ID : 7046233
بمناسبت سالگرد درگذشت بابای قصه‎های خوب؛

آذر یزدی، بزرگ اما متواضع بود/ کم لطفی مسئولان یزد به ادبیات کودک


چند سالی است که بابای قصه‎های خوب دیگر در میان ما نیست، 18 تیرماه سال 1388 بابای قصه‌های خوب، بچه‎های خوب دیروز و امروز را با یک دنیا قصه‎ ناگفته ترک کرد که به همین مناسبت پنجمین یادمان مهدی آذر یزدی، فردا در یزد برگزار می شود.

به گزارش یزد رسا، چند سالی است که بابای قصه‎های خوب دیگر در میان ما نیست، 18 تیرماه سال 1388 بابای قصه‌های خوب، بچه‎های خوب دیروز و امروز را با یک دنیا قصه‎ ناگفته ترک کرد.

"مهدی آذریزدی" دارنده جایزه یونسکو و پدیدآورنده مجموعه هشت جلدی "قصه‎های خوب برای بچه‌های خوب"، و آثاری همچون "قصه‌های تازه از كتاب‌های كهن"، "گربه ناقلا"، "گربه‌ تنبل"، "مثنوی بچه‌ها" و "مجموعه‌ قصه‌های ساده" در چنین ایامی به علت عفونت ریه و كهولت سن در بیمارستان آتیه تهران به دیار باقی شتافت.

"مستانه فکور" نویسنده و فعال ادبیات کودک که از دوستان نزدیک آذر یزدی بوده است، در گفت وگو با ایسنا، می‌گوید: یکی از چیزهایی که از آقای آذر در مدت حیاتش یاد گرفتم، تواضع و اخلاق حسنه وی بود چرا که در عین آدمی بزرگ بودن، بی ادعا بود.

وی اضافه می‌کند: روزی به او گفتم که "آقای آذر شما به عنوان پدر تاریخ ادبیات کودک، کار بزرگی کرده‎اید" و وی با ناچیز خواندن این عنوان‌ها، گفت؛ "من مانند فردی می‌مانم که از کنار زمین فوتبالی عبور می‌کرده و برای این که توپ خارج شده از زمین بازی را دوباره به داخل زمین بیاندازد، آن را شوت کرده و از قضا آن توپ داخل دروازه شده است، در واقع من به خاطر علاقه‎ام به بچه‎ها و این که در کودکی کتابی در اختیارم نبود و برای این که کتاب‌هایی مانند کلیه و دمنه، گلستان و غیره را به نوعی ساده‌تر و به زبان کودکان بنویسم تا بفهمند، این کارها را کرده‌ام و حالا هم خدا را شکر بچه‌ها آن را فهمیده‌اند."

 

کم لطفی مسئولان یزد به ادبیات کودک

فکور با طفره رفتن از بیان جایگاه ادبیات کودک در استان یزد، عنوان می‌کند: اوائل فعالیت‌های زیادی در زمینه نقد کتاب کودک و غیره در یزد انجام می‌دادم ولی پس از مدتی، حمایت‌های دستگاه‌های مربوطه به شدت ضعیف و در این باره کمرنگ شد به نحوی که گاهاً از قصد فعالیتشان در این حوزه و درخواست همکاری خبر می‌دادند ولی هیچ برنامه‌ای را به مرحله انجام نمی‌رساندند.

این نویسنده کودک اعلام می‌کند: از 15 جلد کتابی که تالیف کردم تنها سه کتاب را در یزد چاپ کرده‌ام و مابقی را به خاطر کم لطفی مسئولان استان در خارج از استان منتشر کردم.

وی ادامه می‌دهد: متاسفانه فعالیت‎های این حوزه در یزد رابطه‌ای شده است به طوری که فقط یک تعداد خاصی از نویسندگان در این حیطه با دستگاه‌های مربوطه فعالیت دارند و مسئولان مرتبط نیز تنها از همین افراد حمایت می‌کنند.

 

تضییع حقوق نویسندگان از سوی انتشاراتی‌ها

فکور اظهار می‌کند: حتی در برخی مراسم‎ها افرادی برگزیده اعلام می‌شوند که اصلاً برگزیده و مرتبط با موضوع نیستند و مشخص نیست ملاک این انتخاب‌ها چیست و وقتی به مسئولان برگزاری نیز اعتراض می‌کنیم با تایید این اشتباه، فقط معذرت‌خواهی می‌کنند.

