نمایش
واردات لاستیک خودرو در 3 ماهه اول امسال 112 درصد افزایش یافت
به گزارش عصرفرهنگ؛ قدمت صنعت تایر در کشور بیش از نیم قرن است؛ نخستین شرکت تولید تایر در سال 1337، با سرمایهگذاری یک شرکت خارجی تأسیس شد و طی سالها این صنعت در ایران پیشرفت چشمگیری داشته بهطوری که در حال حاضر بهطور متوسط سالانه بین 26 تا 27 میلیون حلقه لاستیک به وزنی حدود 320 هزار تن در کشور تولید میشود.
صنعت تایرسازی ظرفیت بالایی در اشتغالزایی دارد، به طوری که طبق آمارها 15 هزار فرصت شغلی مستقیم در این صنعت ایجاد میشود و با توجه به اینکه یکی از اساسیترین مشکلات اقتصادی و اجتماعی فعلی ایران موضوع بیکاری است لذا توجه به این بخش میتواند سهم قابل توجهی در کاهش نرخ بیکاری داشته باشد.
اما مهمترین مشکل صنعت تایرسازی همانند بسیاری از صنایع دیگر واردات بیرویه از کشور چین است ؛ واردات تایر در سه ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 112 درصد افزایش داشته که این سؤال را در ذهن متبادر میکند، در حالی که تولید داخلی علیرغم کاستیها و نداشتن منابع مالی لازم به طور مطلوب انجام میشود و تامینکننده نیازهای کشور است چرا واردات با شیب تندی در حال افزایش است؟
به گفته کارشناسان اقتصادی یکی از مهمترین روشها برای حمایت از تولید داخل،کاهش واردات کالا و افزایش تعرفههای گمرکی است که در خصوص صنعت تایرسازی این امر به صورت عکس در حال رقم خوردن است .
خسرو محمودیان دبیر انجمن صنعت تایر ایران اظهار داشت :هم اکنون هر کیلوگرم لاستیک در جهان پنج دلار به فروش میرسد، اما کشور چین به علت تولید بیش از اندازه و گسترش بازار خود، هر کیلوگرم از آن را 1/5 دلار به فروش میرساند.وی با اشاره به لزوم جلوگیری از واردات بیرویه لاستیکهای چینی به کشور گفت :از آنجا که این کشور با افزایش تولید، محصولات خود را با هدف خارج کردن رقبا با قیمت پایینتر عرضه میکند، برای حمایت از تولید داخل باید تعرفه واردات تایر از چین اصلاح شده و افزایش یابد.
محمودیان با بیان اینکه بیش از 15 هزار نفر هم اکنون در 10 کارخانه لاستیک سازی بزرگ کشور شاغل هستند، تاکید کرد: واردات تایر سبب شده که بیشتر کارخانههای تولیدکننده با ظرفیت پایینتر کار کنند و یا در آستانه تعطیلی قرار گیرند که این امر نیز در نهایت سبب افزایش بیکاری خواهد شد.
به گفته این مقام مسئول، همچنین چون بسیاری از کارخانههای لاستیکسازی کشور قیمت تایر خود را کاهش دادهاند تا مشتریان ترغیب به خرید تولیدات آنها شوند، در حال حاضر برخی از کارخانههای لاستیک سازی در آستانه تعطیلی قرار گرفتهاند و تداوم این روند نیز شرایط را بدتر خواهد کرد.
وی بیان کرد: طبق برنامهریزیهای وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار است تا افق 1404 تولید لاستیک کشور به 700 هزار تن در سال افزایش یابد، اکنون برخی آمارها از تولید 350 هزار لاستیک در کشور حکایت دارد و با وجود داشتن ظرفیت برای تولید با روند فعلی حمایتها این رقم محقق نخواهد شد.
ولی ملکی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص افزایش واردات لاستیک خودرو در سال جاری به نسبت سال گذشته، اظهار داشت: افرادی که به واردات بیرویه لاستیک دامن میزنند ، عملا به تولیدکنندگان داخلی خیانت میکنند.وی بیان کرد : مگر میشود در کشور برای هر نوع خودرویی لاستیک با کیفیت بالا تولید شود اما این محصولات در انبارها بماند ولی واردات لاستیک داشته باشیم، قطعا دستهایی در کار است تا کارخانجات داخلی را با مشکل پولی، پرسنلی و دیگر مشکلات روبهرو کنند.ملکی تصریح کرد: این سود برای اشخاص واردکننده است و ممکن است سازمانهای صادرکننده مجوز واردات نیز در این سود سهیم باشند و چنانچه این گزارشها به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع داده شود مجلس به این قضیه ورود خواهد کرد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در قراردادهای بینالمللی استفاده از قطعات داخلی الزامی است گفت: در این قراردادها تاکید شده تا از 60 درصد تواناییهای داخلی استفاده شود.
محمدرضا گنجی رئیس انجمن صنعت تایر ایران هم در خصوص بازار لاستیک در کشور گفت: وضعیت صنعت تایر هم به لحاظ کیفی و هم به لحاظ کمی مناسب است و ارتباط خوبی بین تایرسازان و خودروسازان وجود دارد.
وی افزود: لاستیک مورد نیاز خودروسازان توسط تولیدکنندگان داخلی تامین میشود و کمتر از لاستیکهای خارجی استفاده میشود و در مجموع 55 درصد تایرهای تولیدی توسط خودروسازیهای کشور خریداری میشود.
رئیس انجمن صنعت تایر ایران با اشاره به رابطه مناسب تولیدکنندگان تایر و خودروسازان گفت: خرید تایر داخلی برای خودروسازان مناسبتر است چرا که هم میتوانند بر کیفیت نظارت داشته باشند و هم با قیمت مناسبتری خریداری کنند و در یک دوره زمانی بازپرداخت را انجام دهند.
