Navigation Navigation

محتوا محتوا

یادداشت/

بسیج؛ شاه کلید تحقق عملی اقتصاد مقاومتی


نقش بسیج در اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی، اشاعه تفکر بسیجی در جامعه، مردمی کردن اقتصاد، کاهش وابستگی به نفت، مدیریت مصرف و استفاده حداکثری از منابع و امکانات کشور بسیار موثر است .

یزدامروز؛ می دانیم استکبار جهانی به ویژه آمریکا همیشه تلاش کرده است در راستای اعمال تحریم مشکلاتی را برای انقلاب اسلامی ایران به وجود آورد.


نامگذاري هوشمندانه سالهاي اخير با عناوين اقتصادي توسط مقام معظم رهبري بيانگر اهميت موضوع اقتصاد است و همين امر مسئوليت دانشگاه ها و دستگاه هاي اجرايي را مضاعف كرده است .


مقام معظم رهبری برای مقابله با نفوذ دشمن و همچنین پیشرفت و تعالی کشور مساله اقتصاد مقاومتی مطرح کرده اند.


در حال حاضر فشار تحريم ها بيشتر و انتقال پول سخت تر شده و منابع نيز محدودتر گرديده است. در شرايط فعلي اگر بخواهيم اقتصاد را با همان شيوه هاي قبلي اداره كنيم قطعاً دچار مشكل خواهيم شد.


مقام معظم رهبري دو سال پيش موضوع اقتصاد مقاومتي را همزمان با طرح بحث كار آفريني مطرح كردند.


اقتصاد رياضتي با كاهش ميزان بيمه ها و افزايش سن بازنشستگي و ماليات اجرا گرديد، در صورتيكه اقتصاد مقاومتي به منظور مديريت منابع، شناسايي حوزه هاي فشار، بي اثر كردن اين حوزه ها و تبديل فشار به فرصت مي باشد. در اقتصاد مقاومتي  منظور اين نيست كه دور خودمان حصار بكشيم بلكه بايد فشارها را تبديل به فرصت كنيم  كه اين رشد اقتصادي بدست آمده، اقتصاد مقاومتي نام خواهد داشت .

اقتصاد مقاومتی  در رویارویی و تقابل با اقتصاد وابسته و مصرف کننده یک کشور قرارمی گیرد که منفعل نیست و در مقابل اهداف اقتصادی سلطه، ایستادگی نموده و سعی درتغییر ساختارهای اقتصادی موجود و بومی سازی آن بر اساس جهان بینی و اهداف دارد. برای تداوم این نوع اقتصاد، باید هرچه بیشتر به سمت محدودکردن استفاده از منابع نفتی و رهایی از اتکای اقتصاد کشور به این منابع حرکت کرد و توجه داشت که اقتصاد مقاومتی در شرایطی معنا پیدا می کند که جنگی وجود داشته باشد و در برابر جنگ اقتصادی و همچنین جنگ نرم دشمن است که اقتصاد مقاومتی معنا پیدا می کند.


از 12 مولفه اقتصاد مقاومتي بيانات رهبري ،شش مولفه مربوط به دولت و شش مولفه ديگر مربوط به مردم مي باشد.


شش مولفه مربوط به مردم در اقتصاد مقاومتي عبارتند از: فرهنگ كار و تلاش، مردمي كردن اقتصاد، تقويت روح خودباوري و خوداتكايي، اصلاح الگوي مصرف و پرهيز از اسراف و تبذير، استفاده از تمام ظرفيت ها و امكانات و حمايت از توليد ملي و عدم مصرف كالاي خارجيحال که که بخش عظیمی از اقتصاد مقاومتی به مردم بر می گردد و نیاز به یک همدلی و همزبانی عمومی دارد، استفاده از نیروی عظیم بسیج و بسیجیان می تواند در این راه کارساز باشد کما این که در این گذشته طرح های مقاومتی که توسط بسیجیان اجرا شده است حاکی از اثبات توانایی شان در این راستا است.


نقش بسیج در اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی، اشاعه تفکر بسیجی در جامعه، مردمی کردن اقتصاد، کاهش وابستگی به نفت، مدیریت مصرف و استفاده حداکثری از منابع و امکانات کشور بسیار موثر است .


بسیج می تواند با برگزاری دوره های کارآفرینی برای بسیجیان مشتاق، اعطا تسهیلات برای راه اندازی مشاغل خانگی،صنایع کوچک و متوسط جهت خود اتکایی و رشد اقتصادی، فرهنگ سازی استفاده از کالاهای داخلی، اصلاح الگوی مصرف جهت توسعه و اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی، کار کند تا این تهدیدات دشمن (تحریم) به فرصت تبدیل شود  زیرا هر چقدر تفكر بسيجي را در جامعه بيشتر حاكم كنيم، پيروزي از آن ما خواهد بود .

 

همانطور كه بسيجيان در دفاع مقدس در مقابله با استكبار جهاني پيروز و سربلند بودند در پيروي از فرمايشات مقام معظم رهبري و تحقق اقتصاد مقاومتي نيز موفق عمل خواهند كرد.

یزدندا/





آخرین اخبار آخرین اخبار