ID : 2981563

«نه» کدخدا به سفیر دولت یازدهم/ 6 پیش‌شرط بازگشت احمدی‌نژاد/ عدم همکاری بابک زنجانی با مسئولان قضایی


این یک اقدام غیر‌مسؤولانه و غیر‌قانونی است. هم مجلسین و هم دولت آمریکا مانع حضور حمید ابوطالبی سفیر پیشنهادی ایران در سازمان ملل شده‌اند.

 به گزارش یزد رسا ،روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.


***


بزک‌های روزنامه دولت برای شیطانی که آدم نمی‌شود

کیهان نوشت: کمتر از دو ماه پس از هشدار رهبر معظم انقلاب در جمع مردم آذربایجان مبنی بر بزک کردن چهره جنایتکار آمریکا توسط برخی داخلی‌ها، روزنامه دولتی ایران گفت‌وگوی تفصیلی با سخنگوی فارسی‌زبان وزارت امور خارجه آمریکا را در صفحه اول خود منتشر کرد.به گزارش رجانیوز، این روزنامه در صفحه اول روز شنبه 23 فروردین 1393 با انتشار عکس آلن ایر، به نقل از وی نوشت: «تیرماه با ایران به توافق می‌رسیم.» نکته جالب آن که به فاصله چند ساعت بعد، سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا با انتشار مطلبی در صفحه فیس‌بوک خود، با تکذیب تیتر روزنامه ایران نوشت: «تیترش درست نیست. من هیچ‌وقت نگفتم که تیرماه با ایران به توافق می‌رسیم.»!

این اقدام در حالی صورت گرفته است که رفتارهای کینه‌توزانه آمریکا در قبال ایران طی ماه‌های گذشته و به ویژه بعد از توافق ژنو روند صعودی گرفته و مشخص نیست روزنامه ایران با چه هدفی بخشی از صفحه اول روزنامه خود را به گفت‌وگو با آلن ایر آن هم با یک تیتر تحریف شده اختصاص داده است؟از طرف دیگر توجه به برخی از محورهای اظهارات تحقیرآمیز آلن ایر در گفت‌وگو با روزنامه دولتی ایران نشان می‌دهد، تا چه حد این اقدام روزنامه ایران، ناشیانه، ذلت‌آمیز و مغایر با امنیت ملی است. به عنوان مثال سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا در بخشی از این گفت‌وگو ضمن تاکید بر عدم حق غنی‌سازی ایران در گام نهایی مذاکرات، به تایید اظهارات محمود سریع‌القلم درباره جمع‌کردن سیاست خارجی از کف خیابان پرداخته و می‌گوید: «تعجب‌آور نیست اگر وارد جزئیات مذاکرات نمی‌شوم، چون رسانه‌ای نمی‌شود مذاکره کرد (یا به قول یک سیاستمدار ایرانی، مسئله هسته‌ای کف خیابان حل نمی‌شود). همان طور که قبلا عرض شد، اعتقاد راسخ ما این است که هیچ کشور، از جمله ایران، طبق ان.پی.تی. به اصطلاح حق غنی‌سازی ندارد.»

آلن ایر در پایان نیز آب پاکی را بر دست خوش‌بینان به مذاکرات با آمریکا ریخته و تاکید می‌کند حتی اگر مسئله هسته‌ای حل شود مشکلات اساسی بین ایران و آمریکا سر جایش باقی می‌ماند: «ریشه‌کن کردن ریشه‌های عمیق این اختلافات فیمابین، کار آسانی نیست. حتی اگر این مسئله هسته‌ای حل شود، اختلاف جدی بین ایران و آمریکا سر جای خودش باقی می‌ماند.»