گنجی بیان کرد: یکی از مهمترین مشکلات لاستیکهای خارجی معمولی که ارزان قیمتتر از داخلیها هستند و لزوما بیکیفیت هم نیستند این است که عموما به طور قاچاق وارد میشوند و بازار را به هم ریختهاند.وی در پایان تاکید کرد: حمایت از تولید داخل و افزایش تعرفههای گمرکی و مبارزه با قاچاق قطعا وضعیت بازار تولید لاستیک داخل را بهبود خواهد بخشید.
باشگاه خبرنگاران
انتهای پیام/
Related Assets:
- واردات بیش از یک هزار تن بیسکویت و ویفر +جدول
- صدور مجوز واردات آب پنیر به کشور +سند
- عقب افتادگی ۲۲ میلیون تنی تولید مواد غذایی در دولت روحانی/ افزایش واردات گندم، برنج، ذرت، جو و شکر در دولت یازدهم
- واردات بیش از 107 تن موم زنبور عسل به کشور
- واردات 147 هزار میلیاردی شیرینی و شکلات به کشور در سال 95+ جدول
- واردات 618 تُن انواع شیلنگ پلیمری به کشور درسال 95+ جدول
- واردات قریب به 8000 تُن انواع مربا به کشور در سال 95+ جدول
فرهنگی
- اجرای فاز نخست ساماندهی خیابان قیام تا پایان سال (Opens New Window)
- «به وقت شام» یک سر و گردن از سینمای ایران بالاتر است (Opens New Window)
- هنر مهمترین ابزار برای ایجاد تمدن اسلامی است (Opens New Window)
- ارسال بیش از دو هزار اثر هنری به جشنواره رویش استان یزد (Opens New Window)
- تشییع پیکر دو لاله گمنام و شهید مدافع امنیت در مروست (Opens New Window)
- آلودگی هوا موجب افسردگی می شود (Opens New Window)
- برخی دیروز آوینی و امروز ادامه دهندگان راهش را مورد تهاجم قرار داده اند (Opens New Window)
- استقبال پر شور میبدی ها از شهید گمنام (Opens New Window)
- مسئولین به جای حاشیه سازی به مسائل مرتبط با مردم بپردازند (Opens New Window)
- شهادت حافظ امنیت در درگیری با اشرار (Opens New Window)
- برگزاری کنگره ملی شهید شاخص دانشآموزی کشور در یزد (Opens New Window)
- رایزنی شورای شهر یزد با دانمارکیها برای حل معضل آب (Opens New Window)
- دشمن به دنبال تخریب فرهنگ دینی جامعه است (Opens New Window)
- شورای شهر تفت بهانه جویی کرد، تدفین شهدای گمنام منتفی شد (Opens New Window)
- حضور مردم در یوم الله 22 بهمن تمام نقشه های دشمن را نقش بر آب می کند (Opens New Window)
- چرا انقلاب در یزد زودتر به پیروزی رسید؟ (Opens New Window)
- خاطرات نوجوان یازده ساله یزدی از مبازره علیه رژیم پهلوی (Opens New Window)
- برنامه های فرهنگی و اجتماعی در راس فعالیت های شورای شهر یزد (Opens New Window)
- چرا امیرخانی نویسندهای ممتاز است؟ (Opens New Window)
- روایتی از رویارویی زنان مبارز یزدی با تانکهای رژیم پهلوی (Opens New Window)
جدیدترین ها
- خطر بزرگ واکسن اروپایی آمریکایی با پیوند زنجیره ژنتیکی ویروس کرونا با انسان (Opens New Window)
- تغییر ملاک تشخیص مبتلایان به کرونا (Opens New Window)
- اجرای فاز نخست ساماندهی خیابان قیام تا پایان سال (Opens New Window)
- برگزاری مراسم فاطمیه در دانشگاه آزاد یزد (Opens New Window)
- همدلی، سرلوحه فعالیتها در هلال احمر خواهد بود (Opens New Window)
- راه اندازی «وای فای» در مکانهای عمومی یزد آغاز شد (Opens New Window)
- «به وقت شام» یک سر و گردن از سینمای ایران بالاتر است (Opens New Window)
- خشکسالی استان یزد را فرا گرفته ولی دولت، ستاد بحران تشکیل نداده است (Opens New Window)
- برخورد یک فروند هواپیما با کوه دنا/ همه مسافران جان باختند+اسامی مسافران (Opens New Window)
- پیشگیری از آسیبهای اجتماعی با اقدامات فراقوهای محقق می شود (Opens New Window)
- محسن حرازی زاده سرپرست جمعیت هلال احمر استان یزد شد (Opens New Window)
- هنر مهمترین ابزار برای ایجاد تمدن اسلامی است (Opens New Window)
- ارسال بیش از دو هزار اثر هنری به جشنواره رویش استان یزد (Opens New Window)
- عملکرد عباس آخوندی کاملاً «هیچ» +سند (Opens New Window)
- تشییع پیکر دو لاله گمنام و شهید مدافع امنیت در مروست (Opens New Window)
- آلودگی هوا موجب افسردگی می شود (Opens New Window)
- مشارکت شهروندان یزدی در جمعآوری 60 درصد از تابلوهای غیرمجاز (Opens New Window)
- ماجرای کشف «بمب تایمری» داخل هواپیمای مسافربری در سال ۸۸ (Opens New Window)
- برخی دیروز آوینی و امروز ادامه دهندگان راهش را مورد تهاجم قرار داده اند (Opens New Window)
- واردات بیش از یک هزار تن بیسکویت و ویفر +جدول (Opens New Window)