ID : 1151324
جستاری در مسائل فقهی صنف زرگران؛

از حکم نگاه زرگر به نامحرم برای امنیت فروش تا حکم دندان طلا برای مرد و نقدکردن چک های مدت دار


حجت الاسلام اخوان سیگاری کارشناس دینی مسائل فقهی در همایش تخصصی فقه و اخلاق اسلامی بازاریان طلا و جواهر فروش یزد به بررسی مسائل فقهی در معاملات طلا پرداخت.

به گزارش یزد رسا، حجت الاسلام اخوان سیگاری در همایش تخصصی فقه و اخلاق اسلامی بازاریان طلا و جواهر فروش یزد به بررسی مسائل فقهی در معملات طلا پرداخت و اظهار داشت: بازریان به ویژه زرگر ها با توجه به اهمیت و حساسیت معاملات باید با آگاهی از مسائل و احکام فقهی در معاملات بتوانند زمینه بهتری از اجرای شرعی معاملات در طلا و جواهر را فراهم کنند.

 
به گزارش سپاه الغدیر یزد، کارشناس مسائل فقهی با بیان اینکه سئوالات بسیاری در زمینه گران فروشی و  معاملات نسیه پرسیده می شود گفت: گران فروشی حرام است ولی زمان معاملات نسیه باید مشخص و جوانب آن روشن شود تا مشکلات در این باب رفع گردد. 
 
اخوان سیگاری در خصوص نقد کردن چک های مدت دار در همان برهه ی زمانی گفت: در این زمینه دو راهکار وجود دارد که در راهکار اول می توانیم با مراجعه به خریدار و با توافق درصدی را کم و پول نقد دریافت کنیم که بین همه ی مراجع دینی اتفاق نطر وجود دارد.
 
وی با بیان اینکه در راهکار دوم، (مراجعه به شخص ثالثی) اختلاف میان مراجع دینی وجود دارد افزود: که در این زمینه امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی این  عمل را جایز نمی دانند اما آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله سیستانی و آیت الله فاضل لنکرانی مشکلی در آن نمی بینند.
 
اخوان سیگاری با تاکید بر اینکه استفاده طلا برای مردان حرام است، گفت: خرید و فروش طلای مردانه جایز نبوده و و همراه بودن جواهرات (ساعت، انگشتر و..) در ادای نماز حرام است و فقط دندان طلا و آن هم برای معالجه مشکلی ندارد چرا که این دستور فقهی است و توسط  قانون گذار تعیین می شود.
 
وی در رابطه با معاملات کالاهای مشابه به ویژه طلا در برابر طلا گفت: این معامله در صورت هم وزن بودن مشکلی ندارد اما از لحاظ معامله ی بازاری ( نوع جنس و طلای قدیم و جدیدو..) مشکلی ایجاد شده است که  ازای پرداخت ما به التفاوت جنس، توازن برقرار خواهد شد.
 
کارشناس مسائل فقهی در خصوص اینکه برخی از فروشنده ها در خصوص امنیت اجناس می توانند به نامحرم در هنگام انداختن گردنبند و بستن گوشواره نگاه کنند خاطر نشان کرد: این ها عذر نمی شود بلکه برای نگاه به نامحرم سر و گردن باید پوشیده باشد و فقط گردی صورت (از محل رویش مو تا چانه) و دست تا مچ و آن هم بدون شهوت به نامحرم نگاه شود نه به گونه ای دیگر.
 
وی در پایان با تاکید به اینکه خمس به عهده ی خود شخص است تأکید کرد: هزینه های زندگی باید متعارف باشد و برای  هزینه های اسرافی باید خمس  پرداخت شود.



summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.