ID : 12513745
یادداشت ؛

اردو های دانش آموزی امتداد کیفیت بخشی فعالیت های تربیتی و آموزشی 


اردوهای دانش آموزی در میان دانش آموزان هرمدرسه جایگاه مهمی برای یادگیری و تمرین فعالیت های گروهی و آماده شدن برای مشارکت در جامعه گسترده امروز به شمار می رود. حال که درحال نزدیکی به ایام تابستان هستیم بهتر است به موضوع اوقات فراغت توجه نشان داده و از اهمیت برنامه هایی که ویژه دانش آموزان طراحی می شود سخن به میان آورد.

یزد رسا به نقل از طنین خاتم؛ برگزاری اردوهای دانش آموزی از بارزترین برنامه های تابستانه مدارس و تشکل های دانش آموزی است که تمام  قائقش لحظه های طلایی خاطره هاست.


اردو اگر اصولی و با هدف تدارک دیده شود می تواند تمرین زندگی باشد. دانش آموزان در اردو فداکاری، بردباری دربرابر مشکلات، همکاری و  کارگروهی و لذت بردن از زندگی با حداقل امکانات را می آموزند.


در برگزاری اردوها تدارک برنامه ها باید به گونه ای باشد که منجر به تقویت و گسترش معیارها و ارزش های دینی و ملی دانش آموزان شود.


در شرایطی که جامعه   بخصوص قشر جوان و نوجوان به شدت مورد هجوم و هدف جنگ نرم قدرت های دنیاست، می توان با برگزاری اردوهای هدفمند دانش آموزان را که در واقع آینده سازان این مرز و بوم کهن هستند، در برابر این توطئه ها مصون کرد.بررسی هایی که در خصوص یادگیری انجام شده است نشان می دهد ماندگاری یادگیری در بسیاری از موارد زمانی بیشتر می شود که فرد را درگیر خود سازد و فرد خود آن را تجربه کند؛ با این توضیح تشکیل اردو با هدف از پیش تعیین شده بهترین مجال برای این امر است.


برنامه هایی که برای اردو پیش بینی می شود باید با نیازهای عاطفی، اجتماعی و جسمی شرکت کنندگان در جنسیت و مقاطع مختلف تحصیلی مطابقت داشته باشد و تنوع اردوها به نحوی لحاظ شود که ذائقه ی شرکت کنندگان را تامین کند.همچنین در برگزاری و اجرای اردوها باید تمهیدات لازم به منظور تامین کامل امنیت فردی و جمعی شرکت کنندگان اعمال شود.اردوها باید علاوه بر سرگرمی و پرکردن اوقات فراغت، هدف کاملا تربیتی داشته باشند . گونه ای نباشد که دانش آموز تنها بخشی از زمان خود را صرف تفریح و شرکت در اردو کند بلکه باید از شرکت در اردو بهره تربیتی برد.اردوهای دانش آموزی یکی از برنامه های بسیار مهم و اثر گذار در امتداد کیفیت بخشی فعالیت های تربیتی و آموزشی است.با توجه به اهمیت اثرگذاری و ضرورت اجرای اردو که برای همه مسوولین تصمیم ساز امری مبرهن است، می طلبد که در این مهم  با احساس مسوولیت بیشتر و دغدغه افزون در حسن اجرا، برنامه ریزی و ساماندهی صورت گیرد.بنابراین مهم ترین و اساسی ترین هدف از برگزاری اردوها ایجاد بستری مناسب برای تحقق عملیاتی آموزه های تربیتی و دینی است. بنا بر آنچه گفته شد، اردوهای دانش آموزی زمانی می توانند موثر و ارزنده باشند که برپایه ارزش ها و مبانی دینی و ملی نهادینه شود و آینده سازان مملکت بتوانند با حضور در آن خود را برای ساختن جامعه ای آباد و سرفراز آماده سازند.
 

 

نویسنده : غلامرضا عطایی
 






summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.