ID : 12173704
گزارش/

افزایش آبزی‌پروری در استان یزد وعده‌ای که محقق نشد/اقتصاد پایدار با آبزی‌پروری


آبزی‌پروری در استخرهای آب کشاورزی در سال‎های اخیر در استان، رشد چشمگیری داشته است، اما در سال گذشته، کاهش بارندگی، جلوی توسعه این صنعت را گرفت؛ به طوری که پیش‌بینی‌ها برای افزایش 20 درصدی عملکرد آبزی پروری در استان به دنبال کاهش بارندگی‌ها، محقق نشد.

به گزارش یزد رسا، آبزی‌پروری در استخرهای آب کشاورزی در سال‎های اخیر در استان، رشد چشمگیری داشته است، اما در سال گذشته، کاهش بارندگی، جلوی توسعه این صنعت را گرفت؛ به طوری که پیش‌بینی‌ها برای افزایش 20 درصدی عملکرد آبزی پروری در استان به دنبال کاهش بارندگی‌ها، محقق نشد.
 
همشهری نوشت:پرورش ماهی‌های سردآبی و گرم‌آبی در استخرهای کشاورزی از اقدامات ترویجی جهاد کشاورزی استان در سال‌های اخیر بوده است؛ به طوری که درصد زیادی از استخرهای آب کشاورزی استان به محلی برای پرورش ماهی‌ها تبدیل شده اند.

سازمان شیلات استان نیز برای توسعه و گسترش آبزی پروری، تلاش و کوشش فراوانی کرده است چنان‌که با بهینه کردن منابع آبی خرد مانند آب چاه، چشمه و قنات در روستاها و هدایت آنها به استخرهای آب کشاورزی، استفاده ای دو منظوره از این منابع به عمل آورده است.
 


اقتصاد پایدار با آبزی‌پروری
مدیرعامل شیلات استان معتقد است که آبزی‌پروری در استان منجر به اقتصادی پایدار و بنیادین خواهد شد؛ اما کاهش بارندگی‌ها مانع از تحقق پیش بینی رشد 20 درصدی عملکرد آبزی‌پروری در استان در سال گذشته شده است.

«محمدعلی مبینی» می‌گوید: در سال‌های گذشته فعالیت‌های مفیدی در حوزه آبزی‌پروری استان انجام شده است که از جمله آن رهاسازی 320 هزار قطعه بچه ماهی گرمایی از خانواده کپور ماهیان رهاسازی و توزیع و نظارت بر پرورش 65 هزار قطعه بچه ماهی تیلاپیا و رهاسازی یک میلیون  و 200 هزار قطعه بچه ماهی سردآبی از گونه قزل آلای رنگین کمان در سال گذشته بوده است.

به گفته این مسئول همچنین برای آموزش آبزی‌پروری در استان 1900 نفر روز آموزش و همزمان برای افزایش مصرف ماهی نیز 2900‌نفر روز آموزش ارائه شده است؛ به طوری میانگین مصرف آبزیان در استان را به 7/25 کیلوگرم افزایش داده است.

وی همچنین به آموزش آبزی‌پروری به‌صورت چهره به چهره در استان اشاره می‌کند و می‌گوید: در این زمینه نیز در سال گذشته 1400 نفر ساعت آموزش در محل استخرهای پرورش ماهی ارائه شده است.
 


پرداخت تسهیلات 3/2 میلیارد ریالی
مبینی از صدور 17 فقره مجوز آبزی‌پروری در استان در سال گذشته خبر می‌دهد و می‌افزاید: برای حمایت از توسعه آبزی پروری در استان، تسهیلات و کمک‌های مالی به آبزی پروران اختصاص یافته است که مجموعه 3 میلیارد و 200 میلیون ریال بوده است.

وی می‌گوید: این تسهیلات شامل 198 میلیون ریال از محل کمک‌های فنی اعتباری و 1200 میلیون ریال از محل مکانیزاسیون بوده است و امیدواریم در ادامه این فعالیت‌ها، بودجه لازم برای کسب نتایج بهتر در حوزه صنعت آبزی‌پروری استان تامین شود.

