نمایش نمایش

ID : 17071191
انتقادها از میرات بالا گرفت

میراث یزد تغییر رویه می دهد؟


در روزهای آتی در حالی اجلاس میراث ناملموس جهانی یونسکو در کشور نامیبیا برگزار می شود که قرار بود پرونده بادگیرها از ایران هم در این اجلاس برای ثبت جهانی مورد رای گیری قرار گیرد. اما این پرونده از دستور کار اجلاس ۲۰۱۵ یونسکو خارج شده است.

به گزارش عصر فرهنگ، لازم نیست خیلی پیگیر اخبار، رویدادها و نشست ها بود تا فهمید آثار باستانی و میراث فرهنگی یزد  حال و روز خوشی ندارند. کافی است  هنگام عبور از میدان امیرچخماق ببینید زنی برای رختشویی کل میدان را غرق آب کرده است!

 

 

کافی است نگاهی به ترک های بناهای تاریخی بیندازیم. کافی است در گوشه گوشه شهر یزد میراث سازی را ببینیم! ساخت و ساز بناهایی که اصالت بناهای قدیمی یزد را نیززیر سوال می برند.
 


کافی است گذرمان به آب انبار چهار سوق بیافتد تا بدانیم به خیلی از بناهای تاریخی رسیدگی شایانی نمی شود.

 


کافی است بدانیم برخی خانه های تاریخی در شهرستان بافق تبدیل به پاتوق معتادان و آغل گوسفندان شده است!

 


کافی است گذرتان به روستای بداف بیافتند تا بدانید دومین درخت کهنسال استان با عمری هزار ساله در معرض نابودی است.

 


پیش از این بارها دلسوزان نسبت به این روند تذکر داده بودند ولی هر بار به برخورد جناحی با مدیر کل کنونی اداره میراث فرهنگی و شهردار یزد در دوره اصلاحات متهم شده بودند. اما اخیراً  انتشار دو خبر نشان داد که رفته رفته در جناح خود جناب مدیر کل نیز عزمی برای مقابله با اهمال و یا تغییر وی در حال شکل گیری است.

گلایه حجت الاسلام معزالدینی از اقدامات نمایشی مسئولان و میراث فرهنگی یزد
 خبرنگاری در گروه رسانه های یزد نوشت: منبعی مطلع گفته که صبح روز جمعه ، نشستی با حضور جمعی از منتخبان و مسئولان استان برگزار شده و حجت الاسلام محمد حسن معزالدینی امام جمعه موقت یزد ضمن گلایه از اینکه نامگذاری سال 1395 به عنوان سال خوش امد گویی به یزد تبلیغاتی است و تا کنون هیچ کاری صورت نگرفته، گفت: چندین سال پیش نیز به همین عنوان نامگذاری شده بود و اکنون سال آینده با عنوان خوش آمدگویی به یزد نامگذاری شده در حالیکه کمترین کاری برای فراهم نمودن زیر ساخت ها و موارد مورد نیاز انجام نشده و باید این سال به عقب تر بیفتد تا شرایط لازم فراهم شود.
 همچنین برای بافت قدیم و بویژه میدان امیر چقماق که یکی از نمادهای شهر یزد است نیز تا کنون اقدام درخوری صورت نگرفته و گرفتار چند تصمیمی است. همچنین وقتی مسئولی بلند پایه به استان یزد سفر می کند چرا فقط بناهای بازسازی شده به آنها نشان داده می شود و باید از قسمت های تخریب شده و مورد نیاز مرمت در بافت تاریخی یزد هم بازدید داشته باشند تا مساعدت لازم صورت گیرد .
در نشستی که مدتی پیش با حضور جمعی از مسئولان برگزار شد ، یکی از مناطق بافت قدیم یزد که دچار تخریب و مزاحمت برای مردم شده بود بازدید صورت گرفت و علی رغم قو لهایی که داده شد تا این لحظه هیچ کاری برای آن منطقه انجام نشده و همچنان مردم از مزاحمت پشه ها نیز ناراحت هستند. باید با یک تصمیم کلی و درست و اصولی برای باز سازی قسمت های با ارزش بافت قدیم اقدام شود و نگذاریم باعث رنجش و مزاحمت مردم شود و اگر روند تخلیه بافت توسط مردم یزد ادامه یابد ،دیگر چیزی از آن باقی نخواهد ماند.

ثبت جهانی بادگیرهای کشور و از جمله شهر بادگیرها هم پرید!
 عصر ایران نوشت: چهار روز دیگر در حالی اجلاس میراث ناملموس جهانی یونسکو در کشور نامیبیا برگزار می شود که قرار بود پرونده بادگیرها از ایران هم در این اجلاس برای ثبت جهانی مورد رای گیری قرار گیرد. اما این پرونده از دستور کار اجلاس ۲۰۱۵ یونسکو خارج شده است. فرهاد نظری مدیر دفتر ثبت آثار ملی سازمان میراث فرهنگی درباره علت خارج شدن ثبت جهانی بادگیرها گفت: بر اساس پیشنهاد یونسکو، پرونده بادگیرها امسال در اجلاس نامیبیا مطرح نمی شود. قرار است این پرونده به صورت فراملی و چند کشوری ثبت شود. پرونده فعلی تنها با نام ایران ارسال شده بود و به گفته نظری ثبت این اثر به صورت فراملی و به سال ۲۰۱۷ موکول شده است. طی چند روز گذشته نام ایران در لیست برنامه های سال ۲۰۱۵ قرار گرفته بود. اما اکنون با ارسال یادداشتی زیر نام ایران، خارج شدن پرونده بادگیرها از دستور کار، اعلام شده است. ایران امسال پرونده ای ندارد و سال آینده، ۲۰۱۶، پرونده نوروز را با مشارکت ۱۲ کشور و فرهنگ پخت نان تخت از جمله لواش و فتیر را با مشارکت کشورهای آذربایجان، ترکیه، قزاقزستان و قرقیزستان، ارائه می کند.
 






فرهنگی فرهنگی

جدیدترین ها جدیدترین ها