اصلاح طلبان در فکر انتخابات مجلس هستند

روزنامه اعتماد نوشت: از امروز در اين ستون، رويداد ها و مباحث حول سياست و سياست ورزي جامعه ايراني را در قالب يادداشت و گفت‌و گوهاي كوتاه با چهره هاي سياسي به بحث و بررسي هفتگي مي گذاريم. در شماره امروز از حسين انصاري‌راد، رييس اسبق كميسيون اصل 90 مجلس پرسيديم كه رسالت اصلاح طلبان در شرايط امروز چيست؟

اصلاح‌طلبان قطعا بايد براي انتخابات آينده مجلس شوراي اسلامي فكري كنند، اصلاح‌طلبان بايد به نوعي كنار هم بنشينند با وحدت، هماهنگي و همدلي براي انتخابات آينده فكري كنند.به عقيده من متن جامعه با اصلاح‌طلبان همراه است اين همراهي همواره از طريق ارتباط اصلاح‌طلبان مشخص مي‌شود.من معتقدم اصلاح‌طلبان براي حفظ و گسترش اين همراهي بايد از حضور شخصيت‌هاي شاخص‌شان در شهرستان‌ها و مراكز مهم كشور استفاده كنند، چهره‌هاي اصلاح طلب در اين راستا بايد ضمن برقراري ارتباط با سطح جامعه زمينه را براي وحدت و يگانگي در انتخابات اسفندماه سال آتي فراهم كنند.در اين ميان همراهي و حضور چهره‌هاي اصلي جريان اصلاحات همچون محمد خاتمي وهاشمي رفسنجاني داراي اهميت و نقش بسزايي است؛ چرا كه اقبال جامعه از چهره‌هاي جريان اصلاحات بي‌نظير است و مردم به آنها اعتماد دارند.

استارت زودهنگام برای انتخابات مجلس 2 سال بعد

خبرها از گسترش فعالیت نزدیکان دولت برای انتخابات‌های آینده دارد.به گزارش روزنامه کیهان، پس از تشکیل بنیاد تدبیر و امید از سوی برخی چهره‌های دولتی و برخی نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس ششم در قالب یک سازمان مردم نهاد، در اولین جلسه این بنیاد دولتی که ساختمان مرکزی آن در یکی از مناطق شمالی تهران است مصوب شده تا دفاتر استانی آن در تمامی استان‌ها دایر و عضوگیری فعال در استان‌ها و دانشگاه‌ها صورت بگیرد.

در این جلسه مقرر شده که مهمترین راهبرد کوتاه مدت بنیاد اثرگذاری فعال در انتخابات مجلس‌دهم باشد.ندای انقلاب در خبر دیگر افزود: در حالی که ماه‌هاست از رسیدگی و محاکمه مهدی هاشمی رفسنجانی از متهمان فتنه 88 خبری نیست، وی تحرکات میدانی- پنهانی خود را برای انتخابات مجلس آغاز کرده است.براساس این گزارش مدتی است وی با برخی چهره‌های افراطی و ساختارشکن اصلاح‌طلب و دانشجویی دخیل در فتنه 88 جلساتی را برگزار می‌کند.


دستور ويژه به ابتکار براي حفاظت از گوزن زرد ايراني

روزنامه خراسان نوشت: براساس ابلاغ روزهاي اخير يکي از مسئولان ارشد اجرايي کشورمان به ابتکار رييس سازمان حفاظت محيط زيست، مقرر شده مبلغ 3 ميليارد ريال از محل منابع قانون تشکيل سازمان مديريت بحران کشور، براي مقابله با بيماري ناشي از هجوم مگس (مياز) و جلوگيري از تلف شدن حيوانات وحشي به ويژه انقراض گوزن زرد ايراني در اختيار سازمان حفاظت محيط زيست قرار بگيرد.

تصميم دولت درباره مراکز زلزله نگاري پايتخت

به گزارش خراسان، هيئت دولت بنا به پيشنهاد نوبخت معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور مصوب کرده است مبلغ 7 ميليارد ريال اعتبار به صورت هزينه اي و تملک دارايي سرمايه اي از محل منابع ماده 10 قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت، براي کمک به احداث و تجهيز مراکز پيش نشانگري زلزله، ايستگاه رصدخانه و توسعه و تجهيز شبکه ها و ايستگاه هاي لرزه نگاري در اختيار موسسه ژئوفيزيک دانشگاه تهران قرار بگيرد.


