ID : 1056403
نظارت محتوایی تعزیه های میدانی در استان یزد بر عهده کیست؟ (1)

ارشاد استان یزد برای هیچ گروه تعزیه خوان مجوز نمی دهد!


علی رغم فعالیت گروههای تعزیه خوان پیشکسوت در سطح استان یزد و در مقابل رواج تعزیه های میدانی همراه با وجود تحریف وقایع عاشورا و لزوم آسیب شناسی راه اندازی کاروان اسرای کربلا بدون مطابقت با اسناد تاریخی و اسلامی ، بر آن شدیم تا در ابتدا با مسؤولین مرتبط با این موضوع در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، تشکل های مذهبی تبلیغات اسلامی و شورای هیئات مذهبی استان موضوع را پیگیری کنیم.

به گزارش خبرنگارحوزه زنان یزد رسا، تعزیه یا شبیه‌ خوانى که برخی پیشینه آن را در ایران به سه هزار سال قبل می دانند و در اصل نمایشى است برپایه قصه‌ها و روایات مربوط به زندگى و مصائب خاندان پیامبر اسلام و بخصوص وقایع ماه محرم سال 61 هجرى در کربلا براى امام حسین (ع) و خاندانش که مورد علاقه مردم قرار گرفته است و تماشاچیان زیادی را به ویژه در ماه محرم دارد.

در آخرین نیم قرن دوره صفویه، تعزیه تحول نهائى خود را طى کرده و به شکلى که مى‌شناسیم در آمد. بدلیل حفظ حرمت، فقط مردان در این دسته‌ها حضور مى‌یافتند و نقش زنان را جوانان کم سال بازى مى‌کردند.

قبل از انقلاب اسلامی تا کنون به دلیل رویکرد مذهبی مردم یزد و ابراز علاقه به امام حسین(ع) گروههای تعزیه در آغاز کار به صورت ابتدایی فعالیت می کردند و گروههای سنتی و پیشکسوتی هم هستند که پس از انقلاب اسلامی هر سال این مراسم را در محرم برگزار می کنند. ولی در چند سال اخیر به ویژه در دهه محرم امسال در سطح استان یزد شاهد بودیم که گروههای تعزیه بسیاری به اجرای تعزیه پردختند و روز گذشته با حضور برخی هیئت های شهرستانی و مرکز استان کاروان اسرای کربلا در یزد به حرکت درآمد که لزوم بررسی محتوای اینگونه برنامه ها که هزاران نفر شاهد آن هستند و در شهری که به حسینیه ایران شهرت می یابد به یک پیگیری جدی نیاز دارد.

هادی ورشویی

 

ورشویی: ارشاد استان  یزد برای هیچ گروه تعزیه خوانی مجوز نمی دهد/ لزوم پیگیری تعزیه در شورای فرهنگ عمومی استان

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزد رسا در مورد وضعیت گروه های تعزیه خوان در استان یزد گفت: تا کنون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای هیچ گروه تعزیه خوان میدانی در سطح استان که توسط هیئات مذهبی و سایر گروهها برنامه اجرا می کنند مجوزی صادر نکرده است.

هادی ورشویی در پاسخ به این سؤال که با توجه به مسؤولیت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه تئاتر آیا امکان ساماندهی این گروه های تعزیه خوان وجود دارد پاسخ داد؟ در یکی دو سال گذشته در زمان مرحوم صدوقی قرار بود موضوع ساماندهی گروه های تعزیه خوان در استان در شورای فرهنگ عمومی پیگیری شود که این موضوع به جریان نیفتاد.

وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد در حال پیگیری تشکیل واحدی در معاونت هنری خود با عنوان تعزیه است که در تغییر و تحولات دولت جدید و تغییر وزیر هنوز ابلاغ و دستورالعملی به دست ما نرسیده است.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: این اداره کل بر اساس مسؤولیتی که درزمینه ساماندهی وضعیت گروه های تعزیه خوان احساس می کرد از پیشکسوتان این عرصه دعوت کرد تا نظرات خود را در زمینه ساماندهی این موضوع اعلام کنند که هنوز به نتیجه دلخواه و قابل توجهی دست نیافتیم و منتظر ابلاغ وزارت فرهنگ و ارشاد در زمینه تشکیل واحد تعزیه در معاونت هنری هستیم.

ورشویی افزود: تئاتر هایی که با موضوعات تعزیه از سوی گروه های تئاتر دارای مجوز استان بر اساس ضوابط و مقررات در سالن های همایش و تئاتر اجرا می شود ابتدا متن نمایشنامه در شورای پنج نفره تئاتر استان که متشکل از سه متخصص تئاتر و دو کارشناس مذهبی و سیاسی و اجتماعی است تأیید می شود و سپس به اجرا در می آید در حالی که نظارتی بر محتوا و اجرای گروههای میدانی و مردمی تعزیه خوانی وجود ندارد و برای برخی به عنوان منبع درآمد محسوب می شود.

وی اظهار امیدواری کرد با تشکیل واحد تعزیه در استان، این آیین نیز شاهد تشکیل یک شورای پنج نفره جداگانه برای تأیید محتوا و مسائل مرتبط با آن باشد.

وی تأکید کرد: با جود باورهای عمیق مذهبی و فراگیری تعزیه در بین توده مردم می بایست با تدبیر و یک برنامه منسجم وارد موضوع ساماندهی گروههای تعزیه خوان شد و ورود به هر مسأله ای چارچوب قانونی با یک نگاه کلان می خواهد .

وی در خصوص کاروانهای سیار با عنوان اسرای کربلا در هم گفت: در حال حاضر صدور مجوز کاروان های تعزیه خوان سیار و یا کاروان اسرای کربلا با توجه به بحث ترافیکی آن بر عهده اماکن نیروی انتظامی است و اگر بحث محتوایی و یا تحریفی وجوددارد کسی را نمی توان مقصر دانست بلکه باید در شورای فرهنگ عمومی استان مطرح و پیگیری شود و از سوی دیگر واحد تعزیه در معاونت هنری نیز تشکیل شود.

این موضوع در گفتگو با دیگر مسؤولین استان ادامه دارد...

گفتگو: زهرا صبوحی




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.