ID : 34989958
رئیس پلیس فتا استان یزد:

برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌، صدر جرایم سایبری یزد/«اعتماد بیجا» منشأ جرایم فضای‌مجازی است


رئیس پلیس فتا استان یزد گفت: مرجع و منشأ جرایم و ناهنجاری‌های فضای مجازی عدم آشنایی با این فضا و همچنین اعتماد بیجا است.

رئیس پلیس فتا استان یزد در گفت وگو با خبرنگار یزدرسا گفت: بیشترین جرایم سایبری که در استان یزد اتفاق می‌افتد، برداشت‌های اینترنتی غیرمجاز از حساب‌های بانکی است.

مرتضی ابوطالبی افزود: کلاهبرداری‌های رایانه‌ای و همچنین مزاحمت‌های اینترنتی جرایم دیگری هستند که در رتبه بعدی قرار دارند و درصد فراوانی آن‌ها بیشتر از دیگر جرایم است.

وی اظهار داشت: راه‌حل مقابله با جرایم فضای مجازی پیشگیری هوشمندانه است که اگر پیشگیری اتفاق بیفتد، چه در استان و چه در کل فضای مجازی شاهد کاهش جرایم خواهیم بود.

رئیس پلیس فتا استان یزد تأکید کرد: منظور این است که کاربر توجیه باشد که مثلا در هنگام خرید اینترنتی دقت کند و از هر جایی هر نرم‌افزاری را دانلود نکند.

کاربران برای خریدهای اینترنتی از کارت بانکی ثابت استفاده کنند

ابوطالبی ادامه داد: یا مثلاً کاربران از کارت بانکی استفاده کنند که مخصوص همین خریدهای بانکی و دارای یک مبلغ ثابت و مشخص باشد تا اگر مشخصات کارت فرد در اختیار دیگری قرار گرفت، مبلغ زیادی در آن وجود نداشته باشد که از دست او برود.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مواردی که کاربران فضای مجازی باید به آن توجه داشته باشند این است که نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌هایی که با عناوین خاص وجود دارند را به هیچ عنوان دانلود نکنند؛ چراکه اینچنین نرم‌افزارهایی با اهداف خاصی قرار داده شده و ممکن است همین دانلود نرم‌افزار موجب شود تا اطلاعات کارت بانکی فرد در اختیار دیگران قرار بگیرد و در نهایت موجب برداشت‌های غیرمجاز از حساب اینترنتی فرد بشود.

رئیس پلیس فتا استان یزد یادآور شد: موضوع دیگر دقت در رابطه با ادعای برنده شدن در جشنواره‌ها و قرعه‌کشی‌های مختلف است که با جنس‌ها و مارک‌ها و مدل‌های گوناگون اتفاق می‌افتد و از طریق اشخاصی با همشهریان تماس گرفته می‌شود و مثلاً به آن‌ها می‌گویند که شما برنده شده‌اید؛ که باید به این موارد اعتماد نکنند.

ابوطالبی با بیان اینکه حتی اگر کسی در قرعه‌کشی هم برنده شود هیچ نیازی به حضور فیزیکی او پای دستگاه عابربانک نیست، افزود: اما متأسفانه همچنان شاهد هستیم که به دستگاه عابربانک مراجعه می‌کنند، این در حالی است که به راحتی زبان دستگاه عابربانک با روش‌های مختلف توسط کلاهبرداران عوض می‌شود و آن‌ها با شگردهای خاص اطلاعات فرد را دریافت می‌کنند و از حساب‌های بانکی او برداشت می‌کنند.

جرایم اینترنتی علاوه بر ضرر مالی پیامدهای روحی و روانی هم دارد

 وی با تأکید بر لزوم دقت و توجه جدی نسبت به نگهداری مشخصات بانکی، گفت: مردم توجه کنند که در مراجعات مختلفی که دارند به هیچ عنوان رمز دوم، CVV2، تاریخ انقضا و سایر مشخصات بانکی‌شان را در اختیار دیگران قرار ندهند.

رئیس پلیس فتا استان یزد یادآور شد: مردم در نگهداری مشخصات بانکی مانند رمز کارت و... دقت کنند و سعی کنند آن را در جاهایی مانند گوشی همراه یا پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی و... قرار ندهند. چرا که با مفقود شدن گوشی تلفن همراه و یا هک شدن شبکه اجتماعی کل اطلاعات‌شان در اختیار افرادی که صلاحیت ندارند قرار می‌گیرد.

