نمایش نمایش

ID : 17056094
وقتی مسئولان یزد سررشته معیار انتخاب برترین ها را گم می کنند!

سرپرست یک ماهه فولاد صادرکننده برگزیده سال شد


در فهرست صادرکنندگان نمونه استان یزد نام برخی شرکت‌ها به چشم می‌خورد که بحران شدید گریبان گیر آن ها است و در وضعیت مناسبی قرارندارند! از حقوق معوق کارگرانشان گرفته تا تعطیلی‌های موقت! و فقط این سوال باقی می ماند که علت انتخاب این شرکت‌ها به عنوان صادرکننده نمونه چه می‌تواند باشد؟!

به گزارش عصر فرهنگ به نقل از آوای‌ اقتصاد،هفته گذشته  نام 20 شرکت صادرکننده استان به عنوان صادرکنندگان نمونه ملی و استانی اعلام شد، در این فهرست نام برخی شرکت‌ها به چشم می‌خورد که بحران شدید گریبان گیر آن ها است و در وضعیت مناسبی قرارندارند! از حقوق معوق کارگرانشان گرفته تا تعطیلی‌های موقت! و فقط این سوال باقی می ماند که علت انتخاب این شرکت‌ها به عنوان صادرکننده نمونه چه می‌تواند باشد؟!
بر اساس آن چه اعلام شد، شاخص های ارزش افزوده، نوع گروه کالایی، حجم صادرات، تنوع بازارها و اهتمام به برندسازی ارزش گذاری از شاخص های انتخاب صادرکنندگان نمونه بوده است.
از 20 شرکت منتخب به عنوان صادرکننده برتر، پنج شرکت، تولیدکننده کاشی بودند، هر چند با توجه به این که استان یزد در صنعت کاشی و سرامیک پیشتاز است انتخاب این تعداد قابل توجیه باشد اما جالب این جاست که اغلب شرکت‌های کاشی از افزایش دپوهای خود در انبارها، کاهش تولید، عدم توانایی در پرداخت اقساط بانکی و حقوق دولتی و همچنین عدم پرداخت حقوق کارگران خود می‌نالند!
 
گل سر سبد منتخبین صادرکنندگان نمونه، شرکت فولاد آلیاژی ایران بود! شرکتی که در چند ماهه گذشته حاشیه‌های متعددی از به کارگیری بازداشت شده فتنه 88 تا اعتصاب کارگران ان به علت عدم پرداخت دستمزد و مزایا مطرح بوده است و شدت مشکلات این شرکت به حدی است که در آخرین تغییرات این شرکت مدیر عامل آن برکنار شد و هنوز شخص جایگزینی برای آن تعیین نشده است و همچنین هیئت مدیره ناقص این شرکت هنوز تکمیل نشده است.
از دیگر ویژگی‌های شاخص این شرکت پرحاشیه، کاهش شدید قیمت سهام آن است  به گونه‌ای که اگر روند کاهش قیمت سهام آن ادامه یابد، این شرکت باید اعلام ورشکستگی کند!
چندی پیش گزارشی از عملکرد نامطلوب شرکت فولاد آلیاژی ایران منتشر شد و بر اساس این گزارش به روشنی واضح است که میزان صادرات این شرکت در سال 93 به شدت کاهش یافته است. این کاهش شدید در میزان صادرات در نتیجه سوء مدیریت و ایجاد شرکت‌های واسطه ای بوده که بیشتر با هدف کاسبی از تحریم‌ها و سود‌جویی صورت گرفته است.  متاسفانه در نتیجه عملکرد نامطلوب مسئولین این شرکت ضرر هنگفتی به آن تحمیل شده است و کسی پاسخ‌گوی آن نیست!
این شرکت که روزی صادرکننده قطعات شرکت‌های خودرو سازی معروفی همچون فیات و بنز بود امروزه به یک کارگاه میلگرد سازی! تبدیل شده است. 
میزان صادرات شرکت به دلیل پافشاری به استقرار یک شرکت واسطه‌ای و تحمیل هزینه‌های سربار تقریباً متوقف شد که برای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر و حفظ بازارهای صادراتی می‌باید با تدبیر بیشتری کار شود
 
نکته بسیار مهم که به آن توجه نشد کاهش قابل توجه میزان تولید در سال 94 علی‌رغم سرمایه‌گذاری‌های و پروژه‌هایی  که در سال‌های قبل برای افزایش تولید انجام شده بود.
همسو با کاهش تولید، میزان صادرات نیز از برنامه‌ریزی‌ها منحرف شده به گونه ای که بر اساس برنامه‌ریزی‌ها صادرات بالای 30 هزار تن هدف‌گذاری شده بود اما بر اساس اعلام خود شرکت فولاد آلیاژی در هشت ماهه نخست 93 تنها 10 هزار تن صادرات داشته و این میزان برای مدت مشابه در سال 94 برابر با 14 هزار و 450 تن بوده است.
هرچند میزان صادرات این شرکت نسبت به سال 93 افزایش داشته اما نسبت به سال‌91  که بالغ بر 18 هزار تن صادرات شرکت بوده و همچنین با توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که برای افزایش تولید انجام شده نه تنها افزایش نیافته بلکه کاهش شدیدی  نیز داشته است.
 
اما گذشته از همه این مسائل در حالی از سرپرست غیر رسمی فولاد آلیاژی به عنوان صادرکننده برتر تقدیر شد که وی اصلا حکمی در خصوص سرپرستی خود دریافت نکرده است و گویا کمتر از یک ماه است که به صورت شفاهی! به این سمت نائل آمده! و جالب تر اینکه شاید این اقدام بی سابقه کوششی باشد برای پر کردن رزومه و درخشان کردن کارنامه جناب سرپرست! برای تکیه بر کرسی مدیر عامل این شرکت!
 
حال کسانی که در امر انتخاب صادرکنندگان نمونه ماثر بوده‌اند باید بدانند که معیارهای نادرست انتخاب، صادر‌کننده واقعی را سرخورده کرده و همچنین از هدف‌هایی  که برای این امر درنظر گرفته شده دور خواهد کرد.





فرهنگی فرهنگی

جدیدترین ها جدیدترین ها