ID : 29783298
پیشکسوت عرصه موسیقی:

اثر حماسی «بهار بهمن»؛ هدیه‌ام به انقلاب بود/ موسیقی اصیل ایرانی در حال تحریف است


کارشناس موسیقی: توصیه من به مسئولین فرهنگی هنری و بخصوص اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که فضای بهتری را برای جوانان علاقه مند به هنر مهیا کنند چراکه موسیقی اصیل ما در حال تخریب و تحریف است.

به گزارش یزدرسا، محمدرضا جعفری در سال 1334 در یکی از خانواده های متوسط و مذهبی در محله فهادان یزد پا به عرصه هستی نهاد و از آنجا که پدرش در زمینه شبیه گردانی، مرتیه خوانی و همچنین نواختن«نی» مهارت داشت از همان زمان طفولیت انس و الفت عمیقی به هنر موسیقی یافت و در واقع هنرش را از دوران تحصیلات ابتدایی با تشکیل جشن‌هایی که در مدرسه برگزار می‌شد، شروع شد. اولین اجرای وی در سال 1346 به همراهی محمدرضا روح‌بخش در دبستان بود که تشویق حاضران را در پی داشت.

این هنرمند پیشکسوت در مصاحبه با خبرنگار یزدهنر گفت: کارم را با فعالیت های مذهبی، قرائت قرآن و اذان آغاز و تحصیلات موسیقی خود را در تهران سپری کردم و از اساتید برجسته در یزد و تهران بهره بردم. شروع فعالیت های هنری من از سال 1346 بود که در سال 1350 به خانه فرهنگ راه یافتم و فعالیت های خود را بصورت جدی و مستمر آغاز کردم. سال 1349 بود که مردم برای اولین بار صدای بنده را از رادیو سراسری شنیدند که همان اجرا موجب شد تا به عنوان خواننده برتر یزد شناخته شوم.

 

«بهار بهمن»؛ هدیه ای به انقلاب شکوهمند اسلامی

وی ادامه داد: «بهار بهمن» اثری بود که در راستای پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی توسط من ساخته و از شبکه های سراسری پخش شد که خوشبختانه مورد استقبال همگان قرار گرفت. ساخت و اجرای موسیقی حماسی و انقلابی، اجرا در برنامه های سحر ماه مبارک رمضان، از فعالیت های هنری من در سال های گذشته بوده است.

محمدرضا جعفری در خصوص فعالیت های خود در رادیو و تلویزیون گفت: فعالیت های من در دهه 70 از رادیو و تلویزیون به طور رسمی آغاز شد که ساخت «نماهنگ» و برنامه های متعددی با رنگ و بوی موسیقی از دیگر فعالیت های من در صدا و سیما بود. در سال 1372 از صدا و سیمای تهران دعوت نامه ای مبنی بر فعالیت بنده در تهران برای من ارسال شد که به علت مشغله زیاد در یزد، نقل مکان به پایتخت برای من فراهم نشد.

وی اظهار داشت: سال 1384 طی ابلاغی از سوی تهران، من به عنوان کارشناس موسیقی انتخاب شدم و از آن پس ناظر آثار موسیقی در صدا و سیما شدم.

 

علاقه زیادی به آثار مذهبی دارم

استاد جعفری در ادامه گفت: نیایش عصر ماه مبارک رمضان، نوای سحرگاهی رمضان و آواز «شاد آمدی»؛ از شاخص ترین آثار من به شمار می‌رود که از طریق رادیو و تلویزیون به سمع و نظر مردم رسیده است. آواز های مذهبی در ماه محرم در مدح اباعبدالله الحسین(ع) از آثار فاخر من به شمار می‌رود و با وجود اجرا و ساخت کارهای متعدد و کثیری در زمینه موسیقی، قطع به یقین علاقه بسیار زیادی به کارهای مذهبی، نسبت به سایر آثارم دارم.

وی بیان داشت: من دارای 4 فرزند؛ 2دختر و 2فرزند پسر هستم که دختر من، مژگان جعفری در زمینه نویسندگی رادیو فعالیت های موفقیت آمیزی را داشته است.

این کارشناس موسیقی بیان کرد: در حال حاضر عمده فعالیت های من در زمینه آموزش مداحان و خوانندگان، کارشناسی موسیقی، آهنگسازی و آموزش ردیف خوانی موسیقی اصیل ایرانی به علاقه مندان این عرصه است. وی اذعان کرد: چندین مقاله، کتاب و همچنین پژوهش های گوناگون در زمینه موسیقی، سخنرانی در دانشگاه ها، کارشناسی در برنامه های تلویزیونی، حاصل فعالیت های من در زمینه هنر است.

 

موسیقی اصیل ایرانی رو به فراموشی است

این هنرمند عنوان کرد: این عرصه باید برای جوانان باز باشد و ایرانی ها باید هرچه بیشتر و بهتر با موسیقی اصیل کشور خود آشنایی پیدا کنند و توصیه من به مسئولین فرهنگی هنری و بخصوص اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که فضای بهتری را برای جوانان علاقه مند به هنر مهیا کنند چراکه موسیقی اصیل ما در حال تخریب و تحریف است و متاسفانه پیش بینی من با وجود وضعیت حال حاضر موسیقی اصیل ایرانی، فراموش شدن این هنر در سال های نه چندان دور است. به جوانان هنردوست توصیه می‌کنم که بنا به علاقه ای که به هر رشته از هنر دارند، در راستای رسیدن به تعالی، سعی و تلاش خود را به کار بندند.

 

انتهی پیام/ا.م




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.