ID : 39760407
متخصص بیماری‌های عفونی:

تأثیر واکسیناسیون در مقابله با کرونا قابل انکار نیست


آخوندی گفت: دیگر امروز بر کسی پوشیده نیست که واکسیناسیون موجب کاهش قابل توجه میزان فوتی‌ها و بستری‌های حاد ناشی از ویروس کرونا شده است.

زهره آخوندی میبدی متخصص عفونی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: یکی از ویژگی‌های ویروس کرونا این است که باعث افزایش شدت واکنش‌های ایمنی بدن می‌شود و بیش از آنکه ویروس به بدن آسیب برساند خود واکشن‌های ایمنی شدید بدن موجب آسیب می‌شود.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی واکسن از دو جهت می‌تواند به ما کمک کند، اظهار داشت: واکسن از یک طرف بدن و سلول‌های ایمنی را آماده می‌کند تا مقابله کنند و ویروس را از بین ببرند و از سوی دیگر نیز مانع واکنش شدید و غیرقابل کنترل بدن در جریان ورود ویروس کرونا می‌شود.

متخصص عفونی افزود: دیگر امروز بر کسی پوشیده نیست که واکسیناسیون موجب کاهش قابل توجه میزان فوتی‌ها و بستری‌های حاد ناشی از ویروس کرونا شده است و این واقعیتی است که هم در کشور خودمان شاهدیم و هم در کشورهای دیگری که واکسیناسیون را به خوبی انجام داده‌اند.

آخوندی با بیان اینکه علوم تجربی و زیستی را نمی‌توانیم با آمار ریاضی بسنجیم، عنوان کرد: آنچه اهمیت دارد میزان شیوع و درصد است به همین جهت مثلا اگر موارد معدودی باشد که شاهد اثرگذاری واکسن در آن نباشیم و یا مثلا عوارضی را نشان دهد این دلیل نمی‌شود که به کلی تأثیر واکسن را رد کنیم.

وی تأکید کرد: زمانی که واکسن بتواند بالای 60 الی 70 درصد به ما ایمنی بدهد، قابل قبول است و آنچه از واکسن انتظار داریم این است که شدت ابتلا و میزان مرگ ومیر را کم کند که این اتفاق در حال حاضر در زمینه ویروس کرونا رخ داده است.

آخوندی خاطرنشان کرد: مسلم است که واکسیناسیون توانسته میزان مرگ و میر ناشی از کرونا را کاهش دهد به طوری که میزان فوتی‌های کسانی که واکسن تزریق کرده‌اند در مقایسه با کسانی که واکسن نزده‌اند تفاوت زیادی دارد.

انتهای پیام/




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.