نمایش نمایش

ID : 17994461
کارگردان نمایش «شیر در زنجیر»:

آرزو داشتم زندگی «حاج احمد متوسلیان» را به روی صحنه ببرم


آرزویم این بود که براساس زندگی حاج احمد متوسلیان، نمایشی را به صحنه ببرم و در این مسیر تحقیقات بسیاری انجام دادم و با چند تن از افراد رزمنده صحبت کردم. در این میان به شناخت کامل تری نسبت به ایشان رسیدم.

به گزارش عصر فرهنگ به نقل از طلوع یزد، هنوز طعم شیرین فتح خرمشهر را در ذائقه ‌اش احساس می ‌کرد که خبر تلخ تهاجم ارتش صهیونیستی به خاک لبنان را شنید. باز هم لباس رزم برتن کرد و این بار صحنه ای دیگر از مجاهدت را انتخاب ساخت تا در اواخر خرداد سال ۱۳۶۱ به همراه یک هیات عالی رتبه دیپلماتیک از مسئولین سیاسی نظامی کشورمان راهی سوریه شود تا کمک حال مردمان بی دفاع و مظلوم لبنانی باشد.

اما در چهاردهم تیرماه سال ۱۳۶۱، اتومبیل هیات نمایندگی ایران حین ورود به شهر بیروت و در هنگام عبور از پست ایست بازرسی،‌ با مزدوران حزب فالانژ برخورد کرد و ۴ سرنشین خودرو توسط ربایندگان دست‌ نشانده رژیم تروریستی تل ‌آویو گروگان گرفته شده و پس از شکنجه و بازجویی، به نظامیان اسرائیلی تحویل داده شدند و هنوز بعد از گدشت سال ها از سرنوشت آنان خبری نیست.

حاج احمد متوسلیان،؛ مرد بی ریای جبهه های پایداری و مغز متفکر بیداری در میان گروه ایرانی نشانی برجسته دارد؛ سرباز پایدار راه اسلام و مسافر راه حق با همه نقش برجسته ای که در دوران دفاع مقدس ایفا کرد همچنان استوار در دل های مردمانی حقیقت جو، بیدار مانده است. در عالم هنر هم بعد از سال ها بی تفاوتی در پرداخت به زندگی گرانقدر این سردار آزادگی، امسال همراه با توجه خاصی بوده است. چرا که از سویی فیلم «ایستاده در غبار» اشاره به زندگی احمد متوسلیان دارد و از سویی چند روزی است که نمایشی با عنوان «شیر در زنجیر» در تالار اندیشه حوزه هنری اجرایش را آغاز کرده است.

نمایشی به کارگردانی محسن معینی و با حضور بازیگرانی همچون کامران تفتی و پردیس افکاری که روایتی اپیزودیک از زندگی سردار جاویدالاثر دارد و به ابعاد مختلفی از زندگی این سردار گرانقدر می پردازد. محسن معینی که آثار قابل توجه ای در سال های اخیر بر صحنه تئاتر کشور برده است، با اجرای این نمایش ارادت خود را نسبت به این شخصیت برجسته نشان داده است.

این نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت و گو با «سراج۲۴» اشاره به همین دلدادگی به پاسدار سرافراز ایران اسلامی دارد. معینی در این خصوص گفت:« آرزویم این بود که براساس زندگی حاج احمد متوسلیان، نمایشی را به صحنه ببرم و در این مسیر تحقیقات بسیاری انجام دادم و با چند تن از افراد رزمنده صحبت کردم. در این میان به شناخت کامل تری نسبت به ایشان رسیدم که در عین شهامت و ایثار برجسته ای که در وی وجود داشت، فردی بود تحصیلکرده از دانشگاه پلی تکنیک و علاقمند به هنر که دارای اطلاعات و آگاهی های بسیاری بود.»

کارگردان نمایش «شیر در زنجیر» در خصوص لزوم پرداخت به زندگی اسطوره هایی چون احمد متوسلیان افزود: « برای من مهم بود که در دورانی که در دنیا قهرمانان برجسته ای وجود ندارد به معرفی شخصیتی بپردازم که از همه لحاظ می تواند برای نسل های مختلف و جوانان کشور ما قهرمان محسوب شود و از این رو فکر کردم اجرای این نمایش می تواند یاری دهنده شناخت از این شخصیت برجسته باشد. در عین حال در طی نمایش، انتقاداتی به فضای فعلی فرهنگی کشور هم داشته ام. سردار متوسلیان دارای هوش و ذکاوت بالایی بود و برای نسل جوان ما می تواند نقطه اتکای مناسبی باشد.» محسن معینی درباره شکل روایت و فرم نمایش «شیر در زنجیر» گفت: «در این نمایش به دنبال ارائه فضایی مدرن براساس جریان سیال ذهن بودم و سعی کردم فضا و پرداخت متفاوتی نسبت به این شخصیت گرانقدر داشته باشم.»

محسن معینی در پاسخ به این که روند تحقیقات برای شناخت این شخصیت چگونه و از طریق چه همرزمانی صورت گرفته است، پاسخ داد: « حدود یک سالی صرف مطالعه و تحقیق درباره شخصیت احمد متوسلیان بودم و با افراد مختلفی گفت و گو کردم که آخرین شان سردار همدانی گرانقدر بود که ۲ روز پیش از آخرین سفر خود به سوریه و قبل از شهادت با هم گفت و گو کردیم و از گفته های این بزرگواران در اثر استفاده کردم.»






فرهنگی فرهنگی

جدیدترین ها جدیدترین ها