مدیرعامل شیلات استان می‌گوید: آب‏های موجود در منابع آبی استان، علاوه بر شوری و غیرمتعارف بودن، به شدت دچار افت شده است اما در مکان‎هایی که چاه‌های عمیق وجود دارد، از جمله شهرستان خاتم، مشکل کمتری در این رابطه احساس می‌شود، در حالی که این شرایط در شهرستان تفت جدی‏تر است.
 


صدور 880 مجوز آبزی‌پروری در استان
به گفته مبینی تاکنون در استان 880 مجوز آبزی‌پروری برای انواع ماهی‌های سردآبی و گرم آبی صادر شده است و پرورش ماهی نیز در 250 استخر  استان انجام می‌شود.

این مسئول می‌گوید: استان دارای 8 هزار منبع آبی برای پرورش ماهی است که شامل 3283 رشته قنات، 4315 چاه عمیق، نیمه عمیق و صنعتی و 546 دهنه چشمه است که 250 استخر پرورش ماهی از این منابع آبی ارتزاق می‌کنند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در تمام ‌شهرستان‌های استان یزد آبزی‎پروری رو به گسترش است، اما شهرستان‌های خاتم، ابرکوه و بافق در این رابطه پیشتاز هستند، می‌افزاید: توسعه مکانیزاسیون در صنعت آبزی پروری استان ضروری است.

مبینی عقیده دارد که صنعت آبزی پروری به نسبت سایر بخش‌های کشاورزی، توجیه اقتصادی بیشتری دارد اما لازمه آن اجرای آبزی‌پروری صنعتی است که نمونه‌های موفقی از آبزی پروری صنعتی در استان قابل مشاهده است.
 


وضعیت نامطلوب منابع آبی استان
مدیرعامل شیلات استان می‌افزاید: با توجه به اینکه وضعیت منابع آبی استان مطلوب نیست، چاره‏ای جز استفاده از ابزار مکانیزاسیون در این صنعت نیست؛ به عبارتی سعی می‌کنیم تا از این طریق امکان پرورش تعداد بیشتری قطعه بچه‌ماهی در هر مترمربع را از استخرهای پرورش ماهی موجود استان فراهم کنیم. وی ادامه می‌دهد: در این روش آبزی‏پروران می‌توانند با استفاده از سیستم‌های تهویه، استفاده از هوادهی بیشتر و همچنین مهیا کردن شرایط برگشت آب با لوله‏گذاری برای استفاده مجدد از آن، از آب موجود برای پرورش ماهی، بهره بیشتری ببرند.

 این مسئول با اشاره به حمایت از متقاضیان استفاده از مکانیزاسیون در آبزی‌پروری و توسعه آن، می‌افزاید: مدیریت شیلات استان، آمادگی پرداخت تسهیلات مناسب برای مکانیزاسیون استخرهای پرورش ماهی استان را دارد و از متقاضیان حمایت مالی خواهد کرد.

مبینی اضافه می‌کند: در حال حاضر در هر مترمربع یک یا 2 قطعه بچه ماهی رهاسازی می‌شود، اما با توجه به محدودیت‌های منابع آبی در نظر داریم که رهاسازی در سطح را به 10 قطعه بچه ماهی افزایش دهیم.
 


رهاسازی 30 هزار بچه ماهی گرم‌آبی در سال جاری
مدیرعامل شیلات یزد از رهاسازی 30 هزار بچه ماهی گرم‌آبی در سال جاری از خانواده کپورماهیان خبر می‌دهد و می‌گوید: عمده ماهی پرورشی استان، ماهی سردآبی قزل آلاست و در رتبه بعدی کپورماهیان، بیشترین آمار برداشت را از استخرهای پرورش ماهی دارند. «محمدعلی مبینی» می‌افزاید: پرورش ماهی‌های سردآبی با توجه به نیاز به آب بیشتر و درجه پایین پرورش، در استان کاری دشوار است از این رو مکانیزاسیون و به کار گیری روش‌های موثر در کاهش دما، در موفقیت پرورش این ماهی بسیار موثر است. وی اضافه می‌کند: به‌تازگی مجوزهایی نیز برای پرورش ماهی خاویار در استان صادر شده است که آینده روشنی را پیش روی صنعت آبزی‌پروری استان قرار داده و امیدواریم با افزایش بارندگی‌ها، شاهد توسعه روزافزون این صنعت در استان باشیم.
انتهای پیام/ع



summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.