نمایش نمایش

ID : 21702349
ایرادات اساسی برنامه ششم توسعه از نظر دانشجویان یزدی:

عدم تبعیت از مفاهیم «الگوی اسلامی_ ایرانی پیشرفت»/ چرا باید راه غلط را دوباره تکرار کنیم؟/ قاعده مند کردن و قانونی ساختن پروژه ی نفوذ و ایجاد زمینه بروز مشکلات امنیتی


برنامه ششم توسعه ای که به مجلس قبل ارائه گردید آن قدر ناقص و مبهم بود که برای اولین بار بعد از انقلاب به طور کلی در مجلس رد شد، برنامه ای که علیرغم اثباتِ لزومِ تطابق این برنامه با «الگوی اسلامی_ ایرانیِ پیشرفت»، تحقق این موضوع را به یک تراژدی تبدیل کرد.

به گزارش عصر فرهنگ؛جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد پیرامون برنامه ششم توسعه بیانیه ای صادر کرد. متن بیانیه بدین شرح است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم
      دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی - اسلامی است. ما پیشرفت را به شكلی كه غرب
دنبال كرد و پیش رفت، نمیخواهیم؛ پیشرفت غربی، هیچ جاذبه‌ای برای انسان آگاهِ امروز ندارد. امام خامنه ای(مد ظله العالی) 15/05/1392


 تشکل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد تشکلی مستقل، ولایت مدار و انقلابی بوده و همواره در مقاطع حساسِ تاریخ، صریح، قاطعانه و انقلابی به تکلیف خود عمل کرده است. اکنون نیز با توجه به شرایط حساس موجود و موضوعِ فوق العاده مهمِ برنامه ششم توسعه، که همین روزها کمّ و کیف آن در خانه ملّت مشخص می شود، در راستای عمل به وظایف خود، مطالبی را صریح، شفاف و صادقانه به پیشگاه عموم دانشجویانِ فرهیخته و ملتِ بصیر ایران اسلامی عرضه می کند.
انقلاب اسلامی ایران به عنوان حاصل دسترنج ملت غیور ایران و ثمره درایت امامین انقلاب اسلامی، از بدوِ ایجاد معادلات موجود جهان را به هم ریخت و دوقطبی حاکم بر جهان را هیچ انگاشت و خود یک تنه آرمان های بلند ایرانِ اسلامی را فریاد زد. مستکبرین عالم نیز که سلطه خود را در خطر تهدید جدی یافتند از همان ابتدا تمام قد در مقابل این ملت ایستادند و با تمام قوا و با استفاده از بروز ترین توانایی های خود علیه انقلاب تلاش کردند. و این رویداد ها نشان از آن دارد که جادهِ تزاحم این دو تفکر به  پیچِ تاریخی خود رسیده است. در یک سو سبک زندگی ای غربی و غیرالهی برای توسعه صرفاً مادی و در طرف دیگر الگویی اسلامی ایرانی برای پیشرفت در تمامی ابعاد مادی و معنوی. و امروز جهانیان منتظر نتیجه این چالشِ دیرینه هستند و یقیناً پیروزی از آنِ جبهه حق است.
 در همین راستا و برای تحقق اهدافِ بلندِ انقلاب اسلامی، «الگوی اسلامی_ ایرانیِ پیشرفت» به عنوان تنها راه برای تحقق آرزوهای ملت مشخص شده است و طبق ماده اول قانون پنجم توسعه، دولت نیز موظف شده است تا با پیاده سازی این الگو در قالب برنامه ششم توسعه به عنوان یک برنامه میان مدت، کشور را به سمت تحقق آرمان های دیرینه هدایت کند. اما برنامه ششم توسعه ای که به مجلس قبل ارائه گردید آن قدر ناقص و مبهم بود که برای اولین بار بعد از انقلاب به طور کلی در مجلس رد شد، برنامه ای که علیرغم اثباتِ لزومِ تطابق این برنامه با «الگوی اسلامی_ ایرانیِ پیشرفت»، تحقق این موضوع را به یک تراژدی تبدیل کرد. در ادامه به شش محور اساسی این ایرادات پرداخته می شود:


1-) نکته ای که در ابتدا قابل توجه است، اجرایی نشدن برنامه توسعه و عدم تامین اهداف برنامه ریزی شده است. همان گونه که جناب آقای نوبخت در مصاحبه ای گفتند برنامه ریزی توسعه گرای 70 ساله در ایران کشور را حتی به مرز های توسعه یافتگی، نزدیک هم نکرده است. سوالی که پیش می آید این است که چرا باید راه غلط را دوباره تکرار کنیم در حالیکه نمونه های متعددی از ناکارآمدی و عدم اجرای این برنامه را مشاهده کرده ایم؟!


