Navigation Navigation

محتوا محتوا


به جز تعطیلی روضه و هیئت، راه‌های دیگری هم هست!


اقامه عزای سیدالشهداء وظیفه شیعیان حضرت است. اگر هزار و چهارصد و اندی سال تعطیل شد، امسال هم تعطیل می‌شود.

به گزارش یزدامروز؛ در شرایط کنونی ذکر چند نکته درباره محرم و پیچ تاریخی شیعه‌خانه ایران لازم به ذکر است:
1- اقامه عزای سیدالشهداء وظیفه شیعیان حضرت است. اگر هزار و چهارصد و اندی سال تعطیل شد، امسال هم تعطیل می‌شود.
 
2- قطعاً این اولین بلای همه‌گیر در تاریخ نبوده و نخواهد بود. شیعه با عقلانیت تاریخی خود در هر شرایطی اجازه نداده چراغ روضه امام حسین علیه السلام خاموش شود. چه در وبا، چه در طاعون و چه حتی در ویروس نحس رضاخانی!
 
3- فرق است بین اینکه قائل به تعطیلی عزای سیدالشهداء باشیم یا به دنبال الگوی مناسب و مقتضی برای عزاداری حضرت باشیم. دسته اول بهتر است در تشیع خودشان تجدیدنظر کنند.
 
4-  محدود کردن روضه‌های سیدالشهداء در منزل‌ها و شخصی کردن آنها و بسنده کردن به گوشی‌ها و تلویزیون،‌ تفاوتی با تعطیلی آن ندارد. در ایام محرم فریاد مظلومیت و حماسه کربلا باید در هر کوی و برزنی برقرار باشد.
هرچیزی را مجازی کردیم، کردیم، ولی مجازی کردن روضه اباعبدالله علیه السلام اصلاً شوخی جالبی نیست. تجربه شکست خورده‌ی هیئت‌های مجازی در روزهای کرونایی را نباید در محرم و صفر تکرار کرد. اصلاً این ظرف، ظرف مناسبی برای این کار نیست.
 
5- بچه شیعه و بچه هیئتی که نتواند بستر ساده عزاداری برای اربابش حسین علیه السلام در شرایط خاص را فراهم کند و حاضر نباشد مسائل بهداشتی را به عشق مولایش رعایت نکند، به چه دردی می‌خورد؟! حال چه برسد به مسئول هیئت و آن مقام و مدیری که مسئولیت هیئت‌ها بر عهده‌اش است...
 
6- باید هرکس بگردد و الگوی مناسب عزاداری محرم را برای خودش و هیئتش پیدا کند. استانداردهای وزارت بهداشت خوب است؟ خب طبق همان‌ها هیئت بگیریم. چطور سینما رفتن و اداره رفتن و... با ماسک و رعایت فاصله و ضدعفونی کردن و... امکان دارد، ولی هیئت رفتن محل اشکال باشد؟! 
 
7- وای به حال ما اگر تحت تاثیر فضاسازی و اغواگری و ژست دلسوزی گرفتن جریانات معاند و حتی منافق اطراف خودمان قرار بگیریم. عمده اینها نه دلشان با امام حسین علیه السلام است و نه به فکر سلامتی من و شما هستند. میخواهند عقده گشایی کنند. بگذارید هرغلطی میخواهند بکنند.
 
8- معاندین و منافقین که تکلیف شان روشن است. اما نگذاریم این مساله به اختلاف و تفرقه و دوگانه سازی بین هیئت‌ها و هیئتی‌ها تبدیل شود. امتحان سختی پیش روی ماست.
 
احسان عابدی
 





آخرین اخبار آخرین اخبار