ID : 39219420
رئیس اداره اموزش متوسطه آموزش و پرورش استان یزد:

نبود آمادگی برای آموزش غیرحضوری، کیفیت یادگیری را کاهش داد/ آموزش تلفیقی، بهترین روش آموزش


محمد دهشیری گفت: کیفیت یادگیری در آموزش غیرحضوری به دلیل اینکه هیچ آمادگی در دانش آموزان و معلمان برای این نوع آموزش وجود نداشت به شدت افت کرد.

محمد دهشیری در گفتگو با خبرنگار یزد آوا، در خصوص آموزش مجازی دانش آموزان با شیوع کرونا گفت: سبک تعلیم و تربیت و آموزش‌های ما در کشور از قدیم الایام تاکنون تفاوت آنچنانی نکرده بود و تقریبا چند نسل با حاضر شدن سر کلاس درس و با گچ و تخته آموزش دیدند و با خود فکر می‌کردیم که آموزش و پرورش متحول شده اما در واقع سبک سنتی آن را به شدت حفظ کرده بودیم و به این دلیل نیاز داشتیم که یک تحول اساسی و عمده در آموزش و پروش اتفاق بیقتاد.

وی ادامه داد: سند تحول بنیادین آموزش و پروش نیز به موضوع تحول اساسی در این حوزه اشاره داشت که به صورت کلی اهداف را بیان کرده بود اما با شیوع کرونا و برگزاری آموزش مجازی، به صورت جزئی‌تر روش‌های تدریس را می‌بینیم و حتی با اینکه در چند سال گذشته تعدادی از مدارس هوشمند فعال بودند اما در این مدارس معلمان و کادر مدرسه تنها با خرید برد الکترونیکی اقدام به ارائه آموزش به سبک دیجیتال می‌کردند و از آموزش هوشمند خبری نبود و در ارائه این سبک دیجیتال چشم وهم چشمی بین مدارس وجود آمد.

رئیس اداره اموزش متوسطه دوره دوم آموزش و پرورش استان یزد تصریح کرد: شیوع کرونا خواسته یا ناخواسته جامعه فرهنگیان را که هیچ آمادگی نداشتند به داخل استخری هل داد که مجبور بودند شنا کنند و برای اینکه خود را حفظ کنند باید دست و پا بزنند لذا از همان زمان مدارس اقدام به تامین تجهیزات برای آموزش مجازی کردند و خانواده‌ها و معلمان نیز اقدام به خرید تجهیزات کردند تا بتوانند از آموزش مجازی استفاده کنند.

دهشیری ادامه داد: اوایل با شیوع کرونا و تصمیم برای آموزش مجازی به دانش آموزان از آموزش بسیار عقب ماندیم اما اکنون به جایی رسیدیک که چنانچه آموزش حضوری نیز برقرار شود آموزش غیر حضوری و در بستر فضای مجازی حذف نخواهد شد، بسترها و تجهیزات لازم برای آموزش مجازی تامین و فراهم شد و دوره‌های آموزشی نیز برای معلمان برگزار شده تا بتوانند روش‌های تدریس را به روز کرده و با آموزش مجازی بتوانند ارائه داشته باشند.

وی گفت: در واقع دانش‌آموزان نسل جدید در واقع با ابزار و وسایل مجازی آشنایی داشتند و آمادگی ارائه آموزش در این بستر را داشتند و این معلمان و فرهنگیان بودند که برای آموزش در بستری مجازی آمادگی نداشتند و سعی شد تا حد امکان اقدامات برای ارائه آموزش در این بستر انجام گیرد هر چند که آموزش به صورت مجازی هزینه‌های سرسام‌آوری هم به خانواده‌ها، هم به معلمان و هم به آموزش و پرورش تحمیل کرد.

دهشیری گفت: معلمان برای وفق دادن خود به آموزش به صورت مجازی، از هزینه شخصی اقدام به فراهم آوردن امکانات و تجهیزات برای آموزش به دانش آموزان کردند و کمتر کسی بود که اقدامات و زحمات آنها را ببیند چرا که مسئولان آموزش و پرورش نیز زحمات آنها را برای مردم تبیین نکردند.

وی با اشاره به آسیب‌ها و مشکلاتی که بستر فضای مجازی به دنبال دارد، گفت: آسیب‌های فضای مجازی بسیار زیاد است و هیچ کدام از دانش آموز تا معلم  آمادگی اینکه به یکباره در این فضا رها شود نداشت، از آنجا که فضای مجازی در اختیار دشمنان ما قرار داد و دانش آموزان از مقطع پیش دبستانی تا دانشگاه به یکباره همه در این فضا قرار گرفتند آسیب‌های زیادی از جمله روحی، روانی، اخلاقی و حتی جسمی برای آنها به همراه دارد.

وی ادامه داد: اوایل راه‌ندازی شبکه شاد آموزش مجازی با مشکلات زیادی روبرو بود و این شبکه همه را دلزده کرده بود اما اکنون این شبکه آموزشی در فضای مجازی تا حدودی کارآمد شده و می‌تواند ارائه آموزش‌ها را جبران کند، البته باید همچنان این شبکه را تقویت کرد علاوه بر اینکه باید اینترنت پاک یا اینترنت داخلی راه‌اندازی شود تا دانش آموزان از آسیب‌های فضای مجازی در امان بمانند.

رئیس اداره اموزش متوسطه دوره دوم آموزش و پرورش استان یزد تصریح کرد: با وجود همه اقداماتی که برای آموزش مجازی به دانش‌آموزان صورت گرفته در برخی موارد هیچ چیز جای آموزش خصوصی را نمی‌گیرد مخصوصا در زمینه دروس مهارتی هنرستان و فنی و حرفه‌ای به هیچ وجه امکان آموزش غیر حضوری وجود ندارد.

دهشیری ادامه داد: قبول داریم که کیفیت یادگیری در آموزش غیرحضوری به دلیل اینکه هیچ آمادگی در دانش آموزان و معلمان برای این نوع آموزش وجود نداشت به شدت افت کرد اما با توجه به شرایط فعلی و با توجه به شیوع کرونا چاره‌ای جز آموزش غیر حضوری به دانش آموزان وجود ندارد و در مجموع معتقدم که بهترین آموزش، آموزشی است که به صورت تلفیقی انجام گیرد بدین صورت که بخشی از آن به صورت حضوری و بخشی به صورت غیرحضوری انجام شود.

وی گفت: یکی دیگر از آسیب‌های آموزش مجازی این اسن که کمک کردن والدین در درس‌ها به دانش آموزان و حتی امتحانات که به صورت مجازی برگزار می‌شود موجب شده که دانش آموزان در این زمینه به خانواده وابسته شوند و از استقلالی که در یادگیری به صورت حضوری داشتند خارج شوند و همچنین کاهش ارتباطاات و روابط اجتماعی فرزندان و دانش آموزان و شکل گرفتن ارتباط به صورت مجازی یکی دیگر از آسیب‌هایی است که این فضا برای فرزندان به همراه داشته است.

دهشیری عنوان کرد: راهکارهایی در سطح کلان تا جزء برای کاهش آسیب‌های آموزش مجازی و افزایش کیفیت یادگیری در این فضا وجود دارد که یکی از این راهکارها این است که تولید و تدوین محتوای درسی و آمزوشی برای دانش آموزان به گونه‌ای انجام گیرد که هم مناسب آموزش حضوری و هم غیر حضوری باشد چرا که کتاب‌های درسی موجود، برای آموزش حضوری تهیه شده است.

وی ادامه داد: دوره‌های آموزشی برای معلمان و نحوه ارائه آموزش به صورت غیر حضوری باید برگزار شود تا حتی در نبود بیماری کرونا نیز بتوان از آموزش غیرحضوری بهره برد و کیفیت لازم را داشته باشد، هچنین دروس دانشگاه فرهنگیان و تربیت دانشجو معلمان باید به گونه‎‌ای باشد که حداقل 35 درصد واحدهای درسی به ارائه تولید محتوا و آموزش غیرحضوری اختصاص یابد تا دانشجو معلمان پس از فارغ التحصیلی بر تولید محتوای الکترونیک مسلط باشند.

رئیس اداره اموزش متوسطه دوره دوم آموزش و پرورش استان یزد با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین اقدامات باید به راه‌اندازی اینترنت پاک در کشور اختصاص یابد، گفت: حضور دانش آموزان برای آموزش مجازی باید زمانبندی شود و به صورت نظام مند و قاتونمند انجام گیرد و همانگونه که آموزش حضوری در مدارس زمان خاصی را داشت آموزش مجازی نیز به همین نحو باشد و خارج از این زمان دانش آموزان امکان استفاده از این فضا را نداشته باشند.

دهشیری در خصوص نحجوه برگزاری امتحانات پایان سال دانش آموزان نیز گفت: طبق مصوبه‌ای که وجود دارد در زمان شیوع بیماری‌های واگیردار، طوفان، شرایط خطرناک و غیره به غیر از امتحان نهایی پایه نهم، دوازدهم، مدرسه بزرگسالان و دروس مهارتی هنرستان، که به صورت حضوری باید برگزار شود، بقیه امتحانات پایه‌های مختلف تحصیلی غیرحضوری برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

 




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.