ID : 16365133
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع):

آقای نوبخت قانون اساسی را مطالعه کنند/لابی واردکنندگان در وزارت صنعت و معدن


توجه به این نکته بسیار حایز اهمیت است که ورود مستقیم آمریکا در اقتصاد کشور بطور کامل از سوی رهبری منتفی شده است، اما به نظر می رسد دولت تمایلی به درک شرایط و نیت آمریکا برای نفوذ در اقتصادی ایران را ندارند.

به گزارش یزدرسا به نقل از  «رازق»، قبل از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای، رهبر معظم انقلاب با پیش بینی آینده اقتصادی کشور به روشنگری این موضوع پرداختند که قریب به یقین توافق هسته ای مقدمه ای خواهد بود برای نفوذ اقتصادی غرب و در رأس آن آمریکا! لذا از روزهای اول روند بررسی برجام در مجلس، رهبر انقلاب هشدارهای لازم را به تیم دولت گوشزد کرده بودند.


پس از تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی، رهبر انقلاب با درایت و آینده نگری خود با ارسال نامه ای به رییس جمهور، به نوعی حجت را بر تیم دولت تمام کرده و با بیان اینکه تحت هیچ شرایطی نباید مواد غذایی از آمریکا وارد شود، راه نفوذ احتمالی آمریکا در امور اقتصادی کشور را بطور کامل بستند.


نامه رهبر معظم انقلاب حاکی از پذیرش مشروط برجام از سوی ایشان و بندهای 9گانه آن تبیین خطوط قرمز نظام در مواجه با روند اجرای برجام است لذا تمکن به بیانات رهبری و عدم تعرض از آن از سوی دولت، یک امر واجب و در عین حال مفید و سودمند برای کشور و مردم است چرا که روشنگری ها و هوشمندی رهبری در آن مشهود است.


برخلاف  انتظاراتی که از سوی دولت مبنی بر توجه به بندهای 9گانه می رفت، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه «واردات با آمریکا منع قانونی ندارد ولی به فرمان رهبری عمل می کنیم» در همین ابتدای کار که تنها چند روز از آغاز فاز اجرایی برجام و نامه رهبری به رییس جمهور می گذرد، زمینه نقض خطوط قرمز بیانات رهبری و نظام را کلید زد.


توجه به این نکته بسیار حایز اهمیت است که ورود مستقیم آمریکا در اقتصاد کشور بطور کامل از سوی رهبری منتفی شده است، اما به نظر می رسد دولت تمایلی به درک شرایط و نیت آمریکا برای نفوذ در اقتصادی ایران را ندارند.


منافات بیان و عمل دولت در خصوص واردات

حجت الله عبدالملکی در گفت و گو با خبرنگار «رازق» با بیان اینکه نمی توان به صراحت گفت سیاست دولت واردات است، اظهار کرد: دولت در مقام بیان از کنترل واردات سخن می گوید اما در عمل این اتفاق نمی افتد و اینکه تفاوت بیان و عمل چیست جای سوال دارد!


وی ادامه داد: اینکه دولت صرفا سیاست واردات را در پیش گرفته است قابل اثبات نیست اما مشاهدات حاکی از آن است که اهتمامی برای خروج از شرایط واردات و کاهش آن را ندارد.


عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در واکنش به اظهارات سخنگوی دولت، اظهار کرد: اینطور که معلوم است اقای نوبخت قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را درست مطالعه نکرده اند در این صورت به این امر واقف بودند که ذیل اصل 110 قانون اساسی، فرمایشات صریح رهبری جایگاه قانونی دارد و مافوق قوانین مصوب مجلس است.


وی تصریح کرد: بنابراین عمل به فرمان ایشان در خصوص عدم واردات از آمریکا به عنوان قانون شناخته شده و دولت موظف است طبق آن عمل کند و در غیر اینصورت هرگونه افزایش واردات از آمریکا به ایران نقض شرایط اجرای برجام است که در فرمان رهبری به آن اشاره شده است.


وجود لابی واردکنندگان و دستان پشت پرده در وزارت صنعت و معدن

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه همواره دستان پشت پرده ای در واردت وجود داشته است، اظهار کرد: نه تنها در این دولت بلکه بطور کلی در سایر دولت ها لابی واردکنندگان همواره در وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود داشته و هیچ گاه اقدام لازم و شایسته ای از سوی سران این وزارتخانه برای مقابله با این پدیده صورت نگرفته است.


وی افزود: مسئولین بطور نسبی به واردات کنندگان باج داده اند اما در ازای آن چه دریافت کرده اند مطلب دیگری که جای سؤال دارد.


انتهای پیام/ص




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.