Navigation Navigation

محتوا محتوا

ابتکار یک شهروند خلاق اردکانی؛

ایجاد یک خانه سبز با کمترین میزان مصرف آب+ تصاوير


برخلاف آنچه که بسیاری از مردم در خصوص ابیاری این فضا در ذهن خود دارند، اینجا با کمترین میزان آب ممکن آبیاری می شود و برای آبیاری آن از بطری های دور ریختنی و مقدار کمی آب استفاده می شود.

به گزارش یزدامروز به نقل از اردکان گویا؛ در اردکان خانه های بسیاری ساخته شده است که هر کدام سبک و سیاق خاص خود را دارد و گاها وجود سنگ ها و دیوار های نقاشی شده زیبا چشم ها را به خود خیره می کند و جاذبه ای زیبا برای رهگذران ایجاد می کند. اما این بار به سراغ خانه ای رفتیم که سبزی و پوشش سرتاسری گل های آن چشم هر رهگذر را به خود خیره می کند و این سوال را در ذهن ها ایجاد می کند که در سرزمینی کویری چگونه خانه ای به این سبزی  به وجود آمده و پا برجا است.

در و دیوار این خانه پر است از گل های رنگارنگ که عطر آن همه کوچه را پر می کند، خانه ای که با احساس و محبت سبز شده اند و این خانه را مشهور به خانه سبز کرده اند.

سید جمال مصطفوی صاحب این خانه در خصوص کاشت این گیاهان در جلوی درب خانه خود گفت: این گل ها از نوع گل های بی عار بوده که به خاک و مکان مناسب احتیاج ندارد و تقریبا با هر شرایطی رشد می کند. علاقه ام به کاشت گل و گیاه باعث شد تا در همین فضای کم به پرورش این گیاه بپردازم و فضای سنگی و سخت بیرون خانه را به مکانی سبز تبدیل کنم.

وی ادامه داد: چهار سال است به پرورش این گل ها مشغول هستم و رهگزاران و دوستان و آشنایان همیشه مرا به خاطر ایجاد این فضای سبز تحسین می کنند و بسیاری از رهگزران با این فضا عکس میگیرند و حتی عروس و داماد هایی بودند که آمدند وبرای عکس های آلبوم خود از منظره جلوی درب خانه من استفاده کرده اند.

مصطفوی در مورد آبیاری این فضای اظهار داشت: برخلاف آنچه که بسیاری از مردم در خصوص ابیاری این فضا در ذهن خود دارند، اینجا با کمترین میزان آب ممکن آبیاری می شود و برای آب یاری آن از بطری های دور ریختنی و مقدار کمی آب استفاده می کنم ک کار آبیاری قطره ای را انجام می دهد و در مصرف آب صرفه جویی می کند.

صاحب سبز ترین خانه اردکان تاکید کرد: برای این که فرهنگ کاشت گیاهان کم آب خواه در اردکان گسترش پیدا کند بذر این گل ها را جمع آوری و به علاقه مندان و مراجعه کننده ها تقدیم می کنم تا آنها نیز بتوانند از وجود همچون گیاهانی استفاده کنند.

وی با اشاره به برخی از خصوصیات این گیاهان ادامه داد: هر ساله با شروع سرما این گیاهان به خواب زمستانی رفته و در بهار دوباره شروع به سبز شدن می کنند و با کاشت یک باره آن ها دیگر نیازی به کاشت مجدد در هر سال وجود ندارد. این گیاهان تا بحال 13 متر بالارفته که خود من نیز انتظار آن را نداشتم.

این مرد خوش ذوق اردکانی در خصوص خصوصیات کاشت این گیاهان عنوان کرد: در کاشت این گل ها باید وجود یک فضا برای چسبناکی در نظر گرفته شود تا گل بتواند فضایی برای بالارفتن داشته باشد که من برای این کار از تور کامیون استفاده کردم. همچنین سر بوته ها برای رشد باید به سمت بالا هدایت بشوند و جهت حرکت گل به سمت عقربه ای ساعت باشد که اگر غیر این باشد سریعا خشک می شود.

وی گفت: خوشحالم که زمان فراغتم را با پرورش گل و گیاه سپری میکنم و وقتی پنجره خانه را باز می کنم نسیم خنکی مهمان خانه ما می شود.

مصطفوی در پایان اظهار داشت: همه ما باید در جهت طبیعت و رشد و پرورش گیاهان ودرختان کم آب خواه بکوشیم.فقط وظیفه شهرداری نیست، گیاهان و سبزه ها را پرورش دهد بلکه وظیفه شهروندان نیز هست. من به تمام خانواده ها توصیه می کنم که به این کار پر نشاط بپردازند.

وی در پایان اظهارداشت:  این موفقیت را مدیون همسرم هستم چرا که این کار امری مشترک بود و بدون او نمی توانستم صاحب سرسبزترین خانه کویری باشم.

انتهای پیام/ح.ا

 





آخرین اخبار آخرین اخبار