ابوطالبی خاطرنشان کرد: هرچند این مسئله پیامدهای مالی دارد، اما غیر از مسائل مالی، فرد از نظر روحی و روانی هم ممکن است دچار آسیب‌هایی بشود که برای مدت‌ها دامن‌گیر او باشد. لذا صرفا جنبه مادی موضوع نیست بلکه پیامدهای بدتر دیگری هم به دنبال دارد.

وی ادامه داد: این‌ها واقعیاتی است که خود ما در مواجهه با افرادی که دچار چنین مسائلی شده‌اند شاهد هستیم. لذا بهترین روش در مواجهه با آسیب‌های فضای مجازی پیگیری از جرایم است.

لازمه ورود به فضای مجازی آگاهی و بینش است

رئیس پلیس فتا استان یزد عنوان کرد: پیشگیری یعنی عدم اعتماد به هرکسی در فضای مجازی و دقت و وسواس داشتن در هر کاری در این فضا و این پیشگیری هم به راحتی امکان‌پذیر است.

ابوطالبی اظهار داشت: اگر کاربران با مطالعه و با اشرافیت بر حوزه‌ها و با بینش و بصیرت کافی به فضای مجازی وارد شوند هیچ‌گونه خطری نخواهد داشت. اما اگر قرار باشد نادانسته و بدون مطالعه و بدون آشنایی بخواهیم به این فضا وارد شویم ممکن است هرگونه سوءاستفاده‌ای از اطلاعات ما در این فضا صورت بگیرد و دچار مشکلات عدیده‌ای بشویم.

وی تأکید کرد: البته طبیعی است که آسیب‌های فضای مجازی برای هر گروه و قشری از مردم متفاوت است و هر قشری با تهدیدات خاصی مواجه است که البته ورود آگاهانه و همراه با اشراف بر مسائل مربوط به فضای مجازی می‌تواند این تهدیدات را خنثی کند.

آسیب‌های فضای مجازی در استان یزد کم است

رئیس پلیس فتا استان یزد تصریح کرد: در حال حاضر آسیب‌های فضای مجازی در استان یزد کم است اما همین کم هم زیاد محسوب می‌شود. لذا باید با افزایش آگاهی و توجه بیشتر این میزان را به کمتر از این هم کاهش دهیم.

ابوطالبی اضافه کرد: مرجع و منشأ جرایم و ناهنجاری‌های فضای مجازی عدم آشنایی با این فضا و همچنین اعتماد بیجا است. اعتماد بیجا به کسانی که کاربر فضای مجازی هم نیستند و هر طور که بخواهند خودشان را معرفی می‌کنند.

وی با بیان اینکه خصوصیت فضای مجازی این است که افراد در این فضا گمنام هستند و می‌توانند هویت واقعی خودشان را مخفی نگه دارند، گفت: فرد می‌تواند در فضای مجازی به هر شکلی که بخواهد خودش را معرفی کند. لذا دقت و آگاهی برای استفاده از فضای مجازی از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس پلیس فتا استان یزد عنوان کرد: نظارت در این عرصه نیز قابل اهمیت است یعنی والدین نسبت به استفاده فرزندان‌شان از فضای مجازی نظارت داشته باشند و یا مثلا مدیر مجموعه بر نوع استفاده کارمندش از فضای مجازی نظارت کند و آسیب‌ها و واقعیت‌های فضای مجازی را برای اطرافیان خود تبیین کنند.

ابوطالبی خاطرنشان کرد: الحمدلله همکاری خوبی را از سوی مردم استان با پلیس فتا شاهد هستیم و از همین رو از مردم عزیز تشکر می‌کنیم. کمترین میزان جرایم فضای مجازی را در استان داریم که این کم بودن نتیجه همکاری مردم است و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

وی اظهار داشت: سایت www.cyberpolice.ir تنها مرجع رسمی پلیس فتا با مردم است و آن‌ها می‌توانند انتقادات، پیشنهادات و شکایات‌شان را از این طریق اعلام کنند. همچنین تلفن شبانه روزی 2183844 در خدمت مردم است.

انتهای پیام/




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.