ID : 36670212
مدیر آبفار استان یزد:

آب 200 روستای یزد با آبرسانی سیار تامین می‌شود


مدیر آبفار استان یزد گفت: با توجه به بارش‌های اخیر از نظر کمّی تعداد روستاهای استان که با مشکل آب مواجه بوده‌اند کاهش یافته و آبرسانی سیار به آنها، از 330 روستا به 200 روستا رسیده است.

به گزارش یزدرسا، محمد فاتحی در خصوص وضعیت آب روستاهای استان با توجه به بارش‌های فصل زمستان و بهار گفت: این بارش‌ها موجب شده وضعیت تامین آب روستاهایی که در مناطق کوهپایه‌ای و کوهستانی استان قرار دارند و منابع آبی آنها هوابین بودند بهتر شود البته همین روستاها در زمان خشکسالی نیز بیشتر در تامین آب با مشکل مواجه بوده‌اند.

وی ادامه داد: روستاهایی که در دشت‌های استان قرار دارند بارش‌های فصل زمستان و بهار تاثیر چندانی بر آن‌ها نداشته است و همچنان مشکل کمبود آب در آنها وجود دارد.

مدیر آب و فاضلاب روستایی استان یزد گفت: اکنون با توجه به بارش‌هایی که وجود داشته از نظر کمّی تعداد روستاهایی که با مشکل آب مواجه بوده‌اند کاهش یافته و آبرسانی سیار به آنها از 330 روستا به 200 روستا رسیده است اما  روستاهایی که با مشکل کیفیت آب مواجه بوده‌اند همچنان مشکل در آنها پابرجاست و آبرسانی سیار باید به آنها صورت گیرد.

فاتحی عنوان کرد: با وجود اینکه میزان سرانه مصرف آب دراستان نسبت به سایر استان‌ها از میران قابل قبولی برخوردار است بارندگی‌های اخیر موجب شده که جو روانی حاکم بر جامعه مبنی بر صرفه‌جویی و مدیریت آب در استان کمرنگ شود و میزان مصرف آب در استان و همچنین در روستاهای یزد با افزایش 15 تا 20 درصدی مواجه شود.

وی گفت: در حال حاضر تنها ۷۰ روستای استان به دلیل قرار گرفتن در حاشیه خط انتقال آب به یزد، از این منابع آبی برخوردار هستند و آب انتقالی در اختیار سایر روستاییان قرار ندارد و تعدادی از روستاهای استان نیز از پتانسیل آب داخل محدوده از جمله چاه، قنات و چشمه‌ها آب شرب برای تامین آب مورد نیاز استفاده می‌شود.

مدیر آبفار استان یزد گفت: روستاهایی که از آب انتفالی استفاده می‌کنند تخصیص محدودی به آنها صورت می‌گیرد و مخصوصا در زمان‌هایی که مصرف آب زیاد باشد مجبور هستیم آب انتقالی را با منابع زیرزمینی مخلوط کنیم ودر نتیجه از کیفیت و مزه آب کاسته می‌شود بنابراین توصیه می‌شود این روستاییان مدیریت مصرف داشته باشند تا مزه صرفه‌جویی در آب را بچشند.

فاتحی در خصوص مجتمع‌های آبرسانی نیز خاطرنشان کرد: تلاش ما ایجاد مجتمع‌های آبرسانی روستایی در استان است و در حال حاضر ۳۰ مجتمع در حال احداث است که سال گذشته شش مجتمع آبرسانی به بهره‌برداری رسید و برای امسال نیز پیش بینی می‌شود حداقل چهار مجتمع آبرسانی به بهره‌برداری برسد تا تامین آب پایدارتری را در استان داشته باشیم.

انتهای پیام/




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.