ID : 29481753

«آب انبار و بوکن مختار» اردکان در آستانه تخریب/ میراث فرهنگی اردکان: به زودی اقدام می کنیم


سرپرست اداره میراث فرهنگی و گردشگری گفت:برنامه ریزی هایی برای خشکاندن بوته های روییده شده بر آب انبار صورت گرفته است که ان شاالله به زودی برای خشکاندن ان اقدام می شود و آب انبار به صورت اصولی مرمت خواهد شد.

به گزارش یزدرسا به نقل از اردکان گویا، در فاصله حدود 25 کیلومتری شهرستان اردکان و در حد فاصل جاده اردکان- چوپانان بنای تاریخی با شکوهی چشم نوازی می کند  که تا به آن نزدیک نشوی نمی توانی اوج این شاهکار کهن را درک کنی.

آب انبار و دست کند مختار یکی از آب انبار های قدیم اردکان است که قدمت آن را تا حدود دوران صفویه تخمین زده اند.

علی سپهری محقق اردکان شناس در خصوص این آب انبار گفت: بوکن یا دست کندها به سه صورت مرود استفاده قرار می گرفته است که موارد استفاده را می توان به سه مورد تقسیم بندی کرد:

1- بوکن ها سقف های کوتاهی داشته و محلی برای استراحت استادکاران حفر قنات بوده است که در فاصله 5 الی 6 کیلومتری حفر می شده و هزینه و وقت کمی نسبت به حفر قنات داشته باشد.

2- برخی از دست کن ها محلی برای نگه داری از احشام و حیوانات بوده است که در زیر تپه ها حفر می شده است.

3- دست کن ها گاهی اوقات برای اسکان انسان ها و در مسیر کاروانسراها ساخته می شده است تا محل استراحت رهگذران باشد.

وی در خصوص کارکرد این بوکن دست ساخته ادامه داد: اینجا محلی برای زندگی و استراحت مسافران بوده و دارای 6 اتاق مجزا، دو صفحه و یک راهرو ورودی وحلقه چاهی است که از سطح زمین تا سقف دست کند ادامه دارد و جهت تهویه هوا مورد استفاده قرار می گرفته است. در دست کندهای بزرگ، در بیشتر مواقع ستونی وسط بنا قرار داشته که در این شاهکار زیبا هم این ستون به وضوح قابل مشاهده است و درب ورودی نیز به صورت شیب دار به دست کند منتهی می شود.

 

 

سپهری افزود: در دست کند ها هیچ گونه مصالح ساختمانی استفاده نمی شده است. در حال حاضر بخش هایی از بوکن زیر پوشش ریگ های روان محصور شده و بخش دیگری نیز توسط غارتگران میراث فرهنگی حفر شده است. این بنای دست ساخته توسط محمد مختار در سال 1317 ساخته شده که طبق وقفی که برای این مکان نوشته شده است عایدات آن باید برای روضه خوانی استفاده شود.

محقق اردکانی تصریح کرد: این مکان در حال حاضر به رستوران بین راهی تبدیل شده که توسط شیخ رضا مختاری اداره می شود و فضای سبز مناسبی در اطراف آن به وجود آمده است.

بنای دیگری که در نزدیکی این بوکن رخ نمایی می کند آب انبار زیبا و اجری باقی مانده از دوران صفویه است تا بحال مکانی برای رفع تشنگی رهگذران و مسافران بوده است. آب انباری که متاسفانه محل های تخریب شده آن به جای ترمیم با مواد شبیه مواد اولیه خود آن با سیمان پر شده و باعث از بین رفتن تدریجی این بنا شده است. در این بنای تاریخی بوته های خار روییده و باعث تخریب بیش از پیش این بنا شده است و تا بحال فکری برای مرمت و ترمیم این آب انبار کهن نشده است.

مسئول رستوران بین راهی که در کنار این آب انبار واقع شده است در مصاحبه با خبر نگاراردکان گویا گفت: خوشبختانه به همت بانی خیر حاج اقا مختاری آب انبار از لحاظ استفاده از آب شرب ترمیم شده و رهگذران می توانند از آب آن استفاده کنند اما از لحاظ ظاهری رسیدگی بیشتری میخواهد که امیدواریم مسئولین توجه بیشتری به آن داشته باشند.

 

 

سید جواد هاشمی در خصوص دست کن مختار نیز گفت: با کمی هزینه می توان این مکان را به محلی تفریحی برای بازدید رهگذران و مهمانان نوروزی قرار داد و به مکانی چون چای خانه سنتی تبدیلش کرد.

در ادامه برای بررسی این موضع خدمت حمید مشتاقیان سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردکان رسیدیم تا برنامه این اداره را برای بازسازی این آب انبار کهن و بوکن مختار را جویا شویم.

حمید مشتاقیان در خصوص مرمت آب انبار دوره صفویه گفت: این تحت نظر میراث فرهنگی اردکان مشغول به کار است و تعاملات خوبی با صاحب رستوران و بانی خیر صورت گرفته است.

 

 

وی افزود: برنامه ریزی هایی برای خشکاندن بوته های روییده شده بر آب انبار صورت گرفته است که ان شاالله به زودی برای خشکاندن ان اقدام می شود و آب انبار به صورت اصولی مرمت خواهد شد.

مسئول میراث فرهنگی و گردشگری اردکان ادامه داد: چند حفاری بدون مجوز در بوکن دست کند مختار صورت گرفته است که شناسایی این مجرمان و رسیدگی به تخلفات آنان در اولویت قرار دارد.

وی با اشاره به فضای منحصر به فرد ست کن مختار اظهار داشت: متقاضیان و مالکان طرح خود را به اداره میراث فرهنگی اردکان ارائه دهند تا با نظرات کارشناسی شده این مکان به محلی قابل استفاده تبدیل شود.

مشتاقیان در پایان تصریح کرد: اداره میراث فرهنگی و گردشگری اردکان تا بحال از نظرات افراد مختلف استفاده کرده و هرگونه همکاری که لازم بوده است را انجام و طرح ها را به اتمام رسانده است.

انتهای پیام/آ

 




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.