سؤالات 67 نماینده از وزیر اطلاعات

ایران نوشت: با خبر شدیم که دیدار اشتون با فتنه گران، حضور فرد ناشناس همراه علوی در کمیسیون اصل نود، حفاظت نکردن از جان دانشمندان هسته ای موضوعات اصلی سؤالات 67 نماینده از وزیر اطلاعات است. به گزارش مهر به نقل از «حسین نقوی حسینی» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی،  حسن کامران، علیرضا زاکانی و حمید رسایی عمده این سوالات را دنبال می کنند.

ارتش در انتظار مجوز موشک‌های با برد عمیق

روزنامه وطن امروز نوشت: «در حال رایزنی با ستادکل نیروهای مسلح برای دریافت مجوز موشک با برد عمیق هستیم»، این را دیروز امیر احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش در نشست خبری خود اعلام کرد. فرمانده نیروی زمینی ارتش از احتمال واگذاری یک موشک خاص زمین به زمین نیروی زمینی ارتش در صورت تصویب ستاد کل نیروهای مسلح خبر داد و گفت: ما در حال رایزنی با ستادکل نیروهای مسلح هستیم تا مجوز داشتن موشکی با برد عمیق‌تر را بگیریم که در این راستا موشک‌های خاصی شناسایی شده که پس از تصویب ستادکل موشک ویژه زمین به زمین به سامانه تجهیزاتی نیروی زمینی اضافه خواهد شد. این اظهارنظر از سوی فرمانده نیروی زمینی ارتش در حالی که مقامات آمریکایی در جریان مذاکرات ایران و 1+5 دائما بر موضوع مطرح شدن ابعاد نظامی ایران بویژه موشک‌های بالستیک تاکید می‌کنند می‌تواند مفهوم خاصی داشته باشد. وندی شرمن، مذاکره‌کننده ارشد آمریکایی در آخرین گفت‌وگوی خود با خبرنگاران که بعد از پایان سومین دور مذاکرات وین صورت گرفت در پاسخ به سوال خبرنگار رویترز درباره پیش‌کشیده شدن مباحثی چون برنامه‌های موشکی ایران و همچنین ضرورت خودداری کشورمان از تولید و آزمایش موشک‌های جدید بالستیک گفته است: «برنامه اقدام مشترک از جهات بسیاری همه نیاز‌ها برای از بین بردن نگرانی جامعه جهانی نسبت به برنامه‌های نظامی ایران را در نظر گرفته و از این بابت باید گفت بله! این مسائل و همچنین مسائل مربوط به قطعنامه‌های سازمان ملل و اجرای این قطعنامه‌ها باید در توافق جامع با ایران دیده شود البته شما هم به این مساله آگاهی دارید که در قطعنامه‌های سازمان ملل به وضوح درباره قابلیت‌های نظامی و حمل کلاهک هسته‌ای توسط موشک‌های بالستیک ایران اشاره شده بنابراین زمانی که می‌گویم تمام نگرانی‌ها مورد بحث قرار گرفته، باید گفت همه این مسائل مورد نظر بوده است.»

