ID : 20482543
وقتی پای عمل، لنگ می‌زند

اقتصاد مقاومتی، تنها در میدان عمل معنا می‌یابد


تداوم واردات کالاهای غیرضروری و نیز کالاهایی‌که مشابه‌شان در داخل تولید می‌شود، نمونه دیگری از اقدامات نگران‌کننده‌ای است که سنخیتی با اقتصاد مقاومتی ندارد و موجب خنثی‌شدن توانمندی‌های اقتصادی داخلی...

یزدرسا؛  اقتصاد مقاومتی، یک شعار صرف نیست؛ بلکه راهبردی بنیادین و اکسیری معجزه‌آفرین است که می‌تواند بسیاری از ناممکن‌ها را ممکن کند. اقتصاد مقاومتی بیش از آن‌که به به‌به و چه‌چه‌ مسئولان در رده‌ها و نهادهای گوناگون نیاز داشته باشد، به باور قلبی و اراده عمیق و همتی عالی محتاج است تا بتواند در رودخانه تعالی به حرکت در آید و با کنارزدن موانع و به‌فعلیت‌درآوردن پتانسیل‌های بالقوّه، تاثیراتی عینی و چشمگیر از برکات خود را در ابعاد گوناگون نمایان سازد.

چند سالی است که رهبر معظم انقلاب در کنار گوشزدکردن حل مشکلات معیشتی و ارتقای اقتصادی جامعه، به طور خاص بر اقتصاد مقاومتی تاکید می‌کنند و امسال نیز با نام‌گذاری «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» تمرکز اصلی قوای سه‌گانه بخصوص دولت را مشخص کرده‌اند.

به تعبیر ایشان «کشور بدون اقتصاد مقاومتی رشد نخواهد کرد، مشکلات اقتصادی‌اش برطرف نخواهد شد، بلکه گرفتاری‌هایش روزبه‌روز بیش‌تر خواهد شد» و این واقعیتی مجرب است که توجه و دلسوزی خاص تصمیم‌گیران و مجریان ارشد را می‌طلبد.

در این راستا دولتمردان ارشد هم در سخنان خود بارها و بارها از اقتصاد مقاومتی سخن گفته و آن را ستوده‌اند، اما متاسفانه در عرصه عمل نتوانسته‌اند آن‌گونه‌ که شایسته و بایسته است، تصمیماتی بنیادین و عینی بگیرند و رویکردهایی هم‌افزا با اقتصاد مقاومتی داشته باشند.

برای نمونه، استمرار و افزایش هزینه‌های جاری در دستگاه‌های دولتی از یک‌سو و کاهش چشمگیر بودجه‌های عمرانی نشان می‌دهد که بسیاری از مسئولان و نهادهای تصمیم‌گیر، آن‌گونه که باید و شاید معنای واقعی اقتصاد مقاومتی را درنیافته‌اند.

تداوم واردات کالاهای غیرضروری و نیز کالاهایی‌که مشابه‌شان در داخل تولید می‌شود، نمونه دیگری از اقدامات نگران‌کننده‌ای است که هیچ سنخیتی با اقتصاد مقاومتی ندارد و موجب خنثی‌شدن توانمندی‌های اقتصادی داخلی هم می‌شود.

درباره نقض اقتصاد مقاومتی در سیاست‌ها و رویکردهای دولت و دولتمردان، شواهد و مصادیق فراوانی قابل احصاست که شایسته است صاحب‌نظران و خبرگان فن، با رصد دقیق آن‌ها را به اطلاع دولت محترم و نیز افکار عمومی برسانند، تا شاهد ارتقای واقعی جایگاه این راهبرد اساسی باشیم.

برای این مهم چه خوب است دولتمردان و آگاهان صاحب‌صلاحیت، حتی‌الامکان معیارهایی عینی و ملموس برای ارزیابی فعالیت نهادهای گوناگون در عرصه اقتصاد مقاومتی احصا و اعلان کنند تا بتوان در بازه‌های زمانی معین، عملکرد مسئولان و سازمان‌ها در زمینه اقتصاد مقاومتی را بررسی نمود و شعارها را در بوته عمل، به ارزیابی نشست.

نویسنده: سینا علوی




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.