Navigation Navigation

محتوا محتوا

معاون بازرگانی سازمان صمت یزد مطرح کرد

کاهش قیمت حبوبات در انتظار اجرای مصوبه تنظیم بازار کشور/ چرایی تفاوت قیمت اسمی و واقعی برخی اجناس


علی افشارپور گفت: زمانی شاهد کاهش قیمت حبوبات و تعادل بازار خواهیم بود که این مصوبه اجرایی شود اما تا کنون چیزی در این رابطه به ما اعلام نشده است.

علی افشارپور معاون امور بازرگانی سازمان صمت استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدامروز پیرامون وضعیت قیمت حبوبات گفت: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور، بازرگانی دولتی موظف به خرید و تأمین حبوبات با استفاده از ارز نیمایی شده است.

وی افزود: زمانی شاهد کاهش قیمت حبوبات و تعادل بازار خواهیم بود که این مصوبه اجرایی شود اما تا کنون چیزی در این رابطه به ما اعلام نشده است.

دلیل تفاوت قیمت اعلامی و واقعی برخی اجناس

معاون امور بازرگانی سازمان صمت استان یزد در پاسخ به اینکه چه چیزی موجب می‌شود که قیمت اجناس در مغازه‌ها با قیمت اعلامی متفاوت باشد، اظهار داشت: از زمانی که قیمت را ستاد تنظیم بازار کشور اعلام می‌کند تا به مرحله ابلاغ و اجرا برسد در طول این بازه زمانی رخدادها و تحولاتی در بازار اتفاق می‌افتد که به موجب آن‌ها قیمت‌ها تغییر می‌کند.

افشارپور خاطرنشان کرد: البته همیشه اینگونه نیست که قیمت‌ها از قیمت مصوب بیشتر شود بلکه برخی مواقع هم قیمت‌ها از نرخ مصوب کمتر می‌شود به عنوان مثال در حال حاضر مرغ با قیمتی پایین‌تر از قیمت مصوب عرضه می‌شود که دلیل آن هم کاهش تقاضا است.

وی ادامه داد: در شرایط شیوع کرونا، تقاضای خرید مرغ کاهش پیدا کرد، همچنین خرید مرغ توسط استان‌های همجوار کمتر شد که این عوامل کاهش قیمت مرغ را به دنبال داشت.

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد عنوان کرد: اگر دولت برای به تعادل رساندن قیمت مرغ اقدامی نکند این موجب می‌شود که مرغداران دیگر انگیزه‌ای برای جوجه‌ریزی نداشته باشند و به تبع آن در آینده افزایش قیمت شدید مرغ را به دنبال خواهد داشت که البته در استان یزد جوجه‌ریزی انجام شد و مشکلی در این رابطه نخواهیم داشت.

عوامل افزایش قیمت تخم مرغ

افشارپور درباره علت افزایش قیمت‌ها هم بیان کرد: اتفاقاتی در بازار رخ می‌دهد که موجب گران شدن برخی اجناس می‌شود به عنوان مثال صادرات تخم مرغ موجب افزایش قیمت آن شده است و یا در استان یزد یک مجموعه تولیدی تخم مرغ از گردونه تولید خارج شده که افزایش قیمت تخم مرغ را به دنبال داشته است.

وی با بیان اینکه مدعی نیستیم که مجموعه ما به طور صدردصد بی‌عیب است، تصریح کرد: در این بین برخی‌ها نیز تخلف می‌کنند و غیرقانونی قیمت را بالا می برند که با این افراد برخورد می‌شود.

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد تأکید کرد: وظیفه ما تنظیم بازار است و باید طوری مدیریت کنیم که از افزایش و کاهش بی‌رویه قیمت‌ها جلوگیری شود.

نرخ زلوبیا و بامیه در یزد

افشارپور درباره نرخ زلوبیا و بامیه در یزد هم گفت: قیمت مصوب هر کیلوگرم زولوبیا و بامیه ممتاز 25 هزار تومان است که این قیمت مربوط به نوع ممتاز آن است که50 درصد آن ارده و مابقی نیز ماست چکیده و نشاسته است.

وی افزود: قیمت زولوبیا و بامیه ممتاز در تهران هر کیلوگرم 24 تومان است اما کیفیت آن با کیفیت چیزی که در یزد تولید شود قابل مقایسه نیست و در واقع کیفیت نوع ممتاز تهران با کیفیت درجه یک  یزد -که 21 هزار تومان است- برابری می‌کند.

افشارپور ادامه داد: قیمت مصوب هرکیلوگرم زولبیا و بامیه درجه یک، 21 هزار تومان و قیمت هرکیلو زولبیا و بامیه درجه دو، هم  که با آرد پخت می‌شود 14 هزار و 500 تومان است.

وی تأکید کرد: این قیمت مصوب است و عرضه با قیمت بالاتر از این تخلف است و با متخلفین برخورد می‌شود.

انتهای پیام/






آخرین اخبار آخرین اخبار