بابک زنجانی با مسئولان قضایی همکاری نمی کند

خبر رسیده که پس گرفتن پول از بابک زنجانی به موضوعی تا حدودی پیچیده تبدیل شده است. به گزارش روزنامه ایران، با این حال «محمدعلی پورمختار»،‌ رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در این باره گفته است : «نظام پای پرونده بابک زنجانی ایستاده و در این زمینه هیچ تعارفی با وی و فرد دیگری ندارد. بنابراین قوای مجریه، مقننه و قضائیه تا نتیجه نهایی این پرونده را پیگیری خواهند کرد.»پورمختار دیروز در گفت وگو با ایرنا با بیان این که رسیدگی به پرونده بابک زنجانی همچنان ادامه دارد، افزود: «ما نمی دانیم وی چقدر پول و ملک دارد، ولی هیچ فردی هم نمی گوید که زنجانی مالی در اختیار ندارد.» عزت الله یوسفیان ملا دیگر نماینده ناظر قوه مقننه درستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز درباره آخرین روند بررسی پرونده بابک زنجانی در این ستاد گفت: برای ما هنوز محل پول‌های زنجانی مشخص نیست و وی نیز همکاری نمی کند. وی ادامه داد: مالکیت چندین شرکت هواپیمایی، هتل، مجموعه‌های گردشگری و شرکت‌های خدماتی خارج از کشور به بابک زنجانی محرز شده، اما مبلغ 2 میلیارد و 350 میلیون یورو که در اختیار وی بوده هنوز پیدا نشده است.

«نه» کدخدا به سفیر دولت یازدهم

وطن امروز نوشت: این یک اقدام غیر‌مسؤولانه و غیر‌قانونی است. هم مجلسین و هم دولت آمریکا مانع حضور حمید ابوطالبی سفیر پیشنهادی ایران در سازمان ملل شده‌اند. گویا قرار است دستور کار سفیر ایران در سازمان ملل را هم آمریکایی‌ها تعیین کنند. بعد از آنکه سنا و مجلس نمایندگان به اتفاق آرا رای به عدم صدور روادید برای حمید ابوطالبی دادند؛ حالا کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا نیز صراحتا اعلام کرده‌اند برای ابوطالبی روادید صادر نمی‌کنند. این اقدام آمریکایی‌ها آشکارا با قوانین بین‌المللی مغایرت دارد. بر اساس توافقی که «هری ترومن» رئیس‌جمهوری آمریکا در سال 1947 با سازمان ملل امضا کرد و مورد توافق کنگره قرار گرفت، آمریکا باید به عنوان کشور میزبان، به هر یک از نمایندگان کشورهای عضو سازمان ملل صرفنظر از روابط کنونی بین دولت‌های نمایندگان و دولت آمریکا، اجازه ورود به مقر این سازمان را بدهد. آمریکا  هرگز مانع ورود هیچ یک از سفیران سازمان ملل نشده است و پیوسته به دیپلمات‌های ایرانی که به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل معرفی شده‌اند، روادید داده است. آنها تنها یک بار در سال 1988 برای یاسر عرفات که در آن زمان رئیس سازمان آزادیبخش فلسطین بود، روادید صادر نکردند که این اقدام موجب محکومیت آمریکا در سازمان ملل شد.

اکنون و در شرایطی که در ایران دولتی معتقد به مذاکره و تعامل با آمریکا بر سر کار آمده و رئیس آن دولت در اقدامی بی‌سابقه در تاریخ مناسبات 2 کشور، با رئیس دولت آمریکا تلفنی گفت‌وگو می‌کند؛ هم مجالس و هم دولت آمریکا مانع از حضور نماینده این دولت در سازمان ملل شده‌اند! نکته قابل تامل درباره این اقدام غیرقانونی دولت آمریکا این است که پیش‌تر برای ابوطالبی روادید صادر شده بود. این را مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرده است. بر این اساس، ابوطالبی در دهه 70 برای حضور در سازمان ملل از دولت آمریکا روادید دریافت کرده بود.


