای بهبود اوضاع انجام دهند و هنرشان صرفاً در مدیریت جلسات و عقب نماندن از زمان برنامه جلسه بیشتر نیست چرا که وقتی فقر و ناداری یه صنعتگر مایه خنده و شادی جلسات کارگروه رفع موانع تولید باشد نباید امیدی به بازگشت رونق تولید داشت.

انتهای پیام/






آخرین اخبار آخرین اخبار