ID : 17640025
سایه سنگین غفلت بر گردشگری تفت؛

تفت بر سر دو راهی صنعت یا گردشگری؟!


از یک سو شهرستان تفت به عنوان منطقه گردشگردی شناخته می شود و این ویژگی برجسته شرایط خاص خود را دارد و از یک طرف هم نمی توان مانع رشد صنعتی شهرستان تفت شد.

به گزارش یزد رسا، امروزه در همه جوامع بشری، تولید از اهمیت خاصی برخوردار است و همه انسانها به نقش و اهمیت آن واقفند.

تولید، شاخص و معیار اصلی پیشرفت در یک کشور است و برای ما نیز بعنوان شاخص پیشرفت، ملاکی برای اندازه گیری سرعت، شتاب و میزان پیشرفت محسوب می شود.

موضوع تولید داخلی و تأکید بر آن علاوه بر همه اهمیت های پیش گفته، ضرورتهای ویژه ای دارد که بخصوص در شرایط کنونی برای کشور ما بسیار تعیین کننده و سرنوشت ساز می باشد.

تولید در بسترعلم، سرمایه گذاری و ایجاد صنایع مولد صورت خواهد گرفت و بدون این سه مقوله تولید واژه نامفهومی است.

صبح تفت برای تهیه گزارشی در مورد وضعیت تولید در شهرستان تفت به چند نفر از صاحب نظران در حوزه اقتصادی شهرستان تفت و همچنین چند سرمایه گذار مراجعه کرد.

 

نگاهی به صنعت شهرستان تفت

شهرستان تفت به علت دارا بودن مناسب ترین شرایط آب و هوایی و منابع آب، شهرستانی کشاورزی و مناسب برای فعالیتهای کشاورزی و دامپروری محسوب می‌ شود، اما به علت نزدیکی به مرکز استان و استقبال سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در کانونهای نزدیک به مراکز عمده جمعیت و محورهای حمل و نقل جاده‌ای، در سالهای اخیر این شهرستان درکانون توجهات سرمایه گذاران بخش صنعت قرار گرفته و واحدهای صنعتی در آن (بویژه در محور یزد - تفت) مورد استقبال واقع شده‌است.

صنایع فلزی، فرش ماشینی، کاشی و سرامیک، تولید مواد غذائی و دیگر صنایع بزرگ و کوچک در این شهرستان وجود دارد و فضاهای صنعتی در آن در حال گسترش می‌باشد.

تا سال ۱۳۸۱ تعداد ۴۹۹ کارگاه صنعتی در نقاط مختلف این شهرستان در حال فعالیت بوده‌است.

 

گردشگردی بودن عیب یا حسن؟

شهرستان به دلیل قرار گرفتن در دامنه‌های شیرکوه از آب و هوایی خنک نسبت به دیگر شهرهای استان برخوردار است و همین آب و هوا باعث ییلاقی شدن آن شده به گونه ای که شهر تفت به عنوان شهر نمونه گردشگردی شناخته می شود.

 

حال باید دید گردشگردی بودن مانع از رشد صنایع می شود یا خیر؟

یکی از کسانی که قصد سرمایه گذاری در شهرستان تفت را داشت در همین رابطه، گفت: دو سال پیش برای راه اندازی واحد تولیدی در شهرستان تفت به یکی از نهادهای دولتی استان برای درخواست زمین مراجعه کردم اما مسئولان این اداره با بیان اینکه راه اندازی چنین واحدهایی ایجاد آلودگی می کند و تفت شهر نمونه گردشگری است، به درخواست من پاسخی ندادند.

 

تفت بر سر دو راهی صنعت یا گردشگری

از یک سو شهرستان تفت به عنوان منطقه گردشگردی شناخته می شود و این ویژگی برجسته شرایط خاص خود را دارد و از یک طرف هم نمی توان مانع رشد صنعتی شهرستان تفت شد چراکه تفت نیازمند صنایع برای ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت است؛ حال، آیا صنایع تفت هم باید همچون شهرستان اردکان و میبد رشد بی رویه داشته باشند؟ و یا باید مانع رشد صنایع شد؟

 

راه حل اول؛ رشد متوازن صنایع

اینکه بگوییم برای حفظ وجهه گردشگری شهرستان تفت از ایجاد و راه اندازی صنایع و واحد های تولیدی جلوگیری شود، معقول نیست زیرا با این روش، صورت مسئله پاک شده است؛ راه حل اول نگاه ویژه به صنایع پاک و تبدیلی در کنار رشد متوازن سایر صنایع است.

 

راه حل دوم؛ نگاهی متفاوت به گردشگری

راه دوم نگاهی متفاوت نسبت به مقوله گردشگردی است؛ باید به گردشگردی به عنوان یک صنعت نگاه کرد و همچون سایر صنایع از ظرفیت بخش خصوصی و سرمایه گذاران برای پویایی آن استفاده و در کنار آن نیز برای ایجاد اشتغال در همین بستر تلاش کرد.

 

چند درصد ظرفیت گردشگردی شهرستان تفت فعال شده است؟

هرچند شهرستان تفت به عنوان شهرستان گردشگردی معرفی شده و در ایام تعطیل پذیرای چند هزار گردشگر است اما این گردشگری بودن تفت، امروز به یک معضل تبدیل شده است چراکه زیرساخت های اصلی مانند راه، آب و .. یا اصلاً وجود ندارد یا مناسب نیست و حضور گسترده گردشگران مشکلاتی همچون ترافیک، تصادف، کمبود آب و ... را به دنبال دارد.

رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان نیز در نخستین نشست كميته برنامه ريزي شهرستان، تفت را شهرستاني نمونه و افتخار آفرين عنوان كرد و گفت: شهرستان تفت بايد شهرستان پاك باقي بماند و اين شهرستان بايد به قطب گردشگري مبدل شود.

وی بر حرکت به سمت صنایع پاک و کم آلاینده تاکید کرد و آن را لازمه پاک ماندن تفت دانست.

«حمیدرضا نصیری زاده» با بیان این که میانگین استاندارد اخذ مجوز براي ايجاد كسب و كار در كشور ما بیش از 300 روز برآورد شده است خاطرنشان کرد: لازم است موانع را برطرف نماييم و همه دستگاهها بايد در اين رابطه به ايفاي نقش حقيقي خود بپردازند.

انتهای پیام/م*




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.