ID : 7971469
اندر حاشیه اولین روز جشنواره فیلم رضوی یزد؛

«میرزایی»؛ استقبال و پذیرایی جشنواره را خوب ارزیابی کرد!/جای خالی برنامه های جنبی در میان اکران پیاپی فیلم ها


ساعت ۱۷ است. این گفته را از مردی می شنویم که در نخستین روز جشنواره برای دریافت ویژه نامه های جشنواره به غرفه کمیته خبری مراجعه کرده است، در لابی سینما غرفه ای برای کمیته خبری جشنواره در نظر گرفته شده است.

به گزارش یزد رسا، نهمین جشنواره ملی مستند و فیلم کوتاه رضوی یزد صبح دهم شهریورماه و با نشست خبری در حضور اصحاب رسانه کار خود را به صورت رسمی آغاز کرد تا سینماگران و علاقمندان به سینما به تماشای آثار راه یافته به بخش مسابقه جشنواره بنشینند و درکنار آن تجارب خود را نیز مبادله کنند، بنابراین سینما تک یزد که برای اکران فیلم ها در نظر گرفته شده است این روزها حال و هوای خاصی به خود گرفته است و هیجانی را نیز به شهر منتقل کرده است، نمی دانم این ازدحام جمعیت به دلیل یزدی بودن کارگردان فیلم در حال اکران است یا به واقع نشان دهنده استقبال مردمان یزد و فیلم و مستند دوستان این دیار است.


* ساعت ۱۷ است. این گفته را از مردی می شنویم که در نخستین روز جشنواره برای دریافت ویژه نامه های جشنواره به غرفه کمیته خبری مراجعه کرده است، در لابی سینما غرفه ای برای کمیته خبری جشنواره در نظر گرفته شده است.

 

* آن گونه که می گوید، به نظرش، پیشینه مردمان یزد و ارادت آنها به اهل بیت(ع) از مهمترین دلایلی است که استقبال کم نظیر عموم از این جشنواره را به دنبال داشته است.


* به نظر می رسد سخن های بسیاری برای گفتن دارد. از این رو، وی را به محوطه پذیرایی راهنمایی می کنیم. «هوشنگ میرزایی»، کارگردان مستند "تفتان" است.


* روی صندلی که می نشیند، با نگاهی به فضای سینما در حالی که نفسی عمیق می کشد، با بیان این جمله که «همه چیز عالی است»، استقبال، دکور و پذیرایی را خوب ارزیابی می کند.



* میرزایی که به نظر می رسد اکران پیاپی فیلم ها کمی خسته اش کرده است، جای برنامه های جنبی چون موسیقی سنتی و مواردی از این دست را در میان برنامه ها خالی می داند.



* از دیگر مواردی که از نگاه وی جای تأمل دارد، پیشینه قابل دفاع مردمان دارالعباده است که به دید وی نقش تأثیر گذاری در شور و هیجان به پا شده در این فضا داشته است.


* میرزایی با این اعتقاد راسخ که لازمه برگزاری یک جشنواره ایده آل، داشتن تجربه در خصوص آن جشنواره و تناسب اهداف آن با فضا و روحیات میزبانان آن است، می گوید: چه خوب است اگر جشنواره فیلم و مستند رضوی به عنوان شناسنامه یک استان مطرح باشد.



* او معتقد است، جشنواره ای چون فیلم مستند رضوی برای یک استان می تواند به منزله شناسنامه آن استان بوده و بنا به جو حاکم در آن منطقه در باز خوردهایش تاثیر گذار بوده و مطابق اهداف جشنواره نقش آفرین باشد.

 

* وی می گوید: به نظرم جایگاه مذهبی و اسلامی یزد با محتوای این جشنواره آمیخته و به نوبه خود تاثیر گذار بوده است.



* وی که کوچ پیاپی جشنواره به نقطه ای دیگر را به ضرر جشنواره تلقی می کند، می گوید، تعیین نقاط ضعف و  پیش رفتن به سوی تولید و نه سفارش برای ارتقای کیفی جشنواره مناسب است.



* در این میان، در مورد اصل جشنواره نیز سخن می گوید. وی با انتقاد به شعاری بودن برخی موضوعات، از کلیشه ای و مخاطب گریز بودن آنها می گوید و نمونه هایی از دو فیلمی که تاکنون مشاهده کرده است را نیز مثال می زند.



* از اتفاق هایی می گوید که توقع خارق العاده بودن آنها را داشته است، اما آنگونه که تاکنون پیش رفته است، انگار قرار نیست تحقق یابد.



* جمشید مجددی، نیز با میرزایی هم عقیده است و حضور موثر اش در اینجا را لازمه وقوع یک اتفاق خارق العاده در حوزه رضوی می داند.



* کارگردان اثر "گلباران آفتاب" محل برگزاری جشنواره را از مهمترین مواردی می داند که دلیل حضور وی در این محل را رقم زده است.



* وی نیز موضوعی بودن جشنواره را مورد تاکید قرار می دهد و همچنین روحیه مذهبی مردمان یزد در پذیرش جشنواره هایی با این محتوا را نیز مثبت ارزیابی می کند.



* از مجددی که در خصوص فیلم هایی که در روز اول جشنواره دیده است، می پرسیم، سطح توقعات خود را بالاتر از آنچه در روز اول شاهد بوده است عنوان می کند و از فیلم هایی می گوید که به طور عجیبی با عدم حضورشان در جشنواره مواجه شده است.



* به گفته وی، وقتی باوری در قلب و روح یک فرد نهادینه شود، نشان از عمق نگاه و اعتقاد وی دارد و بدون تردید در او موضوعاتی چون رضوی تاثیر گذار خواهد بود.



* وی می گوید: هنر دینی یعنی هنر بی نیازی؛ به گونه ای که سازنده آنقدر بی نیاز باشد که تنها به موضوع جشنواره بسنده نکرده بلکه با عمق نگاه و اعتقادش به موضوع پرداخته باشد.



* فیلمساز دیگری که به جمع ما می پیوندد، محمد علی یزدان پرست، است. وی عمده ترین فیلم های مرتبط با موضوع رضوی را منحصر به حرم امام رضا(ع)، می داند و می افزاید: موضوعی بودن این جشنواره در بیرون آمدن آن از ساختار حرفه ای یک فیلم کاسته است.



* یزدان پرست که وی نیز به نظر می رسد نسبت به کیفیت برگزاری جشنواره در فضایی که در آن قرار دارد، دیدگاه مثبتی دارد، درباره فیلم ها می گوید: زیبنده نیست که زاویه نگاه بیشتر فیلمسازان ما تنها به حرم امام رضا(ع) نشانه رود. به گفته کارگردان فیلم "همه آنچه که من دارم"، چگونگی و چرایی ساخت فیلم رضوی آنگونه که شایسته است تبیین نشده است چراکه در غیر این صورت، اکنون بیش از هر چیز شاهد تصویر حرم در صحنه های فیلم های رضوی نبودیم بلکه موارد خلاقانه تر و نوآورانه تری را در کار ها می دیدیم.


* یزدان پرست که به نظر می رسد او نیز از ۲ کاری که دیده است آنگونه که باید اقناع نشده است، اظهار امیدواری می کند که پس از نخستین روز جشنواره فیلم کوتاه و مستند رضوی، انتقال در خور و شایسته مفاهیم دینی در قالب هنر را از درون فیلم های اکران نشده مشاهده کند.
 

منبع: پایگاه نهمین جشنواره ملی مستند وفیلم کوتاه رضوی یزد




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.