6 پیش‌شرط بازگشت احمدی‌نژاد

روزنامه شرق نوشت: راه‌اندازی مجتمع رسانه‌ای «هما» (هواداران محمود احمدی‌نژاد) و برگزاری جلسات مداوم از سوی یاران قدیمی، تشکیل هیاتی به نام «منتظران بهار»، بازسازی نیروها و فراخوان برای جمع‌شدن هواداران، این گمانه را در فضای رسانه‌ای و سیاسی کشور بیشتر کرده است که رییس دولت سابق می‌خواهد برگردد، می‌خواهد محور باشد و خواستار نقش‌آفرینی است. نقش‌آفرینی در قامت بهاری که از سوی مشایی و احمدی‌نژاد وعده داده می‌شد، دولت بهاری که شعار و شاید بتوان گفت آمال و آرزوی آنها بود و اینک در بهار امسال گام‌هایی برای اجرایی‌شدنش برمی‌دارند. چه خطی مستقیم‌تر و چه راهی بهتر و سهل‌الوصول‌تر از بهارستان برای پاستور! راهی که هم می‌تواند موانع و بندهایی برای دولت مقابل احمدی‌نژاد درست کند و هم می‌تواند کابینه کنونی را به سوی شکست در سیاست‌های خود ببرد. به نظر می‌رسد احتمال حضور احمدی‌نژاد و تیمش بیش از اصلاح‌طلبان مایه نگرانی اصولگرایان است.

امیر محبیان از فعالان سیاسی اصولگرا در همین خصوص معتقد است که شرایط سیاسی کنونی این فرصت را برای احمدی‌نژاد فراهم کرده و او به این باور رسیده که امکانی برای بازگشتش وجود دارد و اگر روند اوضاع به آن صورت که او فکر می‌کند پیش برود، فرصت مجدد برای بازآفرینی دولت پیشین فراهم خواهد آمد. او در گفت‌وگو با «شرق» عواملی که باعث افزایش احتمال حضور مجدد احمدی‌نژاد می‌شود را شش عامل می‌داند. محبیان می‌گوید: نخستین عامل، خصلت‌های شخصی وی است که باعث می‌شود پذیرای نقش دوم در هیچ صحنه‌ای نباشد. این روزنامه‌نگار اصولگرا دومین عامل را تشویق و حتی فشار حلقه‌های اطراف احمدی‌نژاد برای حضور مجدد وی به عرصه قدرت و ادامه برنامه‌های گذشته عنوان کرد و در تشریح عامل سوم گفت: «عامل سوم فقدان مرجعیت سیاسی کارآمد درون اصولگرایان است. مرجعیتی که بتواند جریان قدرتمند اصولگرایان را به‌گونه‌ای مدیریت کند که مانع از حضور افرادی خارج از سیستم موجود باشد.» وی ادامه داد: «در توضیح چهارمین عامل باید گفت، فقدان انسجام تشکیلاتی لازم درون اصولگرایان که عملا نیروی غیرحزبی ولی منسجم و باانگیزه هوادار احمدی‌نژاد را در برابر تشکل‌هاَی موجود پیش ببرد، یکی دیگر از عوامل است.» همچنین پنجمین عامل، حساب‌کردن آنها بر روی ضعف‌ها و ناکارآمدی‌های دولت روحانی در حوزه‌هایی مانند مذاکرات هسته‌ای و هدفمندی یارانه‌ها-که ذیل راه‌حل‌های اقتصادی برای رفع مشکلات مردم تعریف می‌شود - است. به عبارت دیگر اگر دولت در مدیریت توقع‌های جامعه دچار ناکارآمدی‌ شود، زمینه را برای احتمال حضور مجدد احمدی‌نژاد فراهم می‌کند. محبیان احتمال ناتوانی اصلاح‌طلبان برای گشودن راه ورودی مطلوب به صحنه سیاست از طریق جلب اعتماد نظام را عامل ششم خواند و گفت: بر این مبنا احمدی‌نژاد در مقابل سه جریان اصلاح‌طلبان فاقد مجوز بازی و اصولگرایان متشبث در بازی، فقط در برابر جریان دولت قرار می‌گیرد که ناکارآمدی‌اش می‌تواند سکوی پرش احمدی‌نژاد باشد.

مشرق نیوزََ




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.