ID : 26091966

برزخ اختلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت با فوت هاشمی


در روزهای گذشته با بالاگرفتن تب اختلاف اصلاح طلبان در استان ها مجامع استانی و جلسات متعددی با حضور اعضای شورای مرکزی اصلاح طلبان برگزار شده است.

به گزارش یزدرسا؛ درگذشت ناگهانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در هفته گذشته، نه‌تنها فضای اجتماعی جامعه ایران را در شوک عجیبی فروبرد بلکه سپهر سیاست داخلی کشور را نیز تحت تأثیر خود قرار داد.  بسیاری معتقدند که هاشمی دارای دو بعد حقوقی(ریاست مجمع تشخیص) و حقیقی یعنی حَکَم و ریش‌سفید اصلاح‌طلبان و اعتدالیون بود که بر همین مبنا با رفتن وی اصلاح طلبان و اعتدالیون رو در برزخی عجیب قرار داده است.

وفات آیت الله هاشمی اختلافات درونی جبهه اصلاحات و اعتدالیون را وارد فاز جدیدی کرده است زیرا دیگر پدرخوانده ای وجود ندارد که با نقش خود از گسترش اختلافات جلوگیری کند.

بر همین مبنا شنیده شده است اختلافات درون حزبی اصلاح طلبان و اعتدالیون در چند روز گذشته بالا گرفته و سران این جریان سعی دارند با برگزاری جلسات و مجامع استانی این اختلافات را سروسامان داده  خود را برای حضور موثر در انتخابات پیش رو آماده کنند.

یکی از مواردی که می توان از آن به عنوان عامل اصلی اختلافات مطرح شده نام برد، گمانه زنی ها در خصوص جانشین هاشمی رفسنجانی است. عده ای تداوم  تداوم نقش هاشمی را در آمدن فردی چون سیدحسن خمینی و عده ای دیگر با روی کار آمدن افرادی چون ناطق نوری دنبال می کنند. همین موضوع باعث شده است اصلاح طلبان در آستانه انتخابات سرنوشت ساز 96، در برزخ انتخاباتی گرفتار شوند.

در طول روزهای گذشته با بالاگرفتن تب اختلافات در استان ها مجامع استانی و جلسات متعددی با حضور اعضای شورای مرکزی اصلاح طبان برگزار شده است که آن جمله می توان به جلسه مشورتی اصلاح طلبان در استان یزد اشاره کرد. در این جلسه حاضرین آئین نامه سران اصلاح طلب برای کل کشو را دیکتاتوری و از عضویت انتصابی در شورای مرکزی اصلاح طلبان انتقاد کرده اند. در این جلسه اعضای شورای مرکزی اصلاح طلبان سعی کردند با تبیین اصل تبعیت حزبی، حضار را برای گردن نهادن به برنامه های سران حزب متقاعد کنند؛ که با وجود شکاف ها و اختلافات به نتیجه نرسیده است.

با این اوصاف به خوبی می توان مشاهده کرد که اصلاح طلبان بیش از هر زمان دیگری در صدد حضور منسجم در عرصه سیاسی هستند که این موضوع با وجود حضور طیف های گوناگون فکری در این جریان بعید به نظر می رسد.

از سوی دیگر فوت هاشمی رفسنجانی در پیش از انتخابات پیش رو را باید شوک عجیب و غیرقابل پیش بینی به اصلاح طلبان و اعتدالیون دانست زیرا این جریانات بیش از هر زمان دیگری به امید هدایت و کمک های وی دلبسته بودند و با رفتن وی اختلافاتی که تا پیش از این با وجود وی فرصت بروز نیافته بدود بیش از هر زمان دیگری عیان شده و به دعواهای درون حزبی شدیدی کشیده شده است.

انتهای پیام/آ

 




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.