وی که سال‌ها در کنار مهدی آذریزدی از وی درس تواضع فرا گرفته، عنوان می‌کند: همین اقدامات رابطه‌ای باعث شده تا حتی نخواهم به دیگران شناخته شوم و برای همین نیز دیگر برای دلم می‌نویسم هرچند که همین دل نوشته‌ها هم از سوی انتشاراتی ها مورد استقبال قرار می‌گیرد.

وی تنها مشکل در این مورد را شرط فروش حق امتیاز از سوی انتشاراتی‌ها ذکر می‌کند و با اشاره به برخی از آثاری که اینچنین حق امتیاز آنها را واگذار کرده است، می‌گوید: یکی از این انتشاراتی‌ها در مورد یکی از آثارم ادعا می‌کرد که به چهار دوره چاپ این کتاب از همان ابتدا مطمئن بوده است.

فکور ادامه می‌دهد: بدین ترتیب حق زیاد یاز نویسنده و خالق اثر ضایع می‌شود و سود آن تنها به جیب ناشر می‌رود و این در حالی است که حتی برخی از ناشران در ارسال 20 جلد کتاب به صورت رایگان به نویسنده اثر که یک رسم معمول است نیز پرهیز و خساست می‌کنند.

 

کتاب‌خوانی کودکان با صدای بلند در یزد

وی در مورد دیگر فعالیت‎هایش به اجرای طرحی با عنوان "با من بخوان"  در یزد اشاره و در مورد آن تصریح می‌کند: طرح "با من بخوان" از سال گذشته و برای نخستین مرتبه با همکاری بنیاد گرامی و موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان در محله حسن آباد مشیر و در محل هنرستان بانو ذکایی آغاز به کار کرده و 150 کودک به همراه خانواده‎هایشان را تحت پوشش کتاب‌خوانی قرار داده است.

وی می‌گوید: در این طرح کودکان 3.5 ساله تا حتی مقاطع راهنمایی و بعضاً دبیرستان کتابخوانی را با صدای بلند انجام می‌دهند و در این رابطه سعی داریم تا ذهن کودکان را از حالت فقط یادگیری به سمت فکر کردن پیش ببریم و در این مدت نیز نتایج بسیار مطلوبی را در کودکان شاهد هستیم.

به گفته فکور که مسئول اجرای این طرح است، فعالیت‌های هنری و نمایشی پس از کتابخوانی نیز به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود و والدین این کودکان نیز در رابطه با رفتار با فرزندانشان و مواردی از این قبیل، آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند.

 

پنجمین یادمان مهدی آذر یزدی، فردا در یزد برگزار می شود

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون استان یزد، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اعلام این خبر افزود: پنجمین یادمان پیرنیک اندیش، استاد مهدی آذریزی، هم‌زمان با پنجمین سال‌گرد وفات این بزرگ‌مرد با هدف پاس‌داشت سال‌ها تلاش خالصانه‌ی وی در زمینه‌ي ادبیات کودک و نوجوان، در سالن آمفی‌تئاتر مجتمع فرهنگی هنری کانون برگزار خواهد شد. 

عباسعلی دانافر با بیان این‌که مسؤولان کانون استان یزد، برنامه‌های ویژه‌ای برای آیین یادمان پیرنیک‌اندیش، تدارک دیده‌اند، خاطرنشان ساخت: در این ویژه‌برنامه صاحب‌نظران فرهنگی و ادبی استان در کنار کودکان و نوجوانان، مخاطبان خاص آذر درواقع علاقه‌مند به  آثار وی، حضور خواهند داشت.

وی یادآور شد: استاد مهدی آذریزدی را به قطع می‌توان، بنیانگذار ادبیات حرفه‌ای کودک و نوجوان در ایران دانست. شاید بتوان گفت، مجموعه‌ی قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب، آغازگر ورود جدی به عرصه ادبیات کودک است. وی کسی بود که ضرورت پرداختن تخصصی به ادبیات کودک و نوجوان را حس کرد. این در حالی است که تا بیش از تلاش‌های استاد مهدی آذر یزدی به ادبیات کودک به شکلی کاملا ذوقی و متفرق پرداخته شده بود.




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.