ID : 7447282
مادرانی که دوقلو دارند بخوانند

بهترین راه برای تشخیص کافی بودن شیرمادر چیست؟


کارشناس بهداشت خانواده مرکز بهداشت شهرستان یزد به مناسبت 10 تا 16 مرداد ماه هفته جهانی تغذیه با شیرمادر گفت: بهترین راه برای تشخیص کافی بودن شیرمادر، افزایش وزن و قد شیرخوار بر اساس منحنی رشد است.

به گزارش یزد رسا، کارشناس بهداشت خانواده مرکز بهداشت شهرستان یزد به مناسبت 10 تا 16 مرداد ماه هفته جهانی تغذیه با شیرمادر گفت: بهترین راه برای تشخیص کافی بودن شیرمادر، افزایش وزن و قد شیرخوار بر اساس منحنی رشد است.

مریم عطارکار کارشناس بهداشت خانواده مرکز بهداشت شهرستان یزد گفت: باور‌های غلطی در مورد شیر دادن به دو قلو‌ها وجود دارد، برخی بر این باورند که بهتر است فقط به یکی از نوزادان شیر مادر بدهند ولی این حرف کاملا غلط است.

وی ادامه داد: درست است که شیر دادن به دو نوزاد به طور همزمان سخت است، اما راه‌هایی برای حل کردن این موضوع وجود دارد. مثلا مادر می‌تواند زمان شیر دادن به نوزادان را طوری تعیین کند که در زمان‌های مختلف به آن‌ها شیر دهد.

عطارکار خاطرنشان کرد: نحوه  قرار گرفتن بدن بسیار مهم است، مادر باید به گونه‌‌ای بنشیند که ستون مهره‌‌ها کاملا راحت باشد، مادر می‌ تواند یک بالش نیز در پشت کمر قرار داده و  توجه داشته باشد که اگر در حین شیر دادن به جلو خم شود یا بدن به یکی از طرفین بیشتر متمایل باشد در طول زمان موجب ناراحتی و درد در ناحیه گردن و پشت می‌ شود.

وی خطاب به مادران افزود: اگر قصد دارید هر دو نوزاد را در یک زمان با هم شیر دهید به خاطر داشته باشید که ۸۰ درصد زمان شیر خوردن را با هم شیر بخورند، اما ۲۰ درصد باقیمانده را هر کدام به تنهایی شیر دهید. این کار از نظر روان ‌شناسی و عاطفی به کودک کمک می‌‌کند تا توجه خاص مادر را دریافت کند.

عطارکار توصیه کرد: مادرانی که فرزندان دوقلو دارند باید به سلامت خود توجه کافی داشته باشند و وزن بدن را مرتب تحت کنترل قرار دهند. شاید نیاز داشته باشید که روزانه ۱۰۰۰ کالری اضافه مصرف کنید.

وی همچنین خطاب به مادران تاکید کرد: در ضمن به منظور تامین مایعات بدن روزانه ۸ تا ۱۲ لیوان آب بنوشید. البته اگر تمایل داشتید می‌‌توانید بیشتر از این مقدار نیز مصرف کنید.

عطارکار با بیان این که بهترین راه برای تشخیص کافی بودن شیرمادر، افزایش وزن و قد شیرخوار بر اساس منحنی رشد است خاطرنشان کرد: این مهم  با مراجعه به پزشک کودکان و با بررسی رشد ماهیانه شیرخوار این کار می‌سر است

وی خطاب به مادران شیر ده گفت: مصرف زیاد چای و قهوه و مواد حاوی کافئین دار توصیه نمی‌‌شود زیرا موجب خروج مایعات از بدن می‌‌شود، در عوض مادر شیرده می‌‌تواند از شیر یا آبمیوه بیشتر استفاده کرده و به منظور جلوگیری از اضافه وزن نیز می‌‌توان آب به آبمیوه خود اضافه کرده و آن را میل کند.




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.