ID : 25652912

اگر ما جای رئیس دولت بودیم چه می‌کردیم؟!


بیایید خودمان را جای رئیس دولت یازدهم بگذاریم و یا اینکه اصلا فرض کنیم ما مدیر یک نهاد یا سازمان هستیم.

سایت وبلاگی "یزد تو" منتشر کرد : 

بیایید خودمان را جای رئیس دولت یازدهم بگذاریم که در دولت با پدیده حقوق‌های نجومی مواجه بشویم و یا اینکه اصلا فرض کنیم ما مدیر یک نهاد یا سازمان هستیم و در مجموعه تحت مدیریت ما تخلف مالی یا پرداخت حقوق‌های نجومی صورت گرفته و جامعه نیز از این مسئله مطلع شده است. در چنین شرایطی چه واکنشی در قبال این مسئله داشتیم؟! آیا بهترین اقدام این نبود که با خاطیان قاطعانه برخورد کنیم و این نوع واکنش را به جامعه نشان دهیم؟ و آیا واقعا اگر مردم چنین برخوردی را می‌دیدند، آن را مورد ستایش قرار نمی‌دادند؟!

حال سؤال مهم این است که چرا دولت یازدهم در قبال مسئله فیش‌های نجومی چنین رویه‌ای را دنبال نکرد و نه تنها با مدیران خطاکار برخورد نکرد، که حتی در موارد متعددی به دفاع از آن‌ها پرداخت؟! آیا اگر همان اول که بحث حقوق‌های نجومی مطرح شد، دولت با مدیران نجومی‌بگیر و متخلف برخوردی قاطع داشت و راه خودش را از آن‌ها جدا می‌کرد، این مسئله امروز به عنوان نقطه قوت دولت مطرح نمی‌شد؟! و حتی منتقدان دولت هم بخاطر این اقدام آن را مورد ستایش قرار نمی‌دادند؟!

اما اینکه با چنین اوصافی باز هم چرا دولت یازدهم با مسئله حقوق‌های نجومی کوچکترین برخوردی نکرد به طوری که مسئولان قوه قضائیه اظهار داشته‌اند: «دولت تاکنون حتی یک پرونده هم به قوه قضائیه ارسال نکرده است» به رویکرد و گفتمان سیاسی دولت مربوط می‌شود. در واقع اینکه مدیران دولتی حقوق چند ده و چند صد میلیونی دریافت می‌کنند، در دولت تکنوکرات‌های کارگزارانی نه تنها مسئله ناپسند و نادرستی محسوب نمی‌شود بلکه در این تفکر برخورداری از چنین حقوق‌هایی «حق مدیران حرفه‌ای» محسوب می‌شود و این تفکر معتقد است در چنین شرایطی است که می‌توان از مدیران انتظار کار داشت! به همین جهت است که در طول هشت ماه اخیر که بحث حقوق‌های نجومی مطرح بوده، همواره شاهد حمایت‌های رسانه‌های حامی دولت و همچنین تعدادی از اعضای کابینه از این مقوله بوده‌ایم.

در آخرین نمونه هم، وزیر صنعت و معدن به اظهارنظر در این رابطه پرداخته است. محمدرضا نعمت زاده روز گذشته و در جلسه بررسی مسائل و مشکلات بخش صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: «به‌خاطر مدیران نجومی کل کشور را به هم ریخته‌‏ایم و از صبح تا شب به‌دنبال خلاف کارانیم، فقط به خاطر اینکه 2 میلیارد تومان را پس بدهند، آیا کشور گیر این 2 میلیارد تومان است؟»

نعمت‌زاده همچنین چند ماه قبل در واکنش به بحث حقوق‌های نجومی گفته بود: «به نظر ما نیازی به این همه سر و صدا نبود و وجود چنین فیش‌هایی هم مرسوم است.»

وحید سالار