2-) مسئله ی دیگر با توجه به وجود استدلال های مفصّل در رابطه با لزوم تطابق این برنامه با «الگوی اسلامی_ ایرانیِ پیشرفت»، باز هم شاهد عدم تبعیت برنامه ششم توسعه از مفاهیم «الگوی اسلامی_ ایرانی پیشرفت» هستیم.
مشکل اساسی این تنازع، ریشه در اهداف این دو نگرش دارد. نظام برنامه ریزی توسعه گرا بر اساس فلسفه اعتقادی توسعه گرا      «بر محور اقتصاد» شکل می گیرد؛ در حالیکه «الگوی اسلامی_ ایرانیِ پیشرفت» دانشِ بومی، اعتقادات دینی و فرهنگی و همچنین سنتها و آداب اجتماعی مردم بر محوریت«هدایت و سعادت» را شامل می گردد. در ادامه به چند نمونه از ضدیّت های این دو نگرش و تناقض برنامه ششم توسعه با مبانی «الگوی اسلامی_ ایرانیِ پیشرفت» اشاره می گردد:
 2-1) ضدیّت «زن کارگر» در نظام توسعه با «زن فعّالِ اجتماعی و مادر و همسر خانواده»در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت:  الگوی پیشرفت اسلامی در عین حال که حضور اجتماعی زن را کاملاً می پذیرد، بر نقش کانونی و محوری زن در خانواده نیز تاکید دارد. این دیدگاه در شرایط بحرانی مثل دوراهی «محوریت در خانواده» و «فعالیت اقتصادی» دولت را موظف می کند شرایطی را فراهم کند تا حضور زن در خانواده تسهیل یابد. اما در برابر این تفکر، تفکر توسعه گرا «حکمروایی خوب» را با غفلت از نقش زن در خانواده و ذیل شاخص «عدالت جنسیتی» مطرح می کند.
2-2) غفلت نسبت به معضلات فرهنگی: آمار طلاق در برخی از مناطق تقریباً به مرز 40 درصد رسیده است؛ در حالی که طبیعتاً  در این شرایط وخیم 60 درصد دیگر نیز زندگی مطلوبی را تجربه نمی کنند. پدیده شوم اعتیاد روز به روز در حال گسترش است تا این حد که امروزه درصد قابل توجهی از قشر تحصیل کرده را نیز شامل می شود و ... اما علیرغم وجود این بحران های فرهنگی گسترده و فراگیر، در برنامه ششم توسعه اشاره ای به این مسائل نشده است و این نهایت غفلت مسئولین نسبت به امر فرهنگ را نشان می دهد.


3-) تعارض با قوانین و اسناد بالادستی و غیر قانونی بودن روند تصویب آن: این لایحه در موارد مختلف با قوانین و اسناد بالادستی و هم چنین ابلاغیه های امام خامنه ای(مد ظله العالی) تضاد های جدی دارد به عنوان نمونه:
3-1) طبق «ماده اول برنامه پنجم توسعه» دولت مکلّف بوده تا پایان سالِ سوم برنامه پنجم، لایحه «الگوی اسلامی_ ایرانیِ پیشرفت»  را برای تصویب به مجلس بفرستد و در ادامه برنامه ششم توسعه را بر اساس این لایحه لگوی اسلامی پیشرفت تدوین کند ولی ظاهراً دولت محترم این الگو را به کلی نادیده گرفته است.
3-2) «بند دوم ماده 77 سیاست های ابلاغی» درباره تحوّل در علوم انسانی است که باز هم اثری از آن در لایحه نیست.
3-3)«ماده 75 سیاست های ابلاغی» بر موضوع «اجرای سند تحوّل بنیادین آموزش و پرورش و تاکید بر دوران تحصیلی کودکی و نوجوانی» اشاره دارد، که در این برنامه به کلی نادیده گرفته شده است.


