نمایش نمایش

ID : 15246602

کاش آقاي وزير لفظ خائنانه را در مورد صنايع نيمه‎تعطيل و کشاورزي به‎کار مي‎برد!


دکتر ابراهيم رزاقي، استاد دانشگاه معتقد است کاش آقاي وزير لفظ خائنانه را در مورد صنايع نيمه‎تعطيل و کشاورزي به‎کار مي‎برد!

به گزارش عصر فرهنگ، درحاليکه مردم انتظار داشتند بعد از توافق هستهاي قيمت خودرو کاهش يابد، اين اتفاق رخ نداد و براي همين کمپيني با عنوان «خريد خودروي صفر ممنوع» شکل گرفت و محمدرضا نعمتزاده، وزير صنعت، معدن و تجارت هم تشکيل اين کمپين را خيانت قلمداد کرد. براي تبيين اين موضوع هفته نامه پنجره گفتوگويي با دکتر ابراهيم رزاقي، استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه تهران و کارشناس مسائل اقتصادي انجام داده است. وي معتقد است کاش آقاي وزير لفظ خائنانه را در مورد صنايع نيمهتعطيل و کشاورزي بهکار ميبرد!

  همانگونه که استحضار داريد کمپيني تشکيل شده مبني بر اينکه مردم خودروي صفر داخلي را نخرند و انگيزه اين کمپين هم گويا به اين موضوع برميگردد که مردم انتظار داشتند بعد از توافق هستهاي و ورود خودروسازان معروف جهاني به کشور جهت سرمايهگذاري و رفع تحريم‎‎ها، قيمت خودروها کاهش يابد. کمپين مزبور هم، دغدغه بخش متوسط و ضعيف جامعه است. نظر شما در رابطه با اين کمپين چيست؟

من قبل از ورود به بحث ميخواهم نظر خودم را در مورد خودروسازي بگويم. قبل از انقلاب ظرفيت توليد خودرو در کشور که آن موقع پيکان بود و به آن خودروي ملي ميگفتند، 100 هزار دستگاه بود. بعد از انقلاب قرار بر اين بود که اين ميزان توليد نشود چون از شرکت تالبوت انگلستان قطعات خودرو را ميخريدند و گاهي اوقات يک موتور خودرو هم در ايران توليد ميشد که اين ميزان هم اندک بود چون دلار هم در آن مقطع مثل الان ارزان بود و از اين جهت براي خريدار بهصرفهتر بود که کالاي خارجي بخرد. بعد از انقلاب قرار شد که اين توليد به حداقل برسد و توليد بهسمت خودروهاي حمل و نقل عمومي سوق داده شود، ولي بعد از مدتي که سياست‎‎هاي تعديل اقتصادي در کشور پياده شد، خودروسازي با کمال تاسف توسط دولت، آنهم با دلار ارزان شروع شد و تيراژ آن به يک و نيم ميليون دستگاه در سال رسيد. در تمام دنيا همه کشورهايي که توليدکننده هستند، نيازهاي ارزي خودشان را با صدور کالا بهدست ميآورند ولي در ايران اينگونه نيست و ما در بهترين حالت توانستهايم 200 هزار دستگاه خودرو صادر کنيم؛ يعني توليد ما کاملا مصرف دروني دارد و براي واردات قطعات خودرو هم از دلار ارزان استفاده ميکنيم و بنزين هم با همين دلار ارزان وارد کشور ميشود. گزارش‎‎ها نشان ميدهد که طي 20 سال اخير، 400 هزار نفر در جاده‎‎هاي کشور در اثر تصادفات کشته شدهاند و چند برابر اين هم کساني بودند که در اثر سوانح رانندگي در کشور آسيب ديدهاند. آلودگي شهرها و ترافيک شهرها هم که اظهر منالشمس است! سوال اين است که چرا دولت با دلار ارزان، چيزي را براي افزايش مصرف داخلي بهوجود آورده است؟! چرا دولت اين سرمايهگذاري را در وسايل حمل و نقل عمومي انجام نميدهد؟ حالا چرا ما مدام تلاش ميکنيم خودرو ارزان شود و اين محصول در اختيار همه قرار بگيرد؟

  يعني شما معتقديد که خودرو بايد گران باشد تا همه نتوانند از آن استفاده کنند؟

بله. چه لزومي دارد هرکسي يک خودرو داشته باشد؟ کجاي دنيا اينطوري است؟ غرب چهکار کرده است؟ آن‎‎ها از اين طريق انسان‎‎ها را فريب ميدهند. جالب اينکه ما از کساني که خودروهاي لوکس دارند، ماليات هم نميگيريم. قبلا مجموع درآمدها و دارايي مشمول ماليات ميشد و الان ديگر اينگونه نيست و اگر کسي يک خودروي هشت ميلياردي داشته باشد، هيچ مالياتي به آن تعلق نميگيرد.

  خودروسازي در ايران صنعتي است که امرار معاش چند ميليون نفر مستقيم و غيرمستقيم به آن وابسته است. در عين حال مردم با تشکيل کمپيني ميگويند که خودرو گران است و از خريد آن امتناع ميکنند، از طرف ديگر هم آقاي نعمتزاده گفته است که تحريم خريد خودرو خيانت است. نظر شما در رابطه با اين کمپين چيست؟

بهنظر من مردم از يک نظر حق دارند. آن‎‎ها اطلاع ندارند قيمت‎‎ها به چه نحو است. قيمت‎‎ها بايد سه برابر قيمت فعلي باشد و کمتر کسي خودرو بخرد. البته اين حق مردم است که اعتراض کنند و بگويند چرا قيمت‎‎ها بالا رفته است. نه فقط در مورد خودرو که در مورد همهچيز اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند. من در زمينه نفس اعتراض با مردم موافق هستم، ولي کاش اين اعتراض‎‎ها باعث فشار به دولت ميشد تا توليد بهسمت خودروهاي همگاني و توسعه شبکه حمل و نقل عمومي سوق پيدا کند و کارخانه‎‎هاي موجود هم به توليد خودروهاي همگاني دست بزنند. اين شرکت‎‎ها با امکاناتي که در اختيار دارند ميتوانند اين کار را بکنند.

  ارزيابي شما از اظهارات آقاي نعمتزاده چيست که تحريم خريد خودروي صفر را خيانت توصيف کردهاند؟

من فکر ميکنم اگر همين معيار آقاي وزير را به مسائل ديگر ارتباط بدهيم يک سري فعاليت‎‎هايي که برخي از مسئولان کشور انجام ميدهند، بسيار حرامتر و خائنانه است. مثلا به توليدکننده کشاورز يارانه نميدهند و در عوض دلار ارزان را به توليدکننده خارجي ميدهند، در اين شرايط امنيت غذايي ما از بين ميرود و کشاورزي ما نابود ميشود. بسياري از صنايع ما نيمهتعطيل هستند. کاش آقاي وزير اين منطق را در مورد اين صنايع نيمهتعطيل و کشاورزي بهکار ميبرد. ما چند سال است تحريم هستيم ولي اقدام لازم براي کاهش اثرگذاري تحريم انجام ندادهايم. کدام مورد خائنانه است؟ اگر کسي خودرو نخرد، نميميرد ولي اگر ما تحريم غذايي شويم چندين ميليون نفر ميميرند.

  شما به مسئله نيمهتعطيلي صنايع داخلي اشاره کرديد. اتفاقا مخالفان کمپين معتقدند وقتي خريد خودروي داخلي تحريم ميشود، مردم به خريد خودروهاي خارجي تشويق ميشوند و اين يعني تعطيل شدن توليد داخلي.

اگر کسي خودرو نخرد، هيچ اتفاقي نميافتد، فقط به دولت فشار ميآيد که روي حمل و نقل عمومي سرمايهگذاري کند. آن‎‎هايي هم که خودروي خارجي ميخرند تعدادشان خيلي زياد نيست. از طرفي خودروسازي در ايران توليد واقعي نيست و نوعي مونتاژکاري است. اگر اين صنايع ورشکسته شوند بهسمت صنايع ضروري حرکت ميکنند. براي همين من معتقدم حتي خريد خودرويي که تحت عنوان خودروي توليد داخل قلمداد ميشود، بازهم توليد خارجي است. بهنظرم 80 درصد کالاهايي که به کشور وارد ميشوند مصرفي هستند يا مستقيم به مصرف ميرسند يا بعد از مونتاژ مصرف ميشوند. در واقع اين توليد داخلي خودش زير سوال است.

  سوال بعدي من هم در رابطه با همين مسئله مونتاژ است. ما چرا طي اين چند سالي که خودروسازي در کشور انحصاري بوده، روي تحقيق و توسعه و ابداع فنآوري‎‎هاي اين صنعت کار نکردهايم که امروز با افتخار از خودروي توليد ملي سخن بگوييم؟

من با يک سوال به شما پاسخ ميدهم. صنايع دفاعي ما چگونه به اين مرحله بلوغ رسيده؟ و چهکسي اين را اداره کرده است؟ افراد جهادي روي اين تکنولوژي کار کردهاند. صنايع دفاعي الان بازدارنده در برابر تمامي تهاجمات خارجي هستند. اما در خودروسازي اين اتفاق رخ نداد. براي توليدکنندگان، واردات با دلار ارزان بهصرفهتر بوده و متاسفانه در مسئله تحقيق و توسعه سرمايهگذاري نشده است و خود شرکت‎‎هاي خودروسازي هم عرق ملي ندارند.

اگر عرق ملي داشتند بخشي از درآمدهاي خودشان را در زمينه تحقيق و توسعه صرف ميکردند. وقتي عنصر حداکثر سود در ذهن مديران ما شکل بگيرد، ديگر توليد واقعي بهوجود نخواهد آمد، چون در ابتداي امر سرمايهگذاري روي ابداع تکنولوژي و تحقيق و توسعه هزينهبر است






فرهنگی فرهنگی

جدیدترین ها جدیدترین ها