Navigation Navigation

محتوا محتوا

مدیر حوزه علمیه استان یزد:

نماز آیات بر کسانی که از ماه گرفتگی مطلع بودند واجب است+کیفیت نماز آیات و احکام مربوط به آن


مدیر حوزه علمیه استان یزد در خصوص خسوف امروز و به جا آوردن قضای نماز آیات گفت: به دلیل اینکه ماه گرفتگی(خسوف) جزئی بوده نماز آیات بر کسانی که از ماه گرفتگی اطلاع داشته و یا آن را مشاهده کرده اند واجب بر افرادی که مطلع نبودند واجب نیست.

مدیر حوزه علمیه استان یزد در مصاحبه با یزدامـــــروز در خصوص خسوف امروز و به جا آوردن قضای نماز آیات گفت: به دلیل اینکه ماه گرفتگی(خسوف) جزئی بوده نماز آیات بر کسانی که از ماه گرفتگی اطلاع داشته و یا آن را مشاهده کرده اند واجب  بر افرادی که مطلع نبودند واجب نیست

حجت الاسلام محمد شمس تاکید کرد: در مواقعی که خسوف یا کسوف کامل باشد نماز آیات برهمه افراد واجب است.

کیفیت نماز آیات و احکام مربوط به آن

نماز آيات دو ركعت است و در هر ركعت پنج ركوع دارد و قبل از هر ركوع يك حمد و سوره خوانده مي شود و مي توان در هر ركعت بعد از حمد يكي از سوره هاي قرآن را پنج قسمت كرد و هر قسمت را قبل از هر يك از پنج ركوع خواند.

عوامل وجوب خواندن نماز آیات

نماز آیات به واسطه چهارچیز بر مسلمان واجب می شود:

1- کسوف، خورشید گرفتگی (اگرچه به مقدار کمی باشد)

2- خسوف، ماه گرفتگی(اگرچه به مقدار کمی باشد)

3- زلزله

4- رعد و برق و بادهای سیاه و سرخ و مانند اینها در صورتی که بیشتر مردم بترسند

برخي حكمت هاي نماز آیات

الف) توجه دادن مردم از خرافات به طرف خداوند متعال، تا بدانند كه خسوف و كسوف و هر آيت ديگر الهي ارتباطي با اژدها، مار، قهر كردن خورشيد و ... ندارد؛ بلكه اين خداوند است كه خالق و مدير افلاك است.

ب) يادآوري تاريكي، زلزله و .. قبل از قيامت.

ج) از آن جا كه بسياري از مردم در هنگام نعمت، خدا را فراموش مي كنند و تنها در گرفتاري ها به ياد خدا مي افتند؛ در حال زلزله و آيات ديگر الهي و ديدن آثار مرگ، با خواندن نماز توجه بيشتري پيدا مي كنند و به فكر توبه از گناه و جبران گذشته خود مي افتند.

 

تاریخچه نماز آیات

قبل ار اسلام بسیاری از اقوام به هنگام خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی، طبل و دهل می کوبیدند، تا اژدهای غول پیکری که به گمان آنان درصدد بلعیدن ماه یا خورشید هستند، بترسانند. یهودیان به هنگام خسوف بر طبل می کوبیدند به تصور اینکه، ماه این صدا را می شنود و می ترسد و آشکار می گردد. ظهور اسلام این سنتهای جاهلی را دگرگون ساخت)

در زمان رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در روز وفات فرزندش ابراهیم، کسوف روی داد. مردم تصور کردند که گرفتگی خورشید در اثر وفات فرزند پیامبر است. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) برای از بین بردن این افکار موهوم و خرافی بلافاصله جنازه فرزند خویش را رها کردند و در برابر مردم قرار گرفتند و پس از حمد و ثنای خداوند فرمودند:

"ای مردم! ماه و خورشید دو آیت از آیات الهی هستند (نشانه ای از نشانه های قدرت و عظمت پروردگارند) بفرمان او جریان دارند و ا ز او اطاعت می کنند و برای مرگ یا حیات کسی کسوف روی نمی دهد. هرگاه خسوف و کسوف پدید می آید نماز بگذارید." آنگاه پیامبر به همراه مردم نماز آیات خواندند.

فلسفه نماز آیات

این روایات همه به این حقیقت اشاره دارند که نماز انسان را به قدرت لایزالی پیوند می دهد که همه مشکلات و سختیها برای او سهل و آسان است. چنین احساسی موجب می شو دکه انسان در برابر حوادث و امور سهمناک، ترس و شکست و زبونی را از خود دور گرداند و با اتصال به قدرت لایزال الهی و اقرار به ربوبیت پروردگار، شکیبا و نیرومند گردد.

احکام نمازآیات

خواندن نماز آیات در صورت وقوع زلزله، هیچ وقت قضا ندارد ولی چنانچه انسان نماز آیات به دلیل خورشید گرفتگی یا ماه گرفتگی را از زمان وقوع تا باز شدن ماه یا خورشید به تاخیر اندازد، باید قضای آن را بخواند.

گفتنی است پدیده ماه‌گرفتگی(خسوف) ساعت 4:37 صبح امروز اتفاق افتاد.






آخرین اخبار آخرین اخبار