4-) تناقض حتی در خود لایحه: در موارد متعدّدی صدر و ذیل این لایحه با هم تناقض دارد؛ مانند:
4-1) ماده 19، در خصوص «مقاوم سازی و تعالی فرهنگی » است که مجموعاً دارای سه(!!!) بند است و در بند سوم آن اختصاصاً پیرامون « آیین نامه حق پخش مسابقات ورزشی در تلویزیون» است، گویا در راستای مقاوم سازی فرهنگی که خواست دیرینه ملت است تمامی اقدام های لازم انجام شده و اکنون فقط موضوع حق پخش مسابقات ورزشی در تلویزیون باقی مانده است تا در برنامه میان مدت کشور مطرح شود!
4-2) ماده 26، مربوط به «تقویت نهاد خانواده» است که در ذیل این بند صراحتاً رویکرد « عدالت جنسیتی » را، مبنای سیاست ها و برنامه ها مطرح کرده است. که این یک پارادوکس محض و برای همگان موجب حیرت است.


5-) قاعده مند کردن و قانونی ساختن پروژه ی نفوذ و مشکلات امنیتی: لایحه برنامه ششم با پیاده کردن تفکرات دیدگاه توسعه گرایانه در قالب نظام برنامه ریزی کشور، برنامه میان مدت کشور را بر اساس اصول و آرمان های جریان توسعه گرا طرح ریزی می کند؛ که این اتفاق یعنی حرکت کشور در خلاف جهت مسیر انقلاب اسلامی. به عنوان مثال:
5-1) محصولات کشاورزی تراریخته: برخی کارشناسان از بند مربوط به محصولات کشاورزی تراریخته، به عنوان مصداقِ بارز نفوذ در برنامه ششم و شاید«خطرناک ترین حکم، از بین احکام 70 ساله برنامه های توسعه»  یاد می کنند.  اما به راستی چرا محصولات تراریخته خطرناک می باشد؟
5-2-1) ابداع و توسعه تجاری محصولات تراریخته در سطح بین المللی در انحصار «بنیاد صهیونیست راکفلر » و «کمپانی صهیونیست مونسانتو » می باشد و نظام برنامه ریزی کشور تصمیم گرفته  تا یک میلیون هکتار از سطح زیر کشت محصولات کشاورزی را با اولویت برنج و پنبه، زیر کشت این محصولات ببرد. این در حالی است که احتمال سرطان زایی این محصولات توسط «فایئ» و «سازمان بهداشت جهانی» تایید شده است.
5-2-3) با پیوستن ایران به wto و الزام به اجرای حق مالکیت معنوی _ در صورت کشت داخلی بدون اجازه این کمپانی های صهیونیست _کشور در ابعادی به مراتب عظیم تر از «کرسنت» متحمل خسارت خواهد شد و این اتفاق به این معنا است که کشور برای کشت این محصولات الزاماً باید تحت نظر این کمپانی های صهیونیستی عمل کند و این مقدمه ای است برای اعمال نفوذ مستقیم دشمنان بر صنایع غذایی کشور که به عنوان نمونه می توان به «عمل آوری بذر ها با ژن های مختلف حیوانات» اشاره کرد که اثرات فاجعه باری به دنبال خواهد داشت.


6-) نقد های شکلی: متاسفانه در این برنامه ماهیت «سیاست گذاری» و «حکم برنامه » اشتباه شده است. قالبی که دولت در آن برنامه را به مجلس ارائه داده است فقط همان برنامه های اجرایی است و این خود نوعی بی احترامی به منتخبین ملت است.


و اما نکته پایانی: از آنجا که هدف و آرمان جمهوری اسلامی ایران، رسیدن به مرحله تمدن اسلامی است و این امر به جز تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت میسّر نخواهد شد. پس هر برنامه ای که با این الگو در تضاد یا تعارض باشد قطعاً برنامه مردودی است. بنابراین آگاهی و توجه نمایندگان مجلس نسبت به تبعات برنامه ریزی بر اساس دیدگاه توسعه گرایانه و اثرات عمیق آن بر پیکره کشور، به بررسی کامل و موشکافانه این لایحه منجر خواهد شد. در نهایت اگر پیشنهاد جایگزینِ کاملی در این فرصت نیست؛ لازم است حداقل یک پیوست، برای درج احکامی با نگاه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و پر کردن خلاء های اساسی و اصلی این برنامه لحاظ شود. ان شاءالله همه نمایندگان محترم این سخن امام خامنه ای(مد ظله العالی) را نصب العین خود قرار دهند که خطاب به نمایندگان مجلس فرمودند:
برنامه‌ی ششم فوق‌العاده مهم است؛ در مورد این برنامه کوتاهی و اغماض و کم گذاشتن، هیچ جایز نیست؛ امام خامنه ای(مد ظله العالی)   16/3/1395
 






فرهنگی فرهنگی

جدیدترین ها جدیدترین ها