ID : 34539435
معاون توسعه مدیریت میراث فرهنگی استان یزد مطرح کرد

پیش بینی ایجاد دو هزار شغل در بخش میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان برای امسال


سرپرست معاونت سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری عنوان کرد: پیش بینی می‌شود اشتغالزایی مستقیم ناشی از بخش صنایع دستی، میراث فرهنگی وگردشگری در سال 97، به میزان 2000 نفر افزایش یابد.

معاون توسعه مدیریت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در مصاحبه با یزد آوا، گفت: امروزه گردشگری به یکی از بزرگترین و وسیع ترین صنایع درحال رشد، تبدیل شده و مزایای آن در ابعاد مختلف از جمله نقش مهم آن در تعادل و توازن اجتماعی، فقرزدایی، تعاملات فرهنگی، حفظ و بهبود منابع طبیعی و میراث فرهنگی (با عنوان صنعت سفید)، تولید ناخالص داخلی، مصرف و گردش پول ، ایجاد سرمایه گذاری، توسعه زیرساخت ها و بالاترین ضریب تکاثر اشتغال در سطح جهانی اثبات شده است.

 محمد رضا دهستانی با بیان اینکه به دلیل اهمیت نیروی انسانی در این صنعت و اتکاء آن به ارائه خدمات موجب افزایش اشتغال و درآمد می شود. افزود: بحث اقتصاد گردشگری بحث مهمی درکشور و به خصوص در دولت هست که اگر بخواهیم مشکل بیکاری در کشور را حل نماییم و جایگزینی برای صنعت نفت کشور پیدا کنیم یکی از راه‌های نزدیک و سریع خدمات گردشگری است به طوری که بیش از 800 نوع شغل می تواند ایجاد شود.

 وی ادامه داد: براساس مطالعات انجام شده به ازای ورود هر گردشگر  سه تا چهار شغل مستقیم و 9 تا 12 شغل غیرمستقیم درکشور ایجاد خواهد شد، اشتغال زایی مستقیم در مواردی است که فرد به طور مستقیم با گردشگر در ارتباط است همچون هتل‌ها ، دفاتر خدمات مسافرتی، خطوط هوایی و سایر خدمات حمل و نقل مسافر ، رستوران، مراکز تفریحی و بازدید جاذبه‌ها است.

سرپرست معاونت سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان با اشاره به میزان اشتغالزایی این اداره در دولت یازدهم عنوان کرد: از سال 92 تا 96 شاهد رشد بیش از 168 درصدی در بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هستیم، در این مدت اشتغالزایی مستقیم  ناشی از  این صنعت در بخش صنایع دستی ، میراث فرهنگی وگردشگری به تعداد شش هزار و 575 نفر بوده است که تا پایان سال 97، به میزان 2000 نفر  افزایش اشتغالزایی پیش بینی می‌شود.

دهستانی با بیان اینکه صنعت گردشگری به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی بحث اقتصادی در دنیا مطرح است، عنوان کرد: استان یزد نیز با توجه به  فرصت‌ها و استعدادهای بسیار مطلوبی که در این زمینه  از جمله اکوتوریسم ، توریسم درمانی، توریسم فرهنگی – تاریخی، توریسم سلامت، طبیعی (کویر نوردی ) و ورزشی، تجاری  و معدنی دارد می‌تواند از این ظرفیت در راستای ایجاد اشتغال پایدار استفاده نماید.

وی ادامه داد: ارزان بودن ایجاد شغل یکی از مزیت‌های صنعت گردشگری است و این  صنعت ارتباط تنگاتنگی با صنایع دیگر مانند حمل و نقل، صنایع دستی، هتل داری و ... دارد لذا با هدف گذاری صحیح می‌توان اقدامات مناسبی را به سرانجام رساند.

معاون توسعه مدیریت اداره کل میراث فرهنگی استان یزد گفت: در استان یزد گردشگری به عنوان یکی از صنایع دوستدار محیط زیست و منابع طبیعی مطرح می‌باشد که  از این ظرفیت در راستای معرفی اماکن و جاذبه‌های تاریخی فرهنگی، طبیعی  و تفریحی و همچنین کمک به منابع طبیعی و حفظ محیط زیست می‌توان بهره برد.  

وی ادامه داد: استفاده بهینه از فرصت‌های حوزه گردشگری استان یزد  نیازمند برنامه ریزی بیشتر و بهتر است که علاوه بر ظرفیت تنوع فرهنگ و اقلیم در این استان اماکن و پتانسیل‌های ناشناخته‌ای در استان وجود دارند که باید در راستای معرفی آنها اقدامات مناسب صورت گیرد. البته استفاده از ظرفیت فضای مجازی در معرفی جاذبه‌های گردشگری را در تقویت این صنعت مهم  باید ارزیابی کرد چرا که  بسیاری از افراد در فضای مجازی به دنبال مکان های تفریحی و گردشگری هستند و اگر این امکان در استان ایجاد شود می تواند گردشگران بسیاری  را جذب نماید.

دهستانی با اشاره به اقداماتی که منجر به رونق صنعت گردشگری می‌شود، تصریح کرد:  نگاه مدیریت ارشد استان تاکید بر برنامه ریزی برای استفاده از اماکن تفریحی و جاذبه های گردشگری استان و بویژه شهر تاریخی و جهانی یزد است  که بدیهی است  به کمک بخش خصوصی و فعالان حوزه گردشگری در سال های آینده شاهد حضور بیشتر گردشگران در استان می توان بود.  

وی گفت: برای ایجاد هر شغل  160 میلیون تومان هزینه نیاز است، اما در حوزه گردشگری با هزینه‌های بسیار کمتر می‌شود کار ایجاد کرد ضمن اینکه هر گردشگر سفیر فرهنگی برای ایران و استان یزد است و به عبارتی صنعت گردشگری محصولات فرهنگی با نتایج فرهنگی اقتصادی و اجتماعی به همراه دارد.

سرپرست معاونت سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان عنوان کرد: هزینه ایجاد یک شغل پایدار در صنایع دستی  حدود ۲۰ میلیون تومان و در گردشگری ۷۰ میلیون تومان برآورد می‌شود که با خلاقیت و نوآوری و  ورود به عرصه هایتک و تلفیق صنایع دستی و گردشگری با دنیای الکترونیک و  فضای مجازی بسیاری از این  هزینه‌ها نیز کاسته می‌شود.

انتهای پیام/

 




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.