محتوا محتوا

روایتی از عاشقانه های ماه خدا؛

رفتگران و طاقتی که خداوند می دهد


تمییز کردن خیابان ها و تحمل گرمای تابستان با دهان بسته برایشان سخت است اما لذت بندگی خالصانه به خالق، همه چیز را از یادشان می برد؛ دلخوشند اند به اینکه با حفظ حرمت ماه مهمانی خدا، خود خداوند اجر عمل آنان را می دهد.

به گزارش خبرنگار صبح تفت، تقریبا هر 30 سال یکبار ماه رمضان با فصول گرم سال مقارن می‌شود و برای عده‌ای، گرما در کنار گرسنگی و تشنگی کمی میهمانی این ماه را دشوار می‌کند.

 امسال هم حُرم هوا و برکت قدمهای ماه مبارک رمضان با هم عجین شده و گویی قرار است بازهم اجر روزه داری را صد چندان کند.

در این گرمای هوا تلاش می‌کنی نیازت را به خارج از منزل به حداقل برسانی اما لاجرم برای تهیه ارزاق و نان تازه باید این قاعده را بشکنی و تا نزدیکترین محل خرید، پای پیاده طی مسیر کنی.

لطف بیرون آمدن از خانه، دیدن مردمی است که با عجله حرکت می‌کنند تا به کار و زندگی خود برسند و از چهره خیس و خسته‌ و لبهای خشکیده‌شان معلوم است گرما به ستوهشان آورده و آنها هم مثل من از سراجبار تن به داغی طاقت فرسای خیابان داده اند. با اینحال تلاش و تکاپو همچنان در سطح شهر جریان دارد.

در راه به این فکر می‌کردم که اگر چه اثرات معنوی روزه‌داری در ماه مبارک رمضان آنهم در هوای گرم قابل وصف نیست اما عادلانه نیست اگر بخواهیم شرایط روزه‌داری را برای آحاد جامعه و بدون درنظر گرفتن شرایط زندگی و شغلی آنها یکسان فرض کنیم.

برخی افراد اگر بنا به جبر قوانین زندگی و نیازشان برای امرارمعاش خانواده‌شان نبود شاید در این گرمای طاقت فرسا حتی دقایقی را آنهم با زبان روزه تاب نمی‌آوردند و عطای کارشان را به لقایش می‌بخشیدند.

کار کردن درمشاغلی همچون نانوایی، آهنگری، کار کردن کنار کوره‌ها در کارگاه‌های ریخته‌گری یا ذوب آهن، کارگران ساختمانی، خدمات شهری، کارگران اکیپ‌های آسفالت، بنایی، رفتگری، جوشکاری ساختمان و موارد دیگر سختی‌های خاص خود را دارد که گرما و تشنگی مرارت آن را افزایش می‌دهد و در بعضی مواقع عملا نگهداشتن روزه را غیر ممکن می‌کند.

اهمیت این مشاغل بر کسی پوشیده نیست و باید بپذیریم تعطیلی یک ماهه آن برای جامعه ضررها و دشواری‌های زیادی را به همراه دارد.

یکی اقشار پرکار جامعه که کاری سخت نیز دارند؛رفتگران هستند؛ از همین رو به سراغ یکی از رفتگران شهر تفت رفتم و از سختی ها کار در ماه رمضان از او پرسیدم.

حسین یکی از رفتگران است که در حال جارو کردن به خبرنگار صبح تفت می گوید: تمیز کردن خیابان ها و تحمل گرمای تابستان با دهان بسته سخت و طاقت فرسا است اما اجری که بندگی خالصانه خداوند دارد همه این سختی ها را به فراموشی می سپرد.

وی می گوید: ما باید بدون توجه به گرمی و سردی هوا کار خود را انجام دهیم؛ حتی در شب های قدر کار دوچندان انجام دهیم اما روزه ماه رمضان تکلیف خدا بر ماست و همان خدایی که تکلیف کرده است قطعا طاقت می دهد و یاری می کند

«صباحی» تاکید می کند: قطعا اجر کسی که در خانه روزه می گیرد با اجر کسی که روزها در کوچه و خیابان ریز آفتاب سوزان تلاش می کند، متفاوت است؛ اعتقاد دارم که هرچه تلاش و سختی بیشتر باشد به همان اندازه پاداش بیشتری از خدا داریم.

آری همین گونه است که پیامبر اسلام(ص) می فرماید:« طوبی لمن ظما او جاع لله اولئک الذین یشبعون یوم القیامة: خوشا به حال کسانی که برای خدا گرسنه و تشنه شده اند اینان در روز قیامت سیر می شوند.»

با ایمان به خداوند و وعده های او هیچ سختی و گرمایی انسان را از عبودیت و بندگی او جدا نمی کند بلکه این سختی ها مقام انسان را در نزدیکی به خدا بیشتر می کند.

انتهای